Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 08:26
  #13
Medlem
Inget fel med det. Alla har sina egna värderingar.
Citera
2015-05-21, 08:57
  #14
Medlem
SpoonyOnes avatar
Leva som "the Dude"?

Varför inte

Om vissa människor springer omkring och är feminister eller "anti-rasister" och lägger ner sin själ i ren dynga så tycker jag att det är klart bättre att inte göra ett skit.

5 år är inte jättemycket, finns de som i sin naivitet lägger ner flera år på en utbildning som inte leder till arbete och därmed var det helt bortkastat.

Finns ett rättfall om försörjningsstöd och en kille som läste biologi i 4 år. De flesta vet att biologi är naturvetenskapens motsvarighet till att läsa typ rese-fotografering, men den här killen älgade på.

4 år senare fick han gå en snabbutbildning i fordonsförare och insåg att hans intelligens var 100% bortkastad.

Genom att inte göra ett piss har du alla möjligheter kvar, och för vissa (mig själv included) tar det fan tid att hitta rätt bland djungeln av alla floskler om "framtiden".

Var ju öven en kille på nyheterna ett par dagar sedan som spenderat 4 år i Jämtlands skogar för att hitta sig själv typ.

Live well and prosper brother!
Citera
2015-05-21, 08:58
  #15
Medlem
Suchdoges avatar
Man märkte snabbt vilka som störde sig på din livs stil, jag säger kör på!
Citera
2015-05-21, 09:09
  #16
Medlem
Oftast är man ju bara ivägen för andra ändå, för mycket folk o för lite resurser. Jobbar du tar du någon annan plats, är du på gymmet kanske någon annan vill ha just det hantelparet du håller i o är du ute o kör bil e du ju en dödsfara för andra. Så ligg du hemma i lungnan ro
Citera
2015-05-21, 09:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suchdoge
Man märkte snabbt vilka som störde sig på din livs stil, jag säger kör på!
Vad är det med oss då? Han själv stör sig ju på sin livsstil, ditt sär.
Citera
2015-05-21, 09:52
  #18
Medlem
Självklart så är det inget bra i längden, och liksom -azurskiftande- redan har påpekat, så är stagnation aldrig något gott eller eftersträvansvärt. Är det inte så att en människas värde, i mångt och mycket, måste ställas i proportion till vad hon faktiskt uträttar i sitt liv, vare sig för sig själv eller andra människor.
Du viftar bort påståendet om att du skulle vara deprimerad, för att i några rader senare säga att livet är meningslöst?
Nej, ryck upp dig. Alla har vi mindre produktiva timmar i livet, men vid dagens slut måste vi komma ihåg att vi har ett ansvar inför oss själva, och människor runtomkring oss
Citera
2015-05-21, 10:30
  #19
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Svaret på det är att det beror på. Om ditt mål i livet är att åstadkomma noll och intet så är det per definition rätt att leva som du gör.
Citera
2015-05-21, 10:33
  #20
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Tjena

undrar som topicen, är det "fel" att leva livet passivt?

jag är en "passiv livsnjutare", älskar att bara ligga på soffan med laptopen i knät, en prilla och en kopp kaffe och surfa runt på flashback. Det är det jag gjort sen studenten, för snart 5 år sedan. Minns att jag ofta funderade på hur livet skulle bli efter gymnasiet, och tänkte: det lär ju inte hända mycket vettigt då. och här ligger man 5 år senare haha.

Det bästa i livet är i stort sett gratis, spelar ingen roll vad jag gör - här trivs jag bäst, har hittat mig själv.

Folk säger "du måste ju vara deprimerad", "blir du aldrig trött på livet, ostimulerad?", "du slösar ju tid"

varför måste man vara deprimerad för att man gillar att ligga o jäsa o ha de gött? När fan slösar man sin tid, livet är ju meningslöst.

Ibland slås jag av tanken "jag missar ju massa!", sen slår det en: vad missar man egentligen? vardagslunk, flöjt av en blasse fylla på ngt sunkhak, sen börjar det om?

Du lever rätt enligt mig, åtminstone. Jag lever på ett liknande sätt, även om jag är svag för fitta och vissa roliga substanser Jag "jagar" i stort sett inget annat än sex. Prestige är bara löjligt för mig, likaså att vara "social". Man vinner ju inget här i världen, så genom att leva sitt liv passivt minimerar man sitt lidande.
Citera
2015-05-21, 10:36
  #21
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Svaret på det är att det beror på. Om ditt mål i livet är att åstadkomma noll och intet så är det per definition rätt att leva som du gör.

Alla åstadkommer noll och intet till slut. TS ska dö. Då vet han själv inte om vad han har gjort i livet. Vad hjälper det att hans vänner och andra minns honom? De dör också. Hela denna planet kommer att brinna upp om 5 miljarder år, när solen sväller upp till en röd jätte för ett kort tag. Solen själv kommer att slockna. Hela universum kan implodera eller tunnas ut i oändlighet. Vanitas vanitatum!
Citera
2015-05-21, 10:44
  #22
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Svaret på det är att det beror på. Om ditt mål i livet är att åstadkomma noll och intet så är det per definition rätt att leva som du gör.

Det du beskriver är väl inte "liv"?

TS är ju en zombie, lik en vandrande död. Fast TS vandrar ju inte ens, utan är fastvuxen i någon sunkig nedfjärtad fåtölj förmodligen, köpt, betalt och hemburen av hans stackars mamma som med fasa ser sin son sitta vid datorn hela dagen och natten.

Och i motsats till riktiga zombies, så är ju TS även en parasit, på sina föräldrar eller på samhället. Han står inte på sina egna ben, återigen bara metaforiskt, för att stå upp verkar ju även det vara för jobbigt för TS...

Jag undrar om TS ens kan klassas som "människa"? Är han "levande", och om svaret är jakande, är han "människa" till mer än utseendet?

Nej TS, ryck upp dig för helvete och kom in i matchen! Försörj dig själv även om det är lite jobbigt på jobbet, och gör din mor lite småstolt åtminstone, det är hur människor beter sig!
Citera
2015-05-21, 11:25
  #23
Medlem
Nej jag lever själv efter den metoden, det jag uträttar så andra inte har något att säga till om är att jag jobbar och försörjer mig själv.

Ingen kan tvinga på mig några meningslösa hobbys eller tvinga mig vara social om jag ej känner för det. Jag har mina stunder då jag hänger på folket ut men mestadels går jag raka vägen hem efter jobb och umgås med dator och tv. Man är ju slut efter jobbet ändå.
Citera
2015-05-21, 11:25
  #24
Medlem
Captinheros avatar
Absolut inte, ibland kan jag spendera hela dagar att läsa böcker spela schack online dricka kaffe lyssna på musik. Behöver inte åka ut och hitta på ngt varje dag. Visst är det trevligt att göra mer aktiva saker ibland. Men som man säger borta bra men hemma bäst
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback