Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-15, 21:38
  #1
Medlem
Så... idag så var jag och en till ryttare ute i skogen. Vi kom fram till en bilväg som vi var tvungna att rida på för att kunna fortsätta på ut på stigen igen. Vägen var smal och diken intill kanten, så man kunde inte rida ut från den asfalterade vägen. Sen så kom en bil och vi höll till höger. Men hästen jag red på blev rädd och vände rumpan mot bilen när den körde förbi och fick in en fullträff på backspegeln. Bilisten hade en ganska hög fart med tanke på att hästen visade tecken på rädsla innan han körde förbi. Vägen var lite större än att en bil skulle kunna köra på den. Hästen klarade sig ganska bra, fick några ytliga rivsår och en lårkaka på rumpan..
Enligt bilföraren så täcker inte hans försäkring för bilskadorna och tycker att om inte det går på min försäkring så vill han att vi ska betala hälften av kostnaderna var. Jag tycker väl att det hade varit ok om det varit bådas fel, MEN när man kör förbi en häst som VISAR täcken på rädsla och kör i en ganska hög hastighet så är det inget jag vill stå för. Han påstår nu också att han körde på ettans växel.. Jag tycker inte att han visade hänsyn och egentligen har vi rätt till att få skadestånd. Det kunde ju ha gått ännu värre än vad det gjorde!
Enligt Agria så är det bilisten som ska stå för alla kostnader. Är det någon som har varit med om en liknande situation? Vill gärna ha råd!!
Citera
2015-05-15, 21:52
  #2
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Alla vet inte hur det ser ut när en häst visar tecken på rädsla.

Om bilisten höll tillåten hastighet och du gled runt med hästen på vägen, så anser jag det vara helt och hållet ditt fel.

Jag själv saktar ner och tar det riktigt lugnt när jag kör förbi er ute på vägen. Men det är absolut inget vi bilister måste, då vägarna inte är till att ridas på.
Citera
2015-05-15, 22:07
  #3
Medlem
CygneRouges avatar
Har inte hästen trafikförsäkring för ridning på allmän väg?
Citera
2015-05-15, 22:13
  #4
Medlem
Jo men det kan jag förstå. Men hon stampade på stället och var nervös. Tycker att om en häst inte går rakt och "hoppar" på stället så fattar man.
Sen var det bilisten som kom upp bakom oss och jag hade inte plats för att flytta mig ur vägen pga dikena.
Jag brukar alltid låta ryttare rida förbi eller vänta tills de kommit ur vägen om jag möter ryttare. Ryttare har rätt till att rida på vägar.

http://www3.ridsport.se/ImageVaultFi...-r_ryttare.PDF

*Huvudregeln är att hästekipage, ridande eller körande, betraktas som fordon. De ska alltså färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt.
* Hästekipage får normalt inte färdas på gång- och cykelbanor, ridande och körande är alltså hänvisade till vägbanorna.
Citera
2015-05-15, 22:19
  #5
Medlem
Ett djur på 500-600kg är inte alltid lätt att ha kontroll över. Men fram till att hon vände rumpan till så hade jag kontroll. Hästar är djur och har egen vilja. Kanske inte bästa jämförelsen men har ni alltid kontroll över era egna känslor eller handlingar om man får panik?
Jag hann inte kolla med varken mitt eller hästens försäkring då jag kom hem för någon timma sen.. Men ska ringa imorgon och kolla med dem.
Citera
2015-05-15, 22:25
  #6
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helice
Ett djur på 500-600kg är inte alltid lätt att ha kontroll över. Men fram till att hon vände rumpan till så hade jag kontroll.

Så du hade alltså inte kontroll över hästen?
Citera
2015-05-15, 22:36
  #7
Medlem
I den situationen kan jag hålla med dig! Om du gjorde som du beskrev så visade du hänsyn och ryttarna skulle kunna ha ställt sig bättre.
Men i min situation så tycker jag inte att jag hade fel. Om jag hade haft möjlighet så hade jag flyttat mig en bra bit in i skogen så att det inte skulle ha skett.


Jag hade kontroll på hästen tills den sekunden som bilen körde förbi och fick sparken på bilden. Direkt efter så hade jag kontroll igen. I mitt fall så kom bilen bakom. Jag hade ingenstans att ta vägen och bilen kör alldeles för nära. Hon flyttade sig varken framåt eller bakåt medan bilisten körde upp. Men när han börjat köra närmare så började hon flytta sig i sidled. Bilen som körde förbi kan inte ha varit mer än 30-50 cm ifrån hästen och mig.
Citera
2015-05-15, 22:56
  #8
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag kunde inte ens få reda på var de kom ifrån och vems hästar det var. Det hela slutade med att jag fick lägga tre tusen i självrisk för att några svagbegåvade hästmänniskor inte kunde hålla sig på ett lämpligare ställe än vägen med hästjävlar de inte kunde kontrollera. Häst gör sig bäst på grillen.

Ring polisen nästa gång
Citera
2015-05-15, 22:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helice
I den situationen kan jag hålla med dig! Om du gjorde som du beskrev så visade du hänsyn och ryttarna skulle kunna ha ställt sig bättre.
Men i min situation så tycker jag inte att jag hade fel. Om jag hade haft möjlighet så hade jag flyttat mig en bra bit in i skogen så att det inte skulle ha skett.


Jag hade kontroll på hästen tills den sekunden som bilen körde förbi och fick sparken på bilden. Direkt efter så hade jag kontroll igen. I mitt fall så kom bilen bakom. Jag hade ingenstans att ta vägen och bilen kör alldeles för nära. Hon flyttade sig varken framåt eller bakåt medan bilisten körde upp. Men när han börjat köra närmare så började hon flytta sig i sidled. Bilen som körde förbi kan inte ha varit mer än 30-50 cm ifrån hästen och mig.

Visade du handtecken så bilisten förstod att den skulle stanna tills du hade återfått kontrollen( tappar man kontrollen i nödläge spelar det ingen roll om man har kontroll före och efter liksom). 30-40km är långsamt för en bil men upplevs av rädd ryttare ofta som fort tex. Du klagar över att bilen körde nära, men om din häst hade framförts rakt fram istället för sidledes som en krabba hade bilen varit längre ifrån dig, begriper du inte att bilen knappast tar sig fram i diket enklare än en terrängmoppe/häst... rid inte i trafiken m hästen om du inte har fattat att du ska vrida hästens huvud mot bilen om den försöker sparka, inte tvärtom! Tycker du ska betala hela kostnaden och lägga pållen på mackan istället.
Citera
2015-05-15, 22:59
  #10
Medlem
Fel forumdel, detta är frågor kring juridik, skall givetvis formuleras i den forumdelen och inte här

Flyttas från trafik och körkortsfrågor till juridik
//moderator
__________________
Senast redigerad av scheele 2015-05-15 kl. 23:01.
Citera
2015-05-15, 23:09
  #11
Medlem
jo jag har märkt att det är fel sida..
Klart att jag försökte hålla henne rak och rumpan åt diket. Inte heller tror jag att bilen ska köra nere i diket. Däremot tycker jag att bilen kunde ha väntat i tills vi kommit 20 meter fram så att vi kunde komma in på stig igen.
Men jag släpper detta då det inte leder någon vart här i den här tråden.. tack ialla fall för era åsikter.. även om jag inte håller med er om att ha hästen på mackan än som kompis..!
Citera
2015-05-15, 23:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helice
jo jag har märkt att det är fel sida..
Klart att jag försökte hålla henne rak och rumpan åt diket. Inte heller tror jag att bilen ska köra nere i diket. Däremot tycker jag att bilen kunde ha väntat i tills vi kommit 20 meter fram så att vi kunde komma in på stig igen.
Men jag släpper detta då det inte leder någon vart här i den här tråden.. tack ialla fall för era åsikter.. även om jag inte håller med er om att ha hästen på mackan än som kompis..!


Fel forum bara för folk säger till dig att det är ditt fel?
__________________
Senast redigerad av KalleKofot 2015-05-15 kl. 23:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback