Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Varför ska jag behöva lista ut vad du tycker, kan du inte bara svara istället? Inte i ett enda av dessa citat har du svarat om du är för eller emot gällande abortlagstiftning som jag bl.a. frågade om. Det närmaste vi kommer är att du är för rätten till abort men inte om du är för gällande abortlagstiftning. Jag kan förstås gissa men då kommer du säga att det har du aldrig sagt så ge ett klart svar istället.
Om du är för gällande abortlagstiftning så är det förstås rätt märkligt eftersom du också säger att du är "emot att det används lättvindigt". Gällande abortlagstiftning är skriven just så att kvinnan får göra abort hur lättvindigt hon vill, hon behöver inte ens uppge varför hon vill göra abort om det sker innan vecka 18. Om du verkligen är "emot att det används lättvindigt" borde du därför vara emot gällande abortlagstiftning, är du det?
För de flesta personer så är det fullständigt uppenbart vilken åsikt jag har i frågan efter att ha läst mina inlägg, om du bara klarar JA och NEJ svar så får du uppge det.
Med ditt enkelspåriga tankesätt så är det en motsättning mellan att vara EMOT att abort används lättvindigt istället för preventivmedel, och att vara FÖR fri abort.
Men det beror på att du är begränsad i ditt sätt att tänka. Det är inte så att man antingen är FÖR fri abort och då tycker att alla ska knulla oskyddat och göra barn hejvilt för det är bara att göra abort, eller att man är EMOT fri abort och då tycker att alla som blir med barn ska tvingas föda barnet.
Har man förmågan till komplext tänkande däremot så inser man att en person både kan vara FÖR rätten till fri abort (d.v.s. att en kvinna inte är tvingad att bära och föda ett barn hon inte vill ha), samtidigt som personen är EMOT att aborter används lättvindigt istället för preventivmedel.
Vet inte riktigt hur jag ska kunna förenkla det ännu mer så även du förstår. Men jag tycker alltså att krutet ska läggas på att få både kvinnor och män att använda preventivmedel för då minskar aborterna automatiskt, och det är något jag tycker är viktigt eftersom jag ser en abort som att man dödar ett barn och det är inget man bör göra lättvindigt.
Det innebär alltså inte att jag tycker att rätten till fri abort ska inskränkas, utan att jag tycker att användandet av preventivmedel ska öka eftersom det stora problemet är att det finns folk som oLf som tycker det är ok att ha oskyddat sex och inbillar sig att det inte blir något barn om man inte ger sitt medgivande till föräldraskap.