• 3
  • 4
2020-06-20, 18:00
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hur var det egentligen med Per Oscarsson och hans död? Hela jävla huset brann väl ner till grunden och även han och frugans kropp brann upp så att säga vill jag minnas...
Känns mer som 'katt välte stearinljus som stod precis bredvid fnösktorr spetsgardin', inte rökte väl Oscarsson?
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag köpte cigg i kiosken när jag var 8 i slutet av 70-talet
Gjorde det också, med lapp från styvfar- 'Isnatt får köpa en dosa tre ankar'
Har även hört Peter Carlsson från 'Peter Carlsson och dom blå grodorna' berätta om en vän som började röka när han var 4. Dennes farmor hade kommit ut i lagårn och kommit på grabben och frågat vad gör du varpå han svarade på lätt dalmål:
'-...Jadu Anna, det är allt gott med ett bloss så här på mörra..'
Citera
2020-06-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det finns väl inte någon subkultur som är mer avskydd och nedvärderad än sängrökare i Sverige? Varför är det så? Varför ska man inte få ha en aning privatliv i sin egen säng och kunna få göra vad man vill i denna möbel utan att andra ska lägga sig i och servera moralkakor på löpande band? Kan det vara så att det inte finns någon känd och respekterad ambassadör bland sängrökarna, och att man i allmänhet anser att sängrökning bedrivs av personer i de lägre socialgrupperna? Jag tror att sängrökning förekommer i alla samhällsskikt, både i slott och koja.

Tror ni att man skulle bli fri från fördomarna gällande sängrökning om respekterade samhällsmedborgare, såsom Alexandra Pascalidou, Erik Adielsson eller Loa Falkman, kom ut i pressen och berättade att de rökte i sängen? Tänk er ett hemma-hos-reportage i DN:s söndagsbilaga hos en av våra förnämsta medborgare avslöjade att han eller hon gärna njöt av en lat söndagsförmiddag med en kopp kaffe, en spännande deckare och ett par Gula Blend i sängen. Skulle inte det få oss andra att rynka lite mindre på näsan åt sängrökning?

Vad har du för uppfattning om sängrökning?

Min uppfattning är att det är dumt. Man kan riskera både sitt eget och andras liv.
Citera
2020-06-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Själv älskar jag att äta choklad och röka cigarr bortdomnad i badkaret. Men oftast har man bättre fläktar i badrum.
Att röka i sängen är omständigt och bökigt, man måste ha ett askfat på magen, man måste vara allert och inte somna. Då är det bättre med e-cigg i sängen, gärna med någon kvinnlig doft.

Men då har du redan genomfört en riskanalys och tagit bort en stor risk i ditt beteende.
Risken för att badvattnet fattar eld är betydligt lägre en att sänkläderna skall göra det samma.

Jag tycker att sängrökande var ett otyg och är glad för att det och rökande över huvud taget avtagit.
Väldigt många bränder startade av sängrökning mellan 1930-1990, sen avtog det av naturliga orsaker, men verkar som det börjar öka igen.
Citera
2020-06-29, 11:17
Medlem
Hackenbush55s avatar
Min mor rökte väldigt mycket hela sitt liv och mest inomhus.Hennes lägenhet luktade bara rök och man fick kväljningar första stunden när man besökte henne. Som ett brev på äldre dar så fick hon kol och hade svårt att få luft den sista tiden hon levde. Lägenheten behövdes saneras innan någon annan kunde flytta in.

Sen den stora faran att röka i sängen är att rökaren somnar och lakanen tar fyr.
Citera
2025-05-20, 08:03
Trash - Röka i sängen år 2025, fick för mig att denna subkultur var utrensad.

Somnade med cigg – orsakade brand.

Polis och räddningstjänst larmas om brand i en bostad i Halmstad vid tretiden i natt.
På plats visar det sig att den boende har somnat med en cigg i handen, vilket orsakat branden.
En anmälan om misstänkt allmänfarlig vårdslöshet upprättas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1380762
https://polisen.se/aktuellt/handelse...-hallands-lan/
Senast redigerad av skolpolis 2025-05-20 kl. 08:06.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in