2015-07-10, 22:16
Medlem
IngmarBergmans avatar
Nej jag tror inte det finns några sådana. De som argumentera mest fanatiskt och onyanserat för NATO på det här forumet ger ifrån sig psykos-vibbar. De använder mycket könsord och har Caps lock på. Det gäller såklart inte alla Rysslandskritiker, men de som är helt galna och är inne och skriver dag ut och dag in, och ständigt slänger sig med personangrepp. Dessa får snarare den amerikanska oligarkin att framstå i en dålig dager, så de är förmodligen inte köpta - nej.
2015-07-12, 01:36
Medlem
Det går liksom inte att diskutera om Ryssland på något sätt med folk här som hatar allt vad Ryssland står för. Som att det är okunniga småbarn man diskuterar med som på allvar påstår att västvärlden är godheten och Ryssland djävulen. Det är så uttråkande med sådana barnsliga diskussioner.
2015-07-12, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orteh
Håller helt med. Jag försvarar Ryssland här, mest för att "utbilda" dessa okunniga människor.

Jag är helt och hållet med på en mycket kritisk diskussion om Ryssland och Putin - har mycket negativ kritik. Den framhåller jag på RUNET där jag får skäll om att vara USA lakej.

Men det är liksom ingen idé att gå in på de verkliga problemen här, när kunskapsnivån är så låg och graden av hjärntvätt är så hög hos majoriteten. Innan man kan ha en kritisk diskussion om de verkliga problemen så måste man liksom komma runt de löjliga och helt osanna stereotyperna. Annars är det liksom ingen idé. Så tillvidare är jag den som förklarar och "stödjer" Ryssland. Rysk psyops, enligt somliga.

Håller även med om det du skriver om Djurgården.

Intressant och jag förstår exakt vad du menar. Jag är mycket en sådan människa själv kring t ex svensk demokrati och svensk politik etc.

Du låter som en förträfflig person.
2015-07-12, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orteh
Tack! Det sorgliga med Sverige - Ryssland situationen är att vi nästan är grannländer.
Vi skulle kunna ha en förträfflig relation med varandra, till nytta för båda parter.

I stället håller man på och tramsar om "Ryssland ska invadera Gotland" och "Aggressiva ryska stridsflygplan", samt den stora "fasan" i att ryssars syn på LBTQ frågor liknar Sveriges, på 1970-talet. O ve.... Det är Sveriges förlust till mycket högre grad än Rysslands. Det finns massor av goodwill och positivt intresse i Ryssland mot Sverige, men det håller snabbt på att urholkas. Nu för tiden ska Sverige med Bildt i spetsen marschera först i ledet när det gäller antiryssland opinion i Europa.

Ja. För mig personligen är bara tanken på ett krig innefattande Sverige, Finland och Ryssland ångestframkallande eftersom jag har härkomst därifrån. Vad fan gör man då liksom, stödjer USA? Skulle inte tro det.

Vi skulle absolut ha mycket att vinna på samarbete. Men vi är i händerna på USA och andra intressen. Ibland får man känslan av att vi som land är i händerna på gangsters.
2015-07-12, 11:52
Medlem
Sveamusselands avatar
Roligt att orteh och Westerberg har funnit varandra, dating on-line s.a.s.
Vi andra okunniga NATO-troll har bara att vara tacksamma att de båda är villiga att upplysa oss om hur det verkligen går till i Ryssland o varför landet egentligen agerar som man gör. Det har vi börjat fatta först nu efter att ha blivit upplysta av orteh & Westerberg. Tack!
Min enda lilla uppmaning är att man skiljer på aversion mot dagens ryska regim och aversion mot den ryske medborgaren, när man svingar vilt med ordet "rysshat".
2015-07-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Roligt att orteh och Westerberg har funnit varandra, dating on-line s.a.s.
Vi andra okunniga NATO-troll har bara att vara tacksamma att de båda är villiga att upplysa oss om hur det verkligen går till i Ryssland o varför landet egentligen agerar som man gör. Det har vi börjat fatta först nu efter att ha blivit upplysta av orteh & Westerberg. Tack!
Min enda lilla uppmaning är att man skiljer på aversion mot dagens ryska regim och aversion mot den ryske medborgaren, när man svingar vilt med ordet "rysshat".

Nu har ju inte jag talat om detaljer utan värderat utifrån en allmänt hållen bild. Jag förstår inte vad du är ute efter. Det låter på dig som vi själva lever i paradiset på jorden, det kan vara enda skälet till att du resonerar som du gör, eller?
2015-07-12, 13:13
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Nu har ju inte jag talat om detaljer utan värderat utifrån en allmänt hållen bild. Jag förstår inte vad du är ute efter. Det låter på dig som vi själva lever i paradiset på jorden, det kan vara enda skälet till att du resonerar som du gör, eller?
Att utvecklingen i Sverige pekar åt pepparn har inte så mycket bäring på hur vi bedömmer o beskriver utvecklingen i Ryssland. Och framför allt har NATO inte ett smack med saken o göra, ref TS.
2015-07-12, 13:22
Medlem
Citat:
Att utvecklingen i Sverige pekar åt pepparn har inte så mycket bäring på hur vi bedömmer o beskriver utvecklingen i Ryssland. Och framför allt har NATO inte ett smack med saken o göra, ref TS.

Har du inte förstått att Ryssland och Sverige står för två totalt olika samhällen i nästan allting och att det är GRUNDEN till svenskars motstånd mot Ryssland? Att "dem" inte är som "oss".

Jag förstår inte hur man kan stå bakom allt skit som Sverige står för, för det blir slutsatsen av dina resonemang. Är du nationalist på fel sätt eller har du andra bevekelsegrunder? Har du inga krav alls på Sverige, på vårt eget folk, på våra företrädare?
2015-07-12, 13:32
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Har du inte förstått att Ryssland och Sverige står för två totalt olika samhällen i nästan allting och att det är GRUNDEN till svenskars motstånd mot Ryssland? Att "dem" inte är som "oss".

Jag förstår inte hur man kan stå bakom allt skit som Sverige står för, för det blir slutsatsen av dina resonemang. Är du nationalist på fel sätt eller har du andra bevekelsegrunder? Har du inga krav alls på Sverige, på vårt eget folk, på våra företrädare?
Föreslår att du letar upp en tråd där du kan ösa galla över Sverige, men den här tråden handlar om Ryssland o nättroll.
2015-07-12, 13:55
Medlem
Citat:

Off-Topic:

Om man hyser aversion mot Rysslands regim/Putin bör man nog
även hysa aversion mot c:a 80 % av Ryska folket.

"AP-NORC Center for Public Affairs Research" från Chigago
gjorde nyligen en undersökning betr. hur Putin sköter sig.
81 procent var starkt positiva eller positiva till hur Putin sköter sitt jobb.
En ökning med 20 % sedan 2012.
http://www.apnorc.org/PDFs/Russia%20Poll/Russia%20Survey%20Release.pdf
Och c:a 75% skulle rösta på honom om det vore val idag:
http://tass.ru/en/russia/807828

Barack Obama? C:a 45 % av "average joe" tycker att han gör ett bra jobb.
http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/gallup-22364

@westberg
Tror du har fel. Ryssland är nog väldigt likt Sverige. Samma kapitalism m.m. som skapar en massa miljonärer medans många har det fattigt längst där nere på stegen. Men landet är ju ungt, c:a 25 år, och många jobbar på att det ska bli bättre för de svagaste.

Jag är inte pro-putin eller pro-ryss eller anti-us, men tycker ändå att det är starkt av Ryssland att stå emot och inte låta sig hunsas av ett land vars president har startat eller deltagit i sju olika krig sedan han tillsattes.
2015-07-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan42
Off-Topic:

"AP-NORC Center for Public Affairs Research" från Chigago
gjorde nyligen en undersökning betr. hur Putin sköter sig.
81 procent var starkt positiva eller positiva till hur Putin sköter sitt jobb.
En ökning med 20 % sedan 2012.
http://www.apnorc.org/PDFs/Russia%20Poll/Russia%20Survey%20Release.pdf
Och c:a 75% skulle rösta på honom om det vore val idag:
http://tass.ru/en/russia/807828

Barack Obama? C:a 45 % av "average joe" tycker att han gör ett bra jobb.
http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/gallup-22364

@westberg
Tror du har fel. Ryssland är nog väldigt likt Sverige. Samma kapitalism m.m. som skapar en massa miljonärer medans många har det fattigt längst där nere på stegen. Men landet är ju ungt, c:a 25 år, och många jobbar på att det ska bli bättre för de svagaste.

Jag är inte pro-putin eller pro-ryss eller anti-us, men tycker ändå att det är starkt av Ryssland att stå emot och inte låta sig hunsas av ett land vars president har startat eller deltagit i sju olika krig sedan han tillsattes.

Vi är lika på vissa sätt ungefär som finska folket och det svenska kan anses vara det, men tyvärr har Sverige motarbetat Ryssland som nation under lång tid, främst massmedialt och politiskt, plus att vi totalt förändrat allt med vad vi värderar de senaste 50 åren.
När det kommer till kultur och hur man ser på familjen som institution och kring synen på vad som är lämpligt och inte att propagera för via samhällsbygget och massmedier så är det enorma skillnader mellan Sverige och Ryssland.
2015-07-12, 15:18
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan42
Off-Topic:

Den vanlige ryssen har inte gjort någon något ont, till skillnad från Putin, annat än blivit indoktrinerad.
Ryssland ska inte behöva bli hunsat av USA, men om man blivit det tål verkligen att diskuteras.
I vilket fall behöver ju inte Ryssland för den skull hunsa Ukraina, eller uppträda provocerande mot andra grannländer som baltländerna m.fl.

Att från centralt regeringshåll skapa en armé av nät troll o propagandister som överöser motparten med fakad, lögnaktig eller vinklad information - är det ett bra sätt att skapa förståelse och samsyn?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in