Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 17:01
  #1177
Medlem
simonvps avatar
Märkligt att det inte nämnts mer i medier eller här inne, men är inte Olsen något av en möjlig akilleshäl till imorgon? Tycker inte alls han kändes idiotsäker i fredags, trots att det inte var särskilt avancerade ingripanden han behövde göra. Det kommer storma betydligt mer imorgon och ingen spelare, framförallt inte Olsen, har råd att begå några enkla misstag. Det kommer straffas DIREKT!
Citera
2017-11-12, 17:07
  #1178
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Märkligt att det inte nämnts mer i medier eller här inne, men är inte Olsen något av en möjlig akilleshäl till imorgon? Tycker inte alls han kändes idiotsäker i fredags, trots att det inte var särskilt avancerade ingripanden han behövde göra. Det kommer storma betydligt mer imorgon och ingen spelare, framförallt inte Olsen, har råd att begå några enkla misstag. Det kommer straffas DIREKT!

I normala fall skulle jag hålla med om att "särskilt inte målvakten" får göra några felsteg, men just i morgon är min känsla att det blir ÄNNU viktigare att verkligen verkligen utnyttja de få målchanser vi kommer få på ett bra sätt. Vi måste helt enkelt räkna med att italienarna sätter ett eller två mål imorgon, och det har vi faktiskt råd med, OM vi sätter ETT enda mål själva.
Citera
2017-11-12, 17:44
  #1179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Märkligt att det inte nämnts mer i medier eller här inne, men är inte Olsen något av en möjlig akilleshäl till imorgon? Tycker inte alls han kändes idiotsäker i fredags, trots att det inte var särskilt avancerade ingripanden han behövde göra. Det kommer storma betydligt mer imorgon och ingen spelare, framförallt inte Olsen, har råd att begå några enkla misstag. Det kommer straffas DIREKT!

Jag tycker han var helt ok.

Det var 1 läge t.e.x där man var snabb att skrika på honom men när man såg reprisen var de Granqvist som tabba sig genom att först försöka täcka bollen sen mitt i rörelsen ångrar sig och släpper till Olsen som tror att han ska täcka som Granen först indikera.

Visst är han lite ostabil ibland men i stora hela tycker jag han är bra.
Citera
2017-11-12, 18:35
  #1180
Medlem
Jofs avatar
Oroande att Sverige blev fysiskt svaga och började slå ifrån sig bara. Trodde dom hade bättre kondis. Alla gick ner på försvar. Orkade inte ens möta upp italienarna på mittlinjen. Det kan inte varit en strategi.
Utan bra kondis spelar det ingen roll hur spelskickliga vi än är.
Citera
2017-11-12, 19:10
  #1181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Oroande att Sverige blev fysiskt svaga och började slå ifrån sig bara. Trodde dom hade bättre kondis. Alla gick ner på försvar. Orkade inte ens möta upp italienarna på mittlinjen. Det kan inte varit en strategi.
Utan bra kondis spelar det ingen roll hur spelskickliga vi än är.

Tror det var en rak konsekvens av att vi kom ut och idiotsprang i början av matchen. Vilket förvisso gav bra energi och satte tonen. Man ska jobba hårt såklart men att ta en 30m rush när motståndaren bara kan slå en enkel passning ur press är kanske inte så vägvinnande i längden. Imorgon lär man jobba mer metodiskt från start och därmed orka längre, men vi får inte bli passiva heller.
Citera
2017-11-12, 19:20
  #1182
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tror det var en rak konsekvens av att vi kom ut och idiotsprang i början av matchen. Vilket förvisso gav bra energi och satte tonen. Man ska jobba hårt såklart men att ta en 30m rush när motståndaren bara kan slå en enkel passning ur press är kanske inte så vägvinnande i längden. Imorgon lär man jobba mer metodiskt från start och därmed orka längre, men vi får inte bli passiva heller.

Hoppas du har rätt. Men inte lugnad. Proffs ska kunna hushålla på krafterna. Ha kvar hela vägen. Och det hade man inte.
Citera
2017-11-13, 10:47
  #1183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Märkligt att det inte nämnts mer i medier eller här inne, men är inte Olsen något av en möjlig akilleshäl till imorgon? Tycker inte alls han kändes idiotsäker i fredags, trots att det inte var särskilt avancerade ingripanden han behövde göra. Det kommer storma betydligt mer imorgon och ingen spelare, framförallt inte Olsen, har råd att begå några enkla misstag. Det kommer straffas DIREKT!

Håller med. Jag litar inte på honom alls. Men han är det bästa Sverige har. Dålig är han inte, men något osäker.
Citera
2017-11-13, 14:09
  #1184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Känner inte till den domaren, men jag följer inte spanska ligan längre. Dock har väl inte spanska domare det allra bästa ryktet. Märkligt att han får döma matchen, det finns säkert tio tyska domare av absolut toppklass som de hade kunnat välja i stället. Finns väl ett par holländare, nån slovak och ungrare som är bra också och som känns mer neutrala och inte känner sydlig samhörighet med italienarna.

Till saken hör ju också att Spanien och Italien var i samma kvalgrupp, så det är inte mer än rätt om spanjorerna hjälper till lite nu tycker nog italienarna ... Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Allt utom en tveksamt dömd italiensk straff i Milano vore en sensation.

Håller med, tyvärr så är det känslan man har. Detta är det största problemet med fotbollen tycker jag. Jag ser gärna att man inför utmaningar med videogranskning, likt man har i tennis. Det blir mycket svårare för koruppta domare att komma undan då.
Citera
2017-11-13, 14:16
  #1185
Medlem
McCreepys avatar
Italien kommer gå vi vidare. Hybrisen är lika stor som den var efter den snöpliga vinsten mot Frankrike. Då var VM redan spikat enligt det svenska folket. Aldrig sett på maken hur media och supportrar tar ut så jäkla mycket i förskott.

Gissar på att Simone Zaza stänker ditt något mål nu när han är tillbaka efter skada. Sen kan vi glömma detta, glädjas åt italienarna, se fram emot en trött jul och sedan ett tråkigt och korrupt Vinter-OS istället.
Citera
2017-11-13, 14:28
  #1186
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Känner inte till den domaren, men jag följer inte spanska ligan längre. Dock har väl inte spanska domare det allra bästa ryktet. Märkligt att han får döma matchen, det finns säkert tio tyska domare av absolut toppklass som de hade kunnat välja i stället. Finns väl ett par holländare, nån slovak och ungrare som är bra också och som känns mer neutrala och inte känner sydlig samhörighet med italienarna.

Till saken hör ju också att Spanien och Italien var i samma kvalgrupp, så det är inte mer än rätt om spanjorerna hjälper till lite nu tycker nog italienarna ... Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Allt utom en tveksamt dömd italiensk straff i Milano vore en sensation.

Apropå mitt tidigare inlägg så har Sverige verkligen dragit nitlotten: Schweiz-Nordirland dömdes av tysken Felix Brüch och Grekland-Kroatien av holländaren Björn Kuipers, båda absoluta toppdomare som hörde till dem jag syftade på. Men vi får alltså en total nobody i sammanhanget, spanjoren Lahoz ... Utan att misstänka mygel och mutor (vilket dock inte ligger så långt borta) så är det självklart så att en sämre och mer orutinerad domare gör fler misstag och kan ha svårare att stå emot tryck från spelare och publik. Det behöver inte bara handla om straffar och frisparkar, utan även om tidiga gula kort som får stor inverkan (vi minns alla hur italienarna uppträdde mot Berg i fredags, det blir knappast mindre av provokationer och skådespel nu). Men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2017-11-13, 15:04
  #1187
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Apropå mitt tidigare inlägg så har Sverige verkligen dragit nitlotten: Schweiz-Nordirland dömdes av tysken Felix Brüch och Grekland-Kroatien av holländaren Björn Kuipers, båda absoluta toppdomare som hörde till dem jag syftade på. Men vi får alltså en total nobody i sammanhanget, spanjoren Lahoz ... Utan att misstänka mygel och mutor (vilket dock inte ligger så långt borta) så är det självklart så att en sämre och mer orutinerad domare gör fler misstag och kan ha svårare att stå emot tryck från spelare och publik. Det behöver inte bara handla om straffar och frisparkar, utan även om tidiga gula kort som får stor inverkan (vi minns alla hur italienarna uppträdde mot Berg i fredags, det blir knappast mindre av provokationer och skådespel nu). Men jag hoppas att jag har fel.

Att skylla på domaren innan (!?) matchen ens spelats ... det var ju en ny variant som jag aldrig tidigare hört talas om. Men någon gång ska ju vara den första för allt här i livet!

Och snacka om att dansa efter någon annans pipa ...
Citera
2017-11-13, 15:07
  #1188
Medlem
Captinheros avatar
Känner på mig att Italien kommer vinna på en feldömd straff då domaren faller för publik trycket
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback