Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-20, 09:58
  #1
Avstängd
Är det den här sortens attacker man som fritt tänkande och fritt skrivande författare har att räkna med med när man befinner sig i Sverige?

KOK skriver en formlig bredsida i dagens DN och han riktar den emot i första hand den svenska parnassen och i andra hand Sverige -som han benämner som Cyklopernas land, eftersom landet bebos av enögda.
Så här ser ingressen ut:

"De enögda svenskarna anklagar mig för att vara kvinnohatare och litterär pedofil. Jag beskrivs som om jag vore kriminell, men har bara skrivit en roman. Varför är Sverige så fyllt av hat och rädsla? Varför är alla så tysta?
Författaren Karl Ove Knausgård gör upp med den svenska debattens trångsynthet.
"

Vad skall man säga?
Kanske gör DN helt rätt när man låter svenska feministiska författare med hjälp av anklagelser om Knausgård som pedofil/kriminell, försöka driva ut honom ur Sverige?
Inte kan väl Sverige tolerera att en norrman kommer hit och berättar för folket här hur bigotta och enögda man är?

Vad säger ni?
Ni, som han kallar Cykloper..

Källa:
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...ck-pa-sverige/
Citera
2015-05-20, 10:21
  #2
Medlem
Oerhört bra skrivet. Tack för att du länkade till detta. Ja, vi bor i cyklopernas land. Det är så jävla tragiskt, svensk självbelåtenhet i sin allra värsta form.
Citera
2015-05-20, 10:36
  #3
Medlem
Enydrions avatar
Vidrig rubrik DN har satt på artikeln, han angriper ju bara det vidriga etablissemanget här i landet , som drömmer om att bo i nordkorea frihetens bastion i värden, jag som vanlig svensk känner mig inte det minsta träffad, men de vidriga personer som är försörjda av DN känner sig ju med all rätt träffade, men de har ingen rätt att stjäla Sverige från dess invånare för att använda för sina onda personliga syften...
Citera
2015-05-20, 10:43
  #4
Medlem
trumpetsvamps avatar
Läste pappersversionen imorse. Väldigt bra skrivet. och helt rätt har han också. Cykloper.
Antar att DNs ordinarie kulturkrönikörer får genmäle på genmälet. Undrar hur de formulerar sig. Om det blir ursäkter eller snack om missförstånd eller om maktstrukturer?
Han kan ju i värsta fall flytta hem till Norge, om det blir för mycket. Själv sitter man fast i skiten.
Citera
2015-05-20, 11:10
  #5
Medlem
Floragatans avatar
Mycket bra. Det är snarast cykloperna som förtjänar att kallas nazister, med sina symboliska bokbål och hysteriska behov av ideologisk renhet.
Citera
2015-05-20, 11:13
  #6
Medlem
narkoluders avatar
Ja, jävlar vilken slagserie!!
Och mitt i Wolodarskis förljugna trut!!
Självaste Vilhelm Moberg hade varit stolt.
De sluga jävlarna har lämnat kommentarsfältet-
öppet och hoppas väl på näthat.
Citera
2015-05-20, 11:50
  #7
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vidrig rubrik DN har satt på artikeln, han angriper ju bara det vidriga etablissemanget här i landet , som drömmer om att bo i nordkorea frihetens bastion i värden, jag som vanlig svensk känner mig inte det minsta träffad, men de vidriga personer som är försörjda av DN känner sig ju med all rätt träffade, men de har ingen rätt att stjäla Sverige från dess invånare för att använda för sina onda personliga syften...

Ja, "rasande" kännetecknas ju av kraftuttryck, dessa saknas helt. Tvärtom rör det sig om ett stillsamt språk med stillsamma metaforer . "Knausgårds tuffa kritik" hade varit vettig.

Men nu är det "cykloperna" som styr DN, rubrikerna sätts därefter.

Edit: Är dock tveksam till i vilken grad Knausgård kallats Nazist, hittar inget som jag tolkar så.
__________________
Senast redigerad av Oformad 2015-05-20 kl. 12:13.
Citera
2015-05-20, 12:26
  #8
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Ja, "rasande" kännetecknas ju av kraftuttryck, dessa saknas helt. Tvärtom rör det sig om ett stillsamt språk med stillsamma metaforer . "Knausgårds tuffa kritik" hade varit vettig.

Men nu är det "cykloperna" som styr DN, rubrikerna sätts därefter.

Edit: Är dock tveksam till i vilken grad Knausgård kallats Nazist, hittar inget som jag tolkar så.
Han skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av Knausgård
En annan cyklop skrev att jag är nazist. Nazisterna försökte utrota ett helt folkslag, och brände miljontals judar i ugnar.
Citera
2015-05-20, 12:36
  #9
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Han skriver:

Var kanske otydlig, men det är "Cyklopens" text jag inte hittar.
Citera
2015-05-20, 13:05
  #10
Medlem
Ydalirs avatar
Har ni inte läst Karl Ove Knausgårds debattartikel i DN idag (20 maj 2015) så gör det. Artikeln är lång men så oerhört läsvärd och ger mig kalla kårar. Det var en ära att få läsa detta.

Fortfarande skakad...
Citera
2015-05-20, 13:09
  #11
Medlem
Att publicera texter skrivna i affekt på fyllan går tydligen hem i stugorna. Rätt generaliserat svingande baserat på ens egen kränkthet. Skulle vara klädsamt om han bemötte de enskilda fall där han känt sig orättvist behandlad än att måla upp Goliath och väderkvarnar.

Om man provocerar måste man vara beredd på att ta smällarna; skriver man om att vara attraherad av trettonåringar så är det inte andras fel om ens barn frågar obekväma frågor kring detta. Även om ens kritiker dragit det lite längre än den ursprungliga intentionen.

Norrmän är överlag lättkränkta om man på något sätt höjer ögonbrynen över deras fylleslag i mitten av maj. Och de blir ofta än mer kränkta över att svenskarna inte firar svenska flaggans dag på samma sätt. (För eventuella norrmän som läser detta vill jag påpeka att vi har andra dagar då vi är redlösa.)
Citera
2015-05-20, 13:29
  #12
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Att publicera texter skrivna i affekt på fyllan går tydligen hem i stugorna. Rätt generaliserat svingande baserat på ens egen kränkthet. Skulle vara klädsamt om han bemötte de enskilda fall där han känt sig orättvist behandlad än att måla upp Goliath och väderkvarnar.

Om man provocerar måste man vara beredd på att ta smällarna; skriver man om att vara attraherad av trettonåringar så är det inte andras fel om ens barn frågar obekväma frågor kring detta. Även om ens kritiker dragit det lite längre än den ursprungliga intentionen.

Norrmän är överlag lättkränkta om man på något sätt höjer ögonbrynen över deras fylleslag i mitten av maj. Och de blir ofta än mer kränkta över att svenskarna inte firar svenska flaggans dag på samma sätt. (För eventuella norrmän som läser detta vill jag påpeka att vi har andra dagar då vi är redlösa.)

Du missförstår helt texten. Den behandlar Sveriges åsiktskorridor och hur denna begränsar även litteraturen, som enligt Knausgård är till för att beskriva mänsklighetens väsen. Texten handlar inte om, och tyder inte på, att Knausgård är kränkt.
En av de bättre texter som har publicerats om Sveriges kvävande debattklimat och svenskars rädsla för att avvika från konformismen. Oerhört träffande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback