• 1
  • 2
2015-05-08, 21:43
Medlem
Det var vid tjugo i sex på fredagseftermiddagen som nån dåre försökte råna ett närköp i området norrmalm i borås (matjouren).

Han ska ha knivskurit kvinnan som jobbade i butiken varvid hennes man och son ingrep, tyvärr fick sonen minst en knivhugg i bröstet och är allvarligt skadad, alla 3 familjemedlemmar har fått knivskador.
En gärningsman är gripen.

Diskussion:
Vem är GM?
Hur har det gått för familjemedlemmarna?
Vad är norrmalm för typ av område och vad är matjouren för butik?
Har någon kanske bevittnat händelsen på plats?

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...d-knivoverfall
Citera
2015-05-08, 22:04
Medlem
khattuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
citerar TS nedan

Vem är GM?
Ska vara en 19-åring enligt BT, vore intressant att veta vem det är.

Verkar ju vara allvarligt för en av dem iallafall

Jag bor i Borås och Norrmalm är enligt min uppfattning ett rätt lugnt område. Butiken ifråga ägs av invandrare tror jag, har nog varit där och handlat någon gång. Bor själv inte i området ska tilläggas

Inte jag iallafall men verkar ju ha funnits en del vittnen
Citera
2015-05-08, 23:15
Medlem
Bodde på liljeberget under flera år men flyttade därifrån för ett halvår sen. Skulle säga att Norrmalm/liljeberget är bland de bättre områdena att bo på i stan. Nu vet jag inte om det är samma ägare som för ett halvår sen, men antar det och då kan jag bara beklaga. De var verkligen fantastisk trevliga och var av turkisk härkomst så väldigt tråkigt det som hänt
Citera
2015-05-08, 23:25
Medlem
Takpapps avatar
Jag har bara läst på text-TV och hört en kort radionotis. Det är fullständigt självklart vad som hänt: Affärsinnehavaren är en invandrarfamilj (hoppas skadan inte är allvarlig), GM är en pundare. Citera inte förrän domen fallit. Klart slut.
Citera
2015-05-08, 23:56
Medlem
Nymphahoras avatar
Men vafan. Ur BT nedan. Där har jag också handlat några gånger fast det är ett tag sedan. Har inget minne av nationalitet hos de som jobbade där men det är en kvinna med ett turkiskt namn som står som ägare. Med de stora butikerna öppna till 23 kan det fan inte vara stora marginaler på en närbutik i Borås, även om just denna väl ligger relativt bra till så långt upp på Norrmalm.

"Fick med sig gods" står det nedan... cigarettlimpor?

Citat:
http://www.bt.se/boras/knivran-pa-no...-till-sjukhus/

– Det är en ensam gärningsman som går in och rånar kassörskan och på väg ut försöker andra personer stoppa honom och då går han till angrepp med kniv, berättar Damir Grizelj.

Enligt honom blev tre personer knivskurna, varav två bedöms lindrigt skadade.

De fick skador på händer och armar under tumultet med rånaren.

.........

Rånaren flydde till fots och greps vid Björkängens förskola, inte så långt från butiken.

Enligt uppgift ska någon ha lyckats slita av honom maskeringen och ett antal vittnen ska ha sett den unge mannen omaskerad.

Polisen fick tips om att han försvunnit mot Kypesjön eller mot förskolan och han greps alltså ganska snabbt.

– Han fick med sig en del gods, men jag vill inte gå in närmare på det är eller andra omständigheter, säger utredningsbefälet Gustaf Lantz.

..........

Enligt Maria Bohlin, presstalesperson vid Södra Älvsborgs Sjukhus vårdas en man och en kvinna där och tillståndet betecknades på fredagskvällen som allvarligt för mannen.

– Kvinnan har fått vad vi bedömer som måttliga skador. Hon mår dock efter omständigheterna väl, säger Maria Bohlin.
Citera
2015-05-09, 00:02
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphahora
"Fick med sig gods" står det nedan... cigarettlimpor?
Gissningsvis.

Ja, döma av förloppet så skulle man ju säga pundare men åldern talar snarare för berikaryngling. Väldigt kallblodigt isåfall att hugga folk i bålen för några ciggpack...
Citera
2015-05-09, 00:12
Medlem
antigravitations avatar
Vem är GM?

Ska vara en 19-åring. Tidigare känd av polisen men inte för tyngre brott.
http://www.bt.se/boras/knivran-pa-no...-till-sjukhus/

Kvinnan ska vårdas på sjukhus för lindrigare skador. Maken träffade jag för ca 10 minuter sedan och han mådde bra men var skärrad. Sonen som blev knivhuggen är det fortfarande oklart om enligt hans bror som jag pratade med när jag kom hem och såg att polisen var vid butiken.

Normalt sett är Norrmalm ett lugnt område som är förskonat från denna typen av brottslighet. Inte ens droghandel sker i någon större utsträckning.

Jag har inte bevittnat på plats. Men när jag kom hem var jag med butiksägaren inne i butiken och såg enorma mängder blod som var utspritt från kassan och sedan gick från kassan hela vägen ut mot dörren. Butiksägaren nämnde ingenting om kvinnan som blivit knivskuren vilket får mig att tro att hon klarat sig utan större skador. Däremot var han väldigt orolig över sin bror, det märktes tydligt. Av den stora mängden blod som fanns inne i butiken hade även jag varit mycket orolig.
Citera
2015-05-09, 00:22
Medlem
zergrushs avatar
Trist.
Hoppas brodern repar sig.

GM får väl ett par månader på någon öppen vårdanstalt, med med avdrag för ålder bla.
Senast redigerad av zergrush 2015-05-09 kl. 00:24.
Citera
2015-05-09, 00:31
Medlem
antigravitations avatar
Det värsta med detta är att familjen som har butiken är dom mest älskvärda människor som finns. Aldrig har man känt sig så välkommen som i deras butik. Detta är människor som förtjänar så sjukt mycket bättre än att råka ut för sånt här.

Den som får en lead på vem gärningsmannen är får gärna pm:a mig om det.
Citera
2015-05-09, 01:45
Medlem
khattuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antigravitation
Det värsta med detta är att familjen som har butiken är dom mest älskvärda människor som finns. Aldrig har man känt sig så välkommen som i deras butik. Detta är människor som förtjänar så sjukt mycket bättre än att råka ut för sånt här.

Den som får en lead på vem gärningsmannen är får gärna pm:a mig om det.

Kommer nog gå att få reda på till veckan ska nog gå att fixa
Citera
2015-05-09, 02:29
Medlem
Butiksrånare = kulturberikare?

Har inte läst någon dom den senaste tiden där GM var svensk. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-05-09, 08:12
Medlem
Har bott där i några år och känner till affären väl. Om nu det inte har varit något ägarbyte det senaste månaderna så är det tragiskt att grabben råkat riktigt illa ut. Han är alltid glad och önskade en trevlig dag!

Området är totalt lugnt men det kan ha sina förklaringar om du jmf med andra spännande stadsdelar i Borås

Det här dådet har säkerligen utförts av en Benzoknaprande psykiskt sjuk person! Normalt går man inte in och rånar en liten servicebutik och därefter sticker ner offer med kniv. Han gärningsmannen måste ha varit rejält hög och nojig!
Senast redigerad av Findnothing 2015-05-09 kl. 08:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in