• 1
  • 2
2015-05-16, 23:23
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Det finns väl inte någon subkultur som är mer avskydd och nedvärderad än sängrökare i Sverige? Varför är det så? Varför ska man inte få ha en aning privatliv i sin egen säng och kunna få göra vad man vill i denna möbel utan att andra ska lägga sig i och servera moralkakor på löpande band? Kan det vara så att det inte finns någon känd och respekterad ambassadör bland sängrökarna, och att man i allmänhet anser att sängrökning bedrivs av personer i de lägre socialgrupperna? Jag tror att sängrökning förekommer i alla samhällsskikt, både i slott och koja.

Tror ni att man skulle bli fri från fördomarna gällande sängrökning om respekterade samhällsmedborgare, såsom Alexandra Pascalidou, Erik Adielsson eller Loa Falkman, kom ut i pressen och berättade att de rökte i sängen? Tänk er ett hemma-hos-reportage i DN:s söndagsbilaga hos en av våra förnämsta medborgare avslöjade att han eller hon gärna njöt av en lat söndagsförmiddag med en kopp kaffe, en spännande deckare och ett par Gula Blend i sängen. Skulle inte det få oss andra att rynka lite mindre på näsan åt sängrökning?

Vad har du för uppfattning om sängrökning?
Citera
2015-05-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det finns väl inte någon subkultur som är mer avskydd och nedvärderad än sängrökare i Sverige? Varför är det så? Varför ska man inte få ha en aning privatliv i sin egen säng och kunna få göra vad man vill i denna möbel utan att andra ska lägga sig i och servera moralkakor på löpande band? Kan det vara så att det inte finns någon känd och respekterad ambassadör bland sängrökarna, och att man i allmänhet anser att sängrökning bedrivs av personer i de lägre socialgrupperna? Jag tror att sängrökning förekommer i alla samhällsskikt, både i slott och koja.

Tror ni att man skulle bli fri från fördomarna gällande sängrökning om respekterade samhällsmedborgare, såsom Alexandra Pascalidou, Erik Adielsson eller Loa Falkman, kom ut i pressen och berättade att de rökte i sängen? Tänk er ett hemma-hos-reportage i DN:s söndagsbilaga hos en av våra förnämsta medborgare avslöjade att han eller hon gärna njöt av en lat söndagsförmiddag med en kopp kaffe, en spännande deckare och ett par Gula Blend i sängen. Skulle inte det få oss andra att rynka lite mindre på näsan åt sängrökning?

Att det är en riskfylld aktivitet. Folk gör som de vill men man bör inte offentligt uppmuntra all sorts beteende för det.
Citera
2015-05-16, 23:34
Medlem
pepparkrans avatar
Tror folk generellt ser ner på sängrökare eftersom de anses lata och ofräscha när de ligger i sin egen aska och blossar. Att sängrökning är rökarnas rysk roulette gör väl väl inte aktiviten mer populär hos folket heller.
Citera
2015-05-16, 23:51
Medlem
Anon2s avatar
Eh..
Kanske för att det är jävligt farligt? Inte bara för hens egna liv, utan också andras liv.
Har du tänkt på att det kanske beror på det?
Citera
2015-05-16, 23:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det som fick opinionen att vända mot sängrökning var nog när Ulf Thorén brände ihjäl sig 1978 just av sängrökning.
Citera
2015-05-17, 00:08
Medlem
kleijons avatar
Pga att det kan vara riktigt farligt att röka i sängen.
Och att det är riktigt vidrigt att alls röka inomhus!!
Citera
2015-05-17, 00:16
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som fick opinionen att vända mot sängrökning var nog när Ulf Thorén brände ihjäl sig 1978 just av sängrökning.
Tror knappast att en enskild händelse har orsakat det.
För det finns vissa saker som alla normalt funtade människor förstår från början..
Citera
2015-05-17, 00:18
Medlem
För att sängrökning är så pass förknippat med brand. Dessutom är det rätt äckligt, då röken fäster sig i sängkläderna, täcket, kudden och madrassen. Alla dessa, och i synnerhet de tre sista, är svåra att få bort röklukten ifrån. Till skillnad från kläder, som man kan tvätta oftare, än t.ex en kudde.

Det var en man som för ett tag sedan blev åtalad för vårdslöshet eller motsvarande för att ha sängrökt i sin lägenhet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20158321.ab
Citera
2015-05-17, 02:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Tar ni inte i lite väl mycket nu? Inte är det väl värre att ta ett bloss i sängen än att röka i fikarummet på jobbet eller hos frisören? Där jag går och klipper mig sitter det ofta herrar och bolmar på sina cigarrer medan de väntar på sin tur, och jag kan meddela att de inte tillhör socialgrupp 3.
Citera
2015-05-17, 02:14
Medlem
Citat:

Att röka inomhus är fan det vidrigaste som finns! Bara snuskiga pundare som röker i sängen!
Citera
2015-05-17, 11:17
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Tar ni inte i lite väl mycket nu? Inte är det väl värre att ta ett bloss i sängen än att röka i fikarummet på jobbet eller hos frisören? Där jag går och klipper mig sitter det ofta herrar och bolmar på sina cigarrer medan de väntar på sin tur, och jag kan meddela att de inte tillhör socialgrupp 3.
Alltså.. plussa 1+1.
Antändningskälla (cigarett)+brännbart material (säng)= farligt.
I ett fikarum eller hos frisören finns det inte samma överhängande risk.
Citera
2015-05-17, 11:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zictor
Att röka inomhus är fan det vidrigaste som finns! Bara snuskiga pundare som röker i sängen!

Nähä. Jag har varit injektionsmissbrukare, duschade varje dag innan jag åkte och jobbade på sjukhus. Rökte också men absolut inte i sängen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-05-17 kl. 11:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in