2022-11-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tomaten har ju redan förklarat att hörsägen och skvaller kan användas som synonymer? Det innebär inte att orden är utbytbara i alla sammanhang.

Behöver du försvara tomaten?
Hon skrev också "hörsägen = skvaller", det innebär att hörsägen kan bytas ut mot skvaller i samtliga fall men sedan har on också förnekat att hörsägen är skvaller. Därför vill jag att hon, men inte du, redogör för vad hon anser när hon har kommit fram till det.
Citera
2022-11-02, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Behöver du försvara tomaten?
Hon skrev också "hörsägen = skvaller", det innebär att hörsägen kan bytas ut mot skvaller i samtliga fall men sedan har on också förnekat att hörsägen är skvaller. Därför vill jag att hon, men inte du, redogör för vad hon anser när hon har kommit fram till det.
Tomaten kallar det nog inte hörsägen när Pelle skvallrar för fröken att det var Lisa som gjorde sönder frökens jacka.
Eller när alla på jobbet skvallrar om hur vd:n och ekonomichefen hånglade inför alla på firmafesten i lördags.
Citera
2022-11-02, 09:51
Medlem
Citat:
Tomaten kallar det nog inte hörsägen när Pelle skvallrar för fröken att det var Lisa som gjorde sönder frökens jacka.
Eller när alla på jobbet skvallrar om hur vd:n och ekonomichefen hånglade inför alla på firmafesten i lördags.

Jag skiter i vad du tänker om saken som sagt, jag vill att tomaten förklarar sig.
Citera
2022-11-02, 09:53
Avslutad
Citat:
Jag skiter i vad du tänker om saken som sagt, jag vill att tomaten förklarar sig.
Tomaten har ju förklarat men du förstod inte så jag tänkte hjälpa dig.
Citera
2022-11-02, 09:55
Medlem
Citat:
Tomaten har ju förklarat men du förstod inte så jag tänkte hjälpa dig.

Du har inte tillräcklig IQ för att förstå vad tomaten skrev och jag är ointresserad av dina tankar.
Citera
2022-11-02, 10:37
Avslutad
Citat:
Du har inte tillräcklig IQ för att förstå vad tomaten skrev och jag är ointresserad av dina tankar.
Så du tror att det enligt Tomaten är hörsägen när alla pratar om vad som hände på firmafesten.
Citera
2022-11-02, 14:28
Medlem
Citat:
Jag frågar bara dig vad du menar när du ibland säger att hörsägen är skvaller och ibland säger att det inte är det. Du verkar fortfaran de inte klara av att säga vad du anser om den saken.

Ipsi har förtydligat vad jag menar, med några få rader.

Citat:
Tomaten har ju redan förklarat att hörsägen och skvaller kan användas som synonymer? Det innebär inte att orden är utbytbara i alla sammanhang.

Citat:

Exakt. Tack Ipsi.

Citat:

Ipsi har fattat precis vad jag menar.
Citera
2022-11-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ipsi har förtydligat vad jag menar, med några få rader.

Nej inte alls, du skrev:

hörsägen = skvaller

Sedan förnekade du detta.
Är hörsägen skvaller eler inte?

Om det bara är skvaller ibland så kan du inte skriva hörsägen = skvaller
Så hur ska du ha det?
Citera
2022-11-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Folk sitter för mindre. Det är och förblir ett faktum att det inte finns några beviskrav för våldtäkter. Det kan inte jämföras med andra brott där teknisk bevisning eller vittnen krävs.

Samtyckeslagen gör det ÄNNU enklare att sitta dit män och inte svårare.

Nej. Det räcker inte med vad en psykolog sagt/vad en mamma har sagt. Som sagt: se dokumentären Nytorgs*mannen. Så får du se på saker och ting. Där var det ett offer som vaknade upp av att hennes byxor var uppklippta i grenen och hennes tampong låg på golvet. Hon såg att det fanns blod på en kille som låg och sov i samma lägenhet som henne. Hennes mamma lämnade in anmälan och hon fick själv prata med utredare. Men den misstänkte hämtades inte in. Varför? För det fanns ingen målsägande-berättelse, offret låg och sov under övergreppet nämligen. (Så nej. Det räcker inte med vad en psykolog/en mamma har sagt, det behövs bevis och en målsägandeberättelse också.) Så förövaren gick fri och begick flera övergrepp, innan han åkte dit på narkotika. Man sökte igenom hans telefon och fann flera filmer på övergrepp på flera olika kvinnor. Minst 19 offer. Se dokumentären. Finns på SVT.

Nej, folk "sitter inte på mindre". Ingen sitter på vad enkom en psykolog/en mamma har sagt. Det krävs betydligt mer än så. Bland annat en målsägandeberättelse och annat bevis.

Du har inte förstått ännu att lagen om oaktsam våldtäkt täpper till kryphålet som finns i våldtäktslagstiftning?
Det gör den nämligen. Och det ser jag som något positivt med denna lag.

Metafor:
Vi har lagar kring: mord och dråp.
Vi har lagar kring: grov våldtäkt, våldtäkt, grov oaktsam våldtäkt och oaktsam våldtäkt.
Att inte ha lag om grov oaktsam våldtäkt/oaktsam våldtäkt är ungefär som att inte ha en lag om dråp.
Detta skulle innebära att de som inte har mördat, men i stundens hetta/utan uppsåt dödat en annan människa inte skulle dömas för dråp, utan frias, eftersom det inte är mord. Precis så är det med oaktsam våldtäkt. Det är som "våldtäkternas motsvarighet till dråp", kan man mycket slarvigt uttrycka det. dråp/oaktsam våldtäkt täpper båda till kryphål i lagen om mord/våldtäkt. Så att förövare som begått brott (inte mord/inte våldtäkt, utan dråp/oaktsam våldtäkt), kan bli anmälda och eventuellt åtalade och eventuellt dömda för detta. Läs några av de 31 domarna, så förstår du.
Citera
2022-11-02, 15:01
Medlem
Citat:
Nej inte alls, du skrev:

hörsägen = skvaller

Sedan förnekade du detta.
Är hörsägen skvaller eler inte?

Om det bara är skvaller ibland så kan du inte skriva hörsägen = skvaller
Så hur ska du ha det?

Jag har redan förklarat det för dig. Och Ipsi med.
Ord kan ha olika betydelser i olika kontext.
Du får läsa mina inlägg igen, så kanske du förstår bättre.
Citera
2022-11-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag har redan förklarat det för dig. Och Ipsi med.
Ord kan ha olika betydelser i olika kontext.
Du får läsa mina inlägg igen, så kanske du förstår bättre.

Du behöver inte skämmas för att medge att du skrev korkade saker och sa emot dig själv tidigare, det gör du så ofta ändå.

Det du sa först att hörsägen = skvaller gäller väl alltid eftersom hörsägen alltid är att källan till uppgifterna kommer från en annan person än den som berättar om det.

Eller som wiki säger:
Hörsägen är en juridisk term som ibland används i juridiska sammanhang, och är synonym med vardagsbegreppet skvaller. Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rs%C3%A4gen

Håller du med om detta eller anser du att detta är fel på något sätt?
Citera
2022-11-02, 17:14
Avslutad
Citat:
Du behöver inte skämmas för att medge att du skrev korkade saker och sa emot dig själv tidigare, det gör du så ofta ändå.

Det du sa först att hörsägen = skvaller gäller väl alltid eftersom hörsägen alltid är att källan till uppgifterna kommer från en annan person än den som berättar om det.

Eller som wiki säger:
Hörsägen är en juridisk term som ibland används i juridiska sammanhang, och är synonym med vardagsbegreppet skvaller. Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rs%C3%A4gen

Håller du med om detta eller anser du att detta är fel på något sätt?
Enligt Svensk Ordlista "muntlig överföring av meddelande vanligen med antydan om viss osäkerhet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in