Citat:
Ursprungligen postat av
Puffe
Som vanligt så spårar trådarna ur...
Tillbaka till tråden
Igår drog de upp stort SEBs undersökning om att var femte svensk dvs 20% av befolkningen inte har en buffert och måste låna om en oförutsedd utgift på 11 000kr dök upp.(Sverige ligger ändå i toppen på buffert i Europa)
Självklart måste folk lära sig att spara undan lite, gärna minst tre månaders lön.
Klarar man inte 11K "i oförutsedd utgift" så har man gravt misskött sin ekonomi. Detta (nästan) oberoende av inkomst. Tänker nu på arbetande människor, pen(s)ionärer har ju ofta fått vad de röstat för, dvs nästan inget.
Se Lyxfällandräggen, typfallet är impulsstyrda men lata, rökande, snabbmatstuggande "ojdå-blev-det-så-mycket-folk.
När jag skilde mig 1998 fick jag en halvlgh (60K, BR-nyprod med hög hyra) och hade 30K på banken och en 15 år gammal Golf.
Hårt arbete och liv på en tämligen låg nivå (men sem varje år utomlands och en bra del till pensionsspar) har nu xx-dubblat det beloppet.
Ett absolut krav när våra ekonomiskt inkompetenta sossar först snor 260miljarder ur fonderna (kamrat Göran) och svetsarn snart tänker göra samma sak..
Citat:
Ursprungligen postat av
hubba-bubba
Mycket möjligt. Lite tur ska man också ha. Dock tycker jag att många underskattar ränta på ränta effekten
Gör dom?
Med 1% ränta där när staten tagit sitt blir 0.7% över blir inte mycket till ränta på ränta..