Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2015-05-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubba-bubba
Det är ju inte en riktig bra jämförelse. Få tjänar så lite och då är det ännu svårare att spara ihop, säg istället att du tjänar 20k efter skatt i månaden, du behöver 9k att gå runt en månad, då kan man spara 11k i månaden. Detta på två år blir ca en årslön. Slarvigt formulerat av mig då jag skriver från mobilen, men hoppas du fattar.

Det var bara ett räkneexempel. Principen är ändå densamma med högre siffror. (Uträkningen kommer från uträknaren på se-bankens hemsida.) Tror inte att så många familjer kan spara över hälften av sin nettoinkomst.
Citera
2015-05-30, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Det var bara ett räkneexempel. Principen är ändå densamma med högre siffror. (Uträkningen kommer från uträknaren på se-bankens hemsida.) Tror inte att så många familjer kan spara över hälften av sin nettoinkomst.

Jo men du måste ju vara med på att ju mer du tjänar, desto lättare och snabbare går det att spara ihop en årsinkomst, det var därför jag tyckte att ditt exempel på en årsinkomst på 120k per år var dålig. Tjänar man 10k i månaden så har man ju självklart inte lika stort utrymme att spara som man har om man tjänar 50k i månaden.
Citera
2015-06-02, 08:25
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Som vanligt så spårar trådarna ur...
Tillbaka till tråden
Igår drog de upp stort SEBs undersökning om att var femte svensk dvs 20% av befolkningen inte har en buffert och måste låna om en oförutsedd utgift på 11 000kr dök upp.(Sverige ligger ändå i toppen på buffert i Europa)
Självklart måste folk lära sig att spara undan lite, gärna minst tre månaders lön.

Klarar man inte 11K "i oförutsedd utgift" så har man gravt misskött sin ekonomi. Detta (nästan) oberoende av inkomst. Tänker nu på arbetande människor, pen(s)ionärer har ju ofta fått vad de röstat för, dvs nästan inget.
Se Lyxfällandräggen, typfallet är impulsstyrda men lata, rökande, snabbmatstuggande "ojdå-blev-det-så-mycket-folk.
När jag skilde mig 1998 fick jag en halvlgh (60K, BR-nyprod med hög hyra) och hade 30K på banken och en 15 år gammal Golf.
Hårt arbete och liv på en tämligen låg nivå (men sem varje år utomlands och en bra del till pensionsspar) har nu xx-dubblat det beloppet.
Ett absolut krav när våra ekonomiskt inkompetenta sossar först snor 260miljarder ur fonderna (kamrat Göran) och svetsarn snart tänker göra samma sak..

Citat:
Ursprungligen postat av hubba-bubba
Mycket möjligt. Lite tur ska man också ha. Dock tycker jag att många underskattar ränta på ränta effekten
Gör dom?
Med 1% ränta där när staten tagit sitt blir 0.7% över blir inte mycket till ränta på ränta..
Citera
2015-06-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Gör dom?
Med 1% ränta där när staten tagit sitt blir 0.7% över blir inte mycket till ränta på ränta..

Avkastning på avkastning om du hellre vill det. I snitt 7% per år, vilket inte får ses som något omöjligt ger mycket pengar till slut
Citera
2015-06-02, 15:57
Medlem
Citat:
Gå in och kika på hur Avanzas zerofond har presterat de senaste 5åren.
Kika istället på hur den har presterat så länge den funnits.
Citera
2015-06-02, 16:23
Medlem
Citat:

150%, inte så illa pinkat
Citera
2015-06-02, 19:55
Medlem
Puffes avatar
Citat:

Jag är väl medveten om hur den presterat
Det var väl du som tvivlade på att man kan få en avkastning runt 8%?

Själv brukar jag räkna på ungefär 8% avkastning på de flesta av mina placeringar sammanräknat.
Ser du historiskt på hur svenska börsen utvecklats under låååång tid så snittar det på 10-11% per år.
Citera
2015-06-02, 21:57
Medlem
Citat:
Jag är väl medveten om hur den presterat
Det var väl du som tvivlade på att man kan få en avkastning runt 8%?

Själv brukar jag räkna på ungefär 8% avkastning på de flesta av mina placeringar sammanräknat.
Ser du historiskt på hur svenska börsen utvecklats under låååång tid så snittar det på 10-11% per år.
med eller utan skatt och avgifter?
Citera
2015-06-02, 22:18
Medlem
Puffes avatar
Citat:

Sammanräknat dvs med.
På ett investeringssparkonto är skatten väldigt låg och de indexfonder jag satsat på har väldigt låga avgifter.
Min största portfölj går efter mottot "väldigt få slår index i långa loppet och varför betala höga avgifter för det"
Citera
2015-06-03, 10:21
Medlem
Troians avatar
Beror väl lite på vad man har för ekonomi i övrigt.

Har man ett tryggt jobb, har en fru/man med ett lika tryggt jobb och bor i en bostadsrätt utan lån, så kanske man inte behöver ha så många månadslöner på bankkontot. Har man ett otryggt jobb, bor i en högt belånad villa, en arbetslös fru/man, och några hemmaboende barn är det kanske läge att ha en större buffert.

Synen att alla ska sikta på att ha en årslön är väl lite väl fyrkantigt, tycker jag. Däremot bör (typ) alla ha åtminstone tre månadslöner snabbt tillgängliga.
Citera
2015-06-03, 12:09
Medlem
Citat:

Är ju knappt nån skatt om man har kapitalförsäkring eller investersparkonto (men råttorna i den nye regeringen lär väl förstöra även detta).
Citera
2015-06-04, 08:51
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Synen att alla ska sikta på att ha en årslön är väl lite väl fyrkantigt, tycker jag. Däremot bör (typ) alla ha åtminstone tre månadslöner snabbt tillgängliga.

Råkade på 90-talet ut för en rad totalt IQ-befriade taxeringstjm som bara raderade alla mina avdrag på min dekl.
Kvarskatt multum. Fick ut summa kr 1.52 i lön under tre månader!
Då var det bra att ha lite kulor på kontot i reserv..
(Överklagade förstår och fick rätt, efter sex år!)

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är ju knappt nån skatt om man har kapitalförsäkring eller investersparkonto (men råttorna i den nye regeringen lär väl förstöra även detta).
Inte otroligt, vi ska ju inte ha några pengar utan helt förlita oss på Pappa Staten, har ju alltid varit ett av (s) mål där man ju alltid använder högre skatter som redskap.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in