Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-07, 13:00
  #529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Samma gamla vanliga hotelser "tro på Gud, annars brinner du i helvetet".

Det är den här världen jag lever i, inte någon önskedröm som väntar om hörnet!
Det finns ingen garanti för något alls efter döden.
Det är detta livet vi har. Gräv där du står.

Jesus, ja.
Han levde och verkade i en annan tid, på en annan plats, med ett annat folk (det utvalda folket) under andra omständigheter. Där och då, inte Sverige här och nu!

Bibelord är lika relevanta för ett modernt Sverige idag som den hedniska asatron är för Jupiters virvelstormar.
Got that covered.

(FB) Vad är synd? Vem är den äkta syndaren?
Citera
2018-09-07, 13:04
  #530
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så om jag anser att jag gjort en massa goda gärningar, då kan jag kräva en belöning av Gud?
Eller måste han också anse att det är goda gärningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nåt sånt.

Luk 6:32-34
Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Skall ni ha tack för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så.
Och skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp tillbaka.

Luk 17:9
Inte får tjänaren något tack för att han gör vad han är ålagd.

Så du får be om att få en belöning (lön) i himlen eller om du tar ut allt i förskott på jorden. Den som är "rik" i Guds ögon får både och.

Luk 18
28Petrus sade: ”Vi har ju lämnat allt vi ägde och följt dig.” 29Då sade Jesus till dem: ”Sannerligen, var och en som för Guds rikes skull har lämnat hus eller hustru eller bröder eller föräldrar eller barn 30skall få mångdubbelt igen redan här i tiden och sedan evigt liv i den kommande världen.”

Luk 12:21
Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud.”

Vill du veta vad det handlar om? Läs Luk 12.

Japp, men du blundar totalt för, att det bara är DIN subjektiva version av saken du presenterar med hjälp av din speciella bibeltolknings-metodologi (såsom quotemining).

Så försök inte att lnsinuera, att du representerar nån éntydig, objektiv eller allmängiltig kristendom.
Citera
2018-09-07, 14:00
  #531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nåt sånt.

Luk 6:32-34
Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Skall ni ha tack för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så.
Och skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp tillbaka.

Luk 17:9
Inte får tjänaren något tack för att han gör vad han är ålagd.

Så du får be om att få en belöning (lön) i himlen eller om du tar ut allt i förskott på jorden. Den som är "rik" i Guds ögon får både och.

Luk 18
28Petrus sade: ”Vi har ju lämnat allt vi ägde och följt dig.” 29Då sade Jesus till dem: ”Sannerligen, var och en som för Guds rikes skull har lämnat hus eller hustru eller bröder eller föräldrar eller barn 30skall få mångdubbelt igen redan här i tiden och sedan evigt liv i den kommande världen.”

Luk 12:21
Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud.”

Vill du veta vad det handlar om? Läs Luk 12.
Jag har ändå en känsla av att Gud kan ha en annan syn, än jag, på vad goda gärningar är.
Citera
2018-09-07, 14:05
  #532
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?
För att kunna befria sig själv ur det fängslande sinnet så måste man nog eventuellt slå den som myntat begreppet synd på käften, bildligt talat.
Helt enkelt säga. Ja jag vet att jag är en äkta syndare, genom de heliga texternas sätt att se på synd och jag har förbannat svårt att låta bli att synda.
Då är man väl ändå äkta och sann mot sig själv och mot Gud som man aldrig sett.
Jag är definitivt en äkta syndare. Om jag nu skall gå efter bibelns sätt att se på synden/ syndaren.
Citera
2018-09-07, 14:39
  #533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har ändå en känsla av att Gud kan ha en annan syn, än jag, på vad goda gärningar är.
Om du hade förstått vad du läser hade du inte kommenterat. Budskapet i Jesus ord är att vara god mot och visa kärlek till sin medmänniska inte räcker, för det kan alla göra.

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=wHylQRVN2Qs
Citera
2018-09-07, 14:47
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
För att kunna befria sig själv ur det fängslande sinnet så måste man nog eventuellt slå den som myntat begreppet synd på käften, bildligt talat.
Helt enkelt säga. Ja jag vet att jag är en äkta syndare, genom de heliga texternas sätt att se på synd och jag har förbannat svårt att låta bli att synda.
Då är man väl ändå äkta och sann mot sig själv och mot Gud som man aldrig sett.
Jag är definitivt en äkta syndare. Om jag nu skall gå efter bibelns sätt att se på synden/ syndaren.
Luk 18
9Till några som litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra riktade han denna liknelse: 10”Två män gick upp till templet för att be, den ene var farisé, den andre tullindrivare. 11Farisén ställde sig och bad för sig själv: ’Jag tackar dig, Gud, för att jag inte är som andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller som tullindrivaren där. 12Jag fastar två gånger i veckan, jag lämnar tionde av allt jag köper.’ 13Men tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog med händerna mot bröstet och sade: ’Gud, var nådig mot mig syndare.’ 14Jag säger er: det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den andre. Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”
Citera
2018-09-07, 14:58
  #535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Om du hade förstått vad du läser hade du inte kommenterat. Budskapet i Jesus ord är att vara god mot och visa kärlek till sin medmänniska inte räcker, för det kan alla göra.

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=wHylQRVN2Qs
Japp. Förstod att det var en hake.
Citera
2018-09-07, 15:09
  #536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp. Förstod att det var en hake.
Men inte varför. Svaret ärt att det finns två bud vi ska följa, och du följer bara det andra, att älska din medmänniska som dig själv, medan du glömmer det största budet, att älska Herren. Som du enligt dig inte kan älska (pga GT) och tro på (för att du inte kan välja). Det du helt uppenbart inte förstår är att du redan gjort ditt val. Du väljer att inte tro på evangeliet - Guds ord. Och säg inte ingen försökt övertyga dig. Du VÄGRAR tro på budskapet, det är ditt VAL.
Citera
2018-09-07, 15:18
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men inte varför. Svaret ärt att det finns två bud vi ska följa, och du följer bara det andra, att älska din medmänniska som dig själv, medan du glömmer det största budet, att älska Herren. Som du enligt dig inte kan älska (pga GT) och tro på (för att du inte kan välja). Det du helt uppenbart inte förstår är att du redan gjort ditt val. Du väljer att inte tro på evangeliet - Guds ord. Och säg inte ingen försökt övertyga dig. Du VÄGRAR tro på budskapet, det är ditt VAL.
Nej, jag kan inte välja vad jag ska tro på.
Jag kan välja att försöka följa bibeln, men inte att tro på den, eller Gud.
Fick jag bevis så skulle jag bli ”tvungen” att tro.
Citera
2018-09-07, 15:23
  #538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, jag kan inte välja vad jag ska tro på.
Jag kan välja att försöka följa bibeln, men inte att tro på den, eller Gud.
Fick jag bevis så skulle jag bli ”tvungen” att tro.
Då har du inte förstått konceptet tro, för tro gör du även utan bevis, desto mer när du inser att big bang teorin och mycket annat är lögner.
Citera
2018-09-07, 15:33
  #539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Då har du inte förstått konceptet tro, för tro gör du även utan bevis, desto mer när du inser att big bang teorin och mycket annat är lögner.
Ja, och det är det jag inte kan. Enligt mig är det en fördel att inte kunna tro på något utan belägg. Motsatsen kan ju vara livsfarlig. Eller i alla fall väldigt jobbigt.
Men det finns kanske en anledning till att Gud skapat mig till att inte kunna tro. Vad vet jag?
Citera
2018-09-07, 18:08
  #540
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
... medan du glömmer det största budet, att älska Herren...
Problemet för mig är att jag inte vet om detta är ett bud från gud eller om det är ett påhitt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback