Citat:
Ursprungligen postat av
natchostallrik
Många vuxna underskattar också att man faktiskt kan resonera med ett barn istället för att köra över denne med fysiskt tvång eller svar som "för att jag bestämmer" eller "därför". Det är också tvång bara att sker verbalt istället.
Jag har själv inga barn men har jobbat med dom, och då också haft kontakt med föräldrar. Något som ofta slog mig var att många vuxna skulle bestämma olika grejer i syfte att visa barnen vem det är som har makten. T.ex. med trotsåldern så vill vissa vuxna kväva den, antagligen i rädsla över att barnen ska börja bestämma och kräva mer om de inte drar en tydlig gräns. Att t.ex. bestämma vad barnet ska ha på sig för kläder ger ingenting. Och då menar jag inte kortbyxor i vintertid utan mera "nej nu har jag lagt fram de blåa shortsen. Du får inte ha på dig de röda". Man måste ge barn en känsla över att de har någon kontroll över deras egna liv. Annars kan jag tänka mig att tonårsperioden när de ska göra uppror kan bli 10x värre (och farligare). Och då är det mycket svårare att hålla pli på de jämfört med en 3åring.
Det sista stycket var f.ö. inte riktat till dig, Katzyn. Och det har redan nämnts men tycker att det är viktigt att poängtera detta en gång till iom vad jag sett under min tid på dagis/fritids.
Jo jag håller med om att en del föräldrar har regler eller bestämmer bara för att bestämma, utan att det fyller nått rimligt syfte. Håller också med om att många, och det har väl hänt mig också, misstolkar när barnet faktiskt har något hyfsat rimligt önskemål för trots. Ibland när barn uppfattar att ingen lyssnar så kan de börja skrika och gnälla så att man inte ens hör vad de vill, och då kan man missuppfatta det för trots fast det kan vara något man absolut kan tillmötesgå som de vill. Så det kan löna sig ibland att ta ett par minuter att verkligen försöka lyssna på vad de egentligen vill.
MEN det jag menar med trots är inte detta. När jag talar om trots menar jag barn som försöker bestämma bara för bestämmandes skull. Barn som försöker starta maktkamp/vinna en sådan med sina föräldrar och som INTE har rimliga krav.
Kan dra ett exempel från förra veckan. Familjen sitter i bilen, radion spelar och jag sjunger med lite tyst. Min fyraåriga son uppskattar tydligen inte mina musikaliska prestationer för han säger "mamma sluta sjunga jag tycker inte om det!". Jaha, säger jag lite surt "vad tråkigt att du tycker så illa om när jag sjunger". Sen slutar jag sjunga. Två minuter senare, med sin gnälligaste röst "Mamma jag vill att du ska sjunga!". Nej säger jag, nu vill jag inte sjunga längre. På detta följer en halvtimme av att barnet skriker och gråter för att jag inte sjunger som han säger åt mig.
Det tycker åtminstone jag är ett typiskt exempel på när barnet genom gnäll och skrik försöker tvinga sin ganska orimliga vilja igenom, och om man som förälder lägger sig platt för det så kan man räkna med att bli överkörd resten av sitt liv med barnet.