Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 13:28
  #1
Medlem
hazrulzs avatar
Hej!

Jag jobbar nu deltid och kommer att tjäna mindre än 18000 detta år, dvs att jag inte bör betala skatt för pengarna. Nu är det så att jag har gjort det då jag glömt att lämna in en blankett som intygar detta för arbetsgivaren. Förlorar alltså tusentals kronor pga detta. Nu till min fråga, har dessa pengar försvunnit för evigt eller får man tillbaka dessa genom skatteåterbärning på något sätt? I så fall undrar jag vad man ska fixa för att detta ska fungera.
Citera
2015-05-21, 13:36
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazrulz
Hej!

Jag jobbar nu deltid och kommer att tjäna mindre än 18000 detta år, dvs att jag inte bör betala skatt för pengarna. Nu är det så att jag har gjort det då jag glömt att lämna in en blankett som intygar detta för arbetsgivaren. Förlorar alltså tusentals kronor pga detta. Nu till min fråga, har dessa pengar försvunnit för evigt eller får man tillbaka dessa genom skatteåterbärning på något sätt? I så fall undrar jag vad man ska fixa för att detta ska fungera.

Du får tillbaka dem med skatteåterbäringen 2016.
Citera
2015-05-21, 13:40
  #3
Medlem
hazrulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du får tillbaka dem med skatteåterbäringen 2016.
Tack för svar, ska man registrera sitt konto någonstans eller är det redan fixat?
Citera
2015-05-21, 14:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazrulz
Jag jobbar nu deltid och kommer att tjäna mindre än 18000 detta år, dvs att jag inte bör betala skatt för pengarna. Nu är det så att jag har gjort det då jag glömt att lämna in en blankett som intygar detta för arbetsgivaren. Förlorar alltså tusentals kronor pga detta. Nu till min fråga, har dessa pengar försvunnit för evigt eller får man tillbaka dessa genom skatteåterbärning på något sätt? I så fall undrar jag vad man ska fixa för att detta ska fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du får tillbaka dem med skatteåterbäringen 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av hazrulz
Tack för svar, ska man registrera sitt konto någonstans eller är det redan fixat?

Hmmm - Jag anar en risk för missförstånd här: "mindre än 18000 detta år" gäller alltså alltihop under hela året - inte månadslön under 18000. Dvs snarare sommarjobb än deltid.

Om man går ned i lön efter typ halva året, så kan man också begära jämkning, så kommer man undan med en lägre preliminärskatt i slutet av året. (Eftersom man betalat för mycket i början, i tron att samma lön gäller hela året.)
Citera
2015-05-21, 14:18
  #5
Medlem
hazrulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hmmm - Jag anar en risk för missförstånd här: "mindre än 18000 detta år" gäller alltså alltihop under hela året - inte månadslön under 18000. Dvs snarare sommarjobb än deltid.
Jag menar hela året
Citera
2015-05-21, 18:59
  #6
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hmmm - Jag anar en risk för missförstånd här: "mindre än 18000 detta år" gäller alltså alltihop under hela året - inte månadslön under 18000. Dvs snarare sommarjobb än deltid.

Om man går ned i lön efter typ halva året, så kan man också begära jämkning, så kommer man undan med en lägre preliminärskatt i slutet av året. (Eftersom man betalat för mycket i början, i tron att samma lön gäller hela året.)
Ja herregud, hade det varit så, hade många som haft 20+ men under 25k i månaden ha nöjt sig med18 k
Citera
2015-05-21, 19:23
  #7
Medlem
dictionarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazrulz
Tack för svar, ska man registrera sitt konto någonstans eller är det redan fixat?

Om du någon gång tidigare meddelat ditt bankkonto till skattemyndigheten så finns det sparat. Du kan annars registrera ditt bankkonto när du deklarerar. Finns en flik som heter "bankkonto" där du kan fylla i kontonumret om du deklarerar via internet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback