Citat:
Ursprungligen postat av
NYlady
Men det verkar ju som om det faktiskt lyckades i några fall där han använde donerade luftstrupar, jag försöker hitta mer information om det men har inte haft någon större framgång. Vet någon t ex något om Ciaran Finn-Lynch, lever han fortfarande och i så fall hur är hans tillstånd? Och alla de övriga patienterna som fick donerade luftstrupar? All information mottages tacksamt.
Dessutom verkar det ju som om han faktiskt gjorde försök på grisar med donerade luftstrupar men sen slutade, mycket märkligt att han sen uppenbarligen fortsatte med de konstgjorda organen direkt på människor.
En annan fråga (jag är inte läkare): Finns det någon offentlig/överstatlig/internationell översyn som reglerar hur privata medel anslås till medicinsk forskning? Eller är det upp till varje fond eller rik person att ge det till vem de vill? Vem reglerar hur statliga medel anslås?
Du kanske är reporter?
Hur-som-helst, Ciaran Finn-Lynch är troligen vid liv ännu, och kanske t.o.m. fungerar bra, vem vet...
enl. wikipedia fick han en medalj i Vatikanen! tre år efter sin banbrytande operation, och lite mer "kött på benen" ang. hans operation
finns här...
Grisförsöken som föregick de mänskliga transplantationerna observerades som mest under 60 dagar enl.
denna rapport...
Luis Coronas från Spanien som opererades 2010 i Barcelona är också han vid liv och tacksam för Macchiarini's insatser... en
ung 26årig obenämnd ryska som transplanterades i december 2010 i Moskva är kanske? också ännu vid liv, men hur det gick med den då 19åriga Kesaya Shorten som
opererades i Florens 2010 är ju nu bekant...hon omtransplanterades i London av Martin Birchall, Guri Sandhu m.fl. med en konstgjord POSS-PCUplaststrupe och dog senare...hur det gick för den 31åriga kvinnan från Tjeckoslovakien som opererades ung. samtidigt i Florens är det dock ännu ingen som tagit reda på vad jag vet...
Ang. pengarnas fördelning här i världen så brukar de som har tillgång till dem göra lite hur de vill med dem, ja...

...det är IMO en av fördelarna med kapitalismen över motsatsen, d.v.s. där någon annan bestämmer över individens pengar/tillgångar och det övriga som finns att bestämma över... jämför USA med NordKorea t.ex.... hur de statliga medlen se'n anslås skiljer sig alltså mellan olika stater...
Att självbestämmandet enl. USAmodellen (vilken f.n. sköljer över världen och Sverige, bl.a. medelst autonomireformen och akademisk linjestyrning) sedan löpt amok och gått överstyr är en annan trådfråga, off-topic här, antar jag...