Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-11-11, 17:43
  #49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aranjour
Polisen gör skillnad på bil och bil. Åkte en Peugeot 307, 03a i två år utan att bli stoppad en enda gång. Nu åker jag en lite risig Opel från 95 sen en månad tillbaka, blev stoppad tredje gången igår

Edit: Bör tillägga att båda bilarna är så lagliga det går

Ditt statistiska underlag är för dåligt som underlag men trots det så har du antagligen helt rätt. Gamla risiga bilar stoppas oftare än nyare av helt uppenbara orsaker.
Citera
2017-05-07, 22:26
  #50
Medlem
Väcker liv i en gammal tråd... Blev just stoppad av polisen och fick blåsa och visa körkort. Inte mer dramatiskt än så, hade faktiskt en väldigt trevlig konversation med poliserna dessutom. Inga konsithgeter så.

Sålde just min 2014 V70 och kör en tillfälligt en -09 A6, silvrig kombi med tonade rutor. Tror mycket att det är pga bilmodellen,

Men min fråga är, vid dessa "rutinkontroller", registreras det att föraren blivit stoppad förut etc? Registreras det alltså på mig att jag blivit stoppad för en rutinkontroll?

Haft körkort i snart 5 år och detta är andra gången jag blir stoppad, första gången fick jag böta för att ha glömt bilbältet
Citera
2017-05-09, 21:16
  #51
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-FilipW
Väcker liv i en gammal tråd... Blev just stoppad av polisen och fick blåsa och visa körkort. Inte mer dramatiskt än så, hade faktiskt en väldigt trevlig konversation med poliserna dessutom. Inga konsithgeter så.

Sålde just min 2014 V70 och kör en tillfälligt en -09 A6, silvrig kombi med tonade rutor. Tror mycket att det är pga bilmodellen,

Men min fråga är, vid dessa "rutinkontroller", registreras det att föraren blivit stoppad förut etc? Registreras det alltså på mig att jag blivit stoppad för en rutinkontroll?

Haft körkort i snart 5 år och detta är andra gången jag blir stoppad, första gången fick jag böta för att ha glömt bilbältet

nej det registreras inte, inte heller bötrerna för bilbältet. här finns en bra sida hos polisen vad som hamnar i registret dom söker i normalt sett:
https://polisen.se/Service/Belastnin...ingsregistret/

sen har ju sjävklart säpo/polisen spaningsregister och misstankeregister, men det är lite grövre grejer och svensson hamnar inte i dom helt utan anledning.. lite fortkörningsböter osv hamnar inte där

*edit. vid närmare eftertanke kan det tänkas sig att de kunde slå på och se att du fått böter för bälteskörningen men det är ju knappast något dom bryr sig ett skvatt om. din andra kontroll som inte resulterade i nånting alls kommer inte registreras alls
__________________
Senast redigerad av ethernal 2017-05-09 kl. 21:20.
Citera
2017-05-13, 22:00
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
nej det registreras inte, inte heller bötrerna för bilbältet. här finns en bra sida hos polisen vad som hamnar i registret dom söker i normalt sett:
https://polisen.se/Service/Belastnin...ingsregistret/

sen har ju sjävklart säpo/polisen spaningsregister och misstankeregister, men det är lite grövre grejer och svensson hamnar inte i dom helt utan anledning.. lite fortkörningsböter osv hamnar inte där

*edit. vid närmare eftertanke kan det tänkas sig att de kunde slå på och se att du fått böter för bälteskörningen men det är ju knappast något dom bryr sig ett skvatt om. din andra kontroll som inte resulterade i nånting alls kommer inte registreras alls


Givetvis registreras stoppet. När polisen behöver ingripa i ett ärende upprättas en händelserapport hos länskommunikationscentralen. Givetvis kan LKC sedan söka på dessa rapporter och se vad som har hänt. En del av sakerna hamnar i ASP.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback