2022-11-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du behöver inte skämmas för att medge att du skrev korkade saker och sa emot dig själv tidigare, det gör du så ofta ändå.

Det du sa först att hörsägen = skvaller gäller väl alltid eftersom hörsägen alltid är att källan till uppgifterna kommer från en annan person än den som berättar om det.

Eller som wiki säger:
Hörsägen är en juridisk term som ibland används i juridiska sammanhang, och är synonym med vardagsbegreppet skvaller. Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rs%C3%A4gen

Håller du med om detta eller anser du att detta är fel på något sätt?

Jag har skrivit och hänvisat till både lawline och synonymer.se förut. Du tycks ha missat detta.

Ja, korrekt att "hörsägen" = skvaller i vardagsspråk.

I rättssammanhang används ordet "hörsägen" såhär:

Bevisvärdering
Fri bevisvärdering innebär att det är upp till domstolen att bedöma vilket värde som ska tillmätas ett bevis en helhetsbedömning av allt som kommer in till domstolen ska göras. Hörsägen från andra och tredjehandsvittnen lär inte tillmätas alls lika stort värde som ett förstahandsvittne men det kan fortfarande påverka utgången av ett brottmål.
Källa: Lawline

Ser du skillnaden?

Skvaller (hörsägen enligt vardagsspråk) är mer "löst pladder".

Hörsägen i rättssammanhang är inte skvaller. Utan mer andra/tredjehandsuppgifter från vittnen.

När JordenIsPlatt skrev om "Hörsägen", efter att visat förakt över lagstiftningen och på det sätt som han skrev ordet, så kunde han i mina ögon lika gärna kunnat skriva "skvaller".

Ordet hörsägen har alltså olika betydelser i vardagsspråk och i rättssammanhang.
Citera
2022-11-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, korrekt att "hörsägen" = skvaller i vardagsspråk.

Och du menar alltså att det gäller i samtliga fall, hörsägen är alltid skvaller?

Tidigare har du som sagt att hörsägen inte är skvaller samt att det är skvaller och därför vill jag att du klargör vad du har kommit fram till. Är hörsägen alltid skvaller eller bara ibland?
Citera
2022-11-02, 17:41
Medlem
Citat:
Och du menar alltså att det gäller i samtliga fall, hörsägen är alltid skvaller?

Tidigare har du som sagt att hörsägen inte är skvaller samt att det är skvaller och därför vill jag att du klargör vad du har kommit fram till. Är hörsägen alltid skvaller eller bara ibland?

Anser du att man talar vardagsspråk i rättssamanhang?
Citera
2022-11-02, 17:43
Medlem
Citat:
Anser du att man talar vardagsspråk i rättssamanhang?

Jag frågar dig nu vad du anser, kan du svara, vet du vad du anser?
Citera
2022-11-02, 17:47
Medlem
Citat:
Jag frågar dig nu vad du anser, kan du svara, vet du vad du anser?

Oväsentligt vad jag anser, jag använder språket så som det är beslutat att det ska användas. Jag säger blått om blått och rött om rött. Jag säger inte lila om blått och inte rosa om rött.

Hörsägen i vardagsspråk = skvaller.

Hörsägen i rättssammanhang = andrahandsvittnesmål/tredjehandsvittnesmål.

Klarnar det något för dig?
Citera
2022-11-02, 17:51
Medlem
Citat:
Oväsentligt vad jag anser, jag använder språket så som det är beslutat att det ska användas. Jag säger blått om blått och rött om rött. Jag säger inte lila om blått och inte rosa om rött.

Nej det är väsentligt vad du anser när jag debatterar med dig här, jag vill veta vad DU anser.

Citat:
Hörsägen i vardagsspråk = skvaller.

Och detta gäller alltså i samtliga fall enligt dig, hörsägen är alltid skvaller enligt dig?
Citera
2022-11-02, 18:04
Medlem
Citat:
Nej det är väsentligt vad du anser när jag debatterar med dig här, jag vill veta vad DU anser.

Och detta gäller alltså i samtliga fall enligt dig, hörsägen är alltid skvaller enligt dig?

Du tar bort text jag skrivit. Läser du bara det du har kvar?

Jag anser att man ska använda språket korrekt.
I vardagsspråk är hörsägen = skvaller.
I rättssammanhang är hörsägen = andrahandsvittnesmål/tredjehandsvittnesmål.

Men när någon som är irriterad på hur saker och ting fungerar i rättsammanhang gällande våldtäkt tex., skriver att man använder sig av "hörsägen", så tolkar jag det som att denna person menar vardagsbegreppet "hörsägen" som är = skvaller. Kontextet ordet används i har alltså också betydelse för hur jag tolkar användandet av begreppet.

Metafor:
Ordet energi.
I vardagsspråk används ordet energi om den egna personliga energin/mänsklig energi, "jag har ingen energi idag".
Men pratar du med en ingenjör, så är energi något helt annat.
Men om du pratar privat med ingenjören, så är det kontextet ni pratar i, som avgör hur du tolkar hans/hennes användande av begreppet energi.

Förstår du bättre nu?
Senast redigerad av TomatKungen 2022-11-02 kl. 18:08.
Citera
2022-11-02, 18:11
Medlem
Citat:
Du tar bort text jag skrivit. Läser du bara det du har kvar??

Ja när du bluddrar om annat än exakt det jag frågar om så klipper jag bort det för att undvika stickspår som du försöker styra in på.

Min fråga till dig är enkel, anser du att hörsägen alltid är skvaller eller bara i vissa fall?

Ett enkelt svar, ja det är alltid skvaller enligt mig, eller nej det varierar duger nu.
Citera
2022-11-02, 19:46
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Bablabla...
Du är sååå tröttsam!
Ända sen åtminstone 70-talet har flickor och kvinnor legat runt och när de blivit påkomna av sina pojkvänner efteråt skyllt på våldtäkt.
Idag döms de för dessa.
Det gjorde de inte då.
Citera
2022-11-02, 19:47
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Du tar bort text jag skrivit. Läser du bara det du har kvar?
Dina texter är flum och fria fantasier och har ingenting relevant att tillföra verkligheten.
Hörsägen har faktiskt en definition också.

Nu bör du veta att vi i Sverige skiljer oss från de flesta andra västländer genom att tillåta sk fri bevisprövning, dvs att vi inte diskvalificerar "skvaller" som du kallar det.
Se här, ett examensarbete från Lunds U på professionell nivå i Juridik:
https://www.lu.se/lup/publication/8977182

Låt mig översätta:
Svensk domstol ursäktar skvaller, så länge man får sin man dömd för t.ex. våldtäkt.
Man tränger således bort en mycket gammal och allmän rättspraxis för att bättra på resultaten i antal domar.
Med följden att fler oskyldiga döms.
Senast redigerad av Flickfotograf 2022-11-02 kl. 19:56.
Citera
2022-11-02, 19:58
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Låtsas? Vad pratar du om? Är du förvirrad?
Jag såg varken ett svar eller en fråga, så jag antar att du är inne i nån sorts dimma igen.
Säg till när du kan föra en normal diskussion.
Citera
2022-11-02, 20:02
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Enligt Svensk Ordlista "muntlig överföring av meddelande vanligen med antydan om viss osäkerhet".
I domstol betyder det att:
"Den anglosaxiska modellen med begräsningar genom bevisförbud, har trots dess frånvaro i den svenska regleringen nämnts och diskuterats i doktrin, och till viss del även i praxis. För svensk rätts del finns dock få förbud och legala bevisregler som begränsar den fria bevisprövningen. Idén om att låta parterna själva avgöra vilken bevisning som läggs fram vid domstolsprövningen, kan på många sätt framstå som ett rättvist och flexibelt tillvägagångssätt. Frågan är dock om principerna i alla lägen tillåts råda i praktiken, eller om viss bevisning värderas omotiverat lågt vid prövningen i domstol".

Man godkänner hörsägen, så länge fler män döms och åsidosätter därmed en mycket gammal rättspraxis som gäller i riktiga rättsstater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in