Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-21, 12:55
  #25
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Absolut inte, ibland kan jag spendera hela dagar att läsa böcker spela schack online dricka kaffe lyssna på musik. Behöver inte åka ut och hitta på ngt varje dag. Visst är det trevligt att göra mer aktiva saker ibland. Men som man säger borta bra men hemma bäst

Precis. Jag var bortrest ett tag nyss, vilket väl medlemmar som läser mina inlägg troligen har lagt märke till, och det var väldigt trevligt, så att säga, då det handlade om sex, men jag sitter för det mesta helst av allt i min fåtölj framför datorn och tar det så lugnt som möjligt eller möjligen i trädgården eller på altanen, när vädret är hyfsat varmt för det.
Citera
2015-05-21, 14:05
  #26
Medlem
skeghs avatar
Nu tycker jag det är för mycket otydan på passiv livstil. Stop och tänk efter nu folk.

Någon som lever passivt är väl mer någon som inte stannar och tänker efter vad de egentligen gör. Säg att du har jobb, kul, ja pengar, ja du gör ditt och betalar till de vackra skogarna med slit. Men du tittar inte runtomkring dig, du bara glider igenom livet och stannar inte för att tänka efter... "VAD FAN GÖR JAG?"

Vafan, tänker man efter så är säkert 87% av hela Sverige passivt, vad gör ni?
Vadå påhittade siffror? Jag är inte passiv så jag stannade till och tänkte efter, ja 87% of Sveriges befolking är passiva... Jag föreslår att ni ger er bitchslappar och tittar bakåt, ja sen ser ni att ni gick åt fel håll. Skärpning!

TS: som jag nämt förut så är du inte passiv, du gör ju något, du sitter där med en varm dator som bränner ditt naveludd och provocerar internet.

Redoxreaktion Välkommen tillbaka, eller ska jag fråga vad fan du gjorde på en passiv resa? Tillbaka till ditt medvetna framåtgångna lathet nu! Se så, hitta något vett i stilla tiden.

Ps: Inte arg...
__________________
Senast redigerad av skegh 2015-05-21 kl. 14:07.
Citera
2015-05-21, 15:36
  #27
Medlem
Pendeks avatar
Så länge du lever autonomt så kör på. Den som följer normen blint är misslyckad, inte du.
Det mesta i livet är konstgjorda behov som samhället till varje pris försöker tvinga i oss. Få människor har intelligensen att se dessa behov för vad de är, konstgjorda.
Citera
2015-05-21, 15:57
  #28
Medlem
Autobahn76s avatar
Felet du gör är att du ens funderar på vad som är "rätt eller fel" sätt att leva på ?
Citera
2015-05-21, 23:53
  #29
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almightyjew
Det enda nobelpris TS har möjlighet till att få är nobelpriset i soffliggning eller lathet. Och det existerar inte än

Ja, någonting säger mig att du har rätt
Citera
2015-05-22, 14:18
  #30
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Verkligen inte! Jag är själv ganska passiv, sitter framför datorn oftast och läser lite och läser böcker med. Sällan jag gör annorlunda.
Citera
2015-05-22, 23:50
  #31
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Tjena

undrar som topicen, är det "fel" att leva livet passivt?

jag är en "passiv livsnjutare", älskar att bara ligga på soffan med laptopen i knät, en prilla och en kopp kaffe och surfa runt på flashback. Det är det jag gjort sen studenten, för snart 5 år sedan. Minns att jag ofta funderade på hur livet skulle bli efter gymnasiet, och tänkte: det lär ju inte hända mycket vettigt då. och här ligger man 5 år senare haha.

Det bästa i livet är i stort sett gratis, spelar ingen roll vad jag gör - här trivs jag bäst, har hittat mig själv.

Folk säger "du måste ju vara deprimerad", "blir du aldrig trött på livet, ostimulerad?", "du slösar ju tid"

varför måste man vara deprimerad för att man gillar att ligga o jäsa o ha de gött? När fan slösar man sin tid, livet är ju meningslöst.

Ibland slås jag av tanken "jag missar ju massa!", sen slår det en: vad missar man egentligen? vardagslunk, flöjt av en blasse fylla på ngt sunkhak, sen börjar det om?

Om du har hittat dig själv som du säger, och någonting som du trivs bäst med - så är det självklart ingenting fel med det, oavsett vad andra säger eller tycker. Så länge det inte omedvetet drar ner dig till någonting negativt alternativt drabbar andra på ett negativt plan, så ser jag absolut ingenting fel i det.

Jag delar din tanke, "när slösar man sin tid egentligen..?" - Jag anser att du slösar din tid då du gör någonting som inte gynnar dig på något sätt. Då menar jag inte att allting du gör ska gynna dig fysiskt, utan även om det endast gynnar dig på ett psykiskt plan så är det positivt - för just dig.

Jag är själv en "passiv livsnjutare", och tyvärr har det dragit ner mig till någonting negativt, vilket är väldigt synd. Men, jag försöker att behålla min positivitet för det, för vad gynnar det mig att hålla på att deppa över det?


Det enkla stycket "Du lever bara en gång" kan tolkas på olika sätt.. Många tolkar det som att man måste få ut så mycket som möjligt av livet. Jag tolkar det som, just som man säger, man lever bara en gång... Alltså, vad spelar det för roll vad jag gör med mitt liv?
Absolut, jag skulle kunna studera till att bli ett högt uppsatt banktjänsteman eller politiker som exempel, men skulle det göra mig lycklig? Nej, det tror jag inte.
Om jag är däremot är tillfreds och mår bra personligen av att (som exempel) ligga i sängen hela dagen - vad är det då för fel? Ingenting, anser jag.

Om du är lycklig, och känner dig tillfreds med ditt liv genom att ligga i soffan och sippa kaffe - vad är det för fel med det? Ingenting, såklart. För du som individ är tillfreds. Det som gör dig lycklig och tillfreds med dig själv, är det rätta för dig. Sen kan allting självklart ändras med tiden. Det som en tillfreds/lycklig nu, behöver inte göra detsamma om 10 år. Men varför fundera över det nu? Vad säger att jag lever om 10 år, är det då inte bättre om jag lever mitt liv i en optimistisk bubbla nu, medan jag är tillfreds med mig själv och mitt liv?
Många skulle säga nej, för att du behöver "göra någonting med ditt liv".. Men, vem gynnar jag/du/vemsomhelst att "göra någonting med sitt liv", som inte gynnar än själv på ett positivt plan för tillfället?

Folk kallar mig lat, passiv, levande för dagen. Levande för dagen kan jag köpa, men resten är endast påhitt för att få en att "göra någonting med sitt liv" - och som sagt, det du bör göra med ditt liv, är någonting som gynnar dig själv på ett positivt plan. Om du känner dig tillfreds med din nuvarande livssituation, oavsett hur den ser ut och oavsett hur andra ser på den, så tycker jag att du bör hålla dig fast vid den - så länge den inte drabbar dig eller andra medmänniskor negativt.


Nyckeln till ett lyckligt liv tror jag är positivitet och optimism, för vad får du personligen ut av det motsatta? Gör det som gör dig lycklig, och tänk inte för mycket på vad andra tycker och tänker - för det finns inget rätt eller fel.

Det som är rätt för dig personligen, är rätt. Det är den väg du bör gå, anser jag.



Jag ber om ursäkt för eventuell luddig text, men vi är trots allt i filosofi-delen av Flashback.
__________________
Senast redigerad av Spreztozc 2015-05-22 kl. 23:52.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback