Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 17:23
  #37
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Hänt mig en gång, eller rättare sagt en vän till mig eftersom det var han som satt bakom ratten i sin bil, men jag var med.

En civil polisbil flög plötsligt upp framför oss på Arlandaleden i 140 knyck och signalerade med blåljus att vi skulle stanna. Sagt och gjort lade vi oss i väggrenen och stannade. Polaren fick blåsa och polisen kollade körkortet, sen var det bara tack och hej köra vidare. Lite väl dramatiskt att göra en sådan opåkallad kontroll mitt på motorvägen där det är 120 km/h i hastighet?

Den enda anledning jag kan komma på är att min vän inte har svenskt, utan utländskt, körkort. Men ändå står som reggad ägare på sin bil. Så om snuten slog på regnumret och min polare såg det kanske ut som att han drog runt i sin bil men saknade körkort.

Du har ju inte aning om huruvida det var för dramatiskt eller opåkallat. kanske åkte ni en likadan bil som precis avvikit ifrån ett rån, trafik olycka eller liknande. Kanske har någon ringt in och sagt att bilen framförs vingligt. Skulle det har vart en onödig kontroll då?
Citera
2015-05-21, 18:52
  #38
Medlem
Bull10s avatar
Snuten stannar aldrig folk utan anledning sålänge inget ser misstänksamt ut.

Enda gången dom stannar folk på måfå är vid körkort och alko kontroll.
Citera
2015-05-21, 19:39
  #39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bull10
Snuten stannar aldrig folk utan anledning sålänge inget ser misstänksamt ut.

Enda gången dom stannar folk på måfå är vid körkort och alko kontroll.

Vilket också är en anledning.
Citera
2015-05-22, 11:58
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det blir du visst om du kommer där det utförs en rutinkontroll.


Precis, en rutinkontroll av fordon längs en väg. Där stoppas alla bilar.

Men normalt folk bli inte rutinstoppade av polisen bara sådär.
Citera
2015-05-22, 22:58
  #41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Precis, en rutinkontroll av fordon längs en väg. Där stoppas alla bilar.

Men normalt folk bli inte rutinstoppade av polisen bara sådär.

Jo, de blir »rutinstoppade«. Däremot blir de inte stoppade på grundval av misstanke om brott.
Citera
2015-05-24, 09:33
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo, de blir »rutinstoppade«. Däremot blir de inte stoppade på grundval av misstanke om brott.


Normala människor som kör normalt i normala bilar blir inte rutinstoppade.

Alkohol eller fartkontroller är en annan sak.
Citera
2015-05-24, 10:05
  #43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Normala människor som kör normalt i normala bilar blir inte rutinstoppade.

Alkohol eller fartkontroller är en annan sak.

Fast nu säger du mot dig själv. Det senare är rutinkontroller och då stoppas folk på rutin, inte på grund av misstanke.
Citera
2015-05-27, 11:51
  #44
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Väldigt ofta, speciellt nattetid. Men som ovan skrev är det av en anledning, polisen stoppar aldrig en bil utan ett syfte.

Så de stoppar väldigt ofta bilar utan anledning, men bara om de har en anledning?




TS: Polisen stannar aldrig bilar utan anledning, de har bättre saker för sig. Kör du som folk och följer trafikreglerna blir du inte stoppad, om du inte åker förbi en nykterhetskontroll eller liknande.
Citera
2015-05-27, 12:03
  #45
Medlem
Roligaste kommentaren som jag läst på länge när man blir stoppad i rutinkontroll är:

... du ska inte kolla bagageutrymmet, va?

Citera
2015-05-28, 06:40
  #46
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Så de stoppar väldigt ofta bilar utan anledning, men bara om de har en anledning?




TS: Polisen stannar aldrig bilar utan anledning, de har bättre saker för sig. Kör du som folk och följer trafikreglerna blir du inte stoppad, om du inte åker förbi en nykterhetskontroll eller liknande.
Du måste vara en alldeles egen sorts idiot.
Citera
2015-06-08, 20:34
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Utan anledning?

Det förekommer självklart aldrig.

Förutom den där gången...

..när Kalle polis såg frugans kompis systers kusins svåger som hade agerat som en idiot när dom skulle dela upp arvet efter sin sedan länge döda farfar. Kalle polis stoppar bilen och letar i 2 timmar efter ett fel varvid han påstår sig ha upptäckt att en bakre bromsskiva minnsan börjat bli rostig och ger frugans kompis systers kusins svåger en böteslapp på 500 kronor för att jävlas. I den lilla håla där detta skedde så pratas det än idag, 22 år senare, om denna stora grejj...

Annars händer det som du sa aldrig.

EDIT: Nu efter att jag skrivit det här jävla inlägget inser jag att Kalle polis visst hade en anledning.. Den var bara jävla dålig och knäpp..
Citera
2015-11-11, 17:05
  #48
Medlem
Polisen gör skillnad på bil och bil. Åkte en Peugeot 307, 03a i två år utan att bli stoppad en enda gång. Nu åker jag en lite risig Opel från 95 sen en månad tillbaka, blev stoppad tredje gången igår

Edit: Bör tillägga att båda bilarna är så lagliga det går
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback