2016-02-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Det hade gått lika bra (alltså lika illa) utan dessa bad i stamceller.

Men det verkar ju som om det faktiskt lyckades i några fall där han använde donerade luftstrupar, jag försöker hitta mer information om det men har inte haft någon större framgång. Vet någon t ex något om Ciaran Finn-Lynch, lever han fortfarande och i så fall hur är hans tillstånd? Och alla de övriga patienterna som fick donerade luftstrupar? All information mottages tacksamt.

Dessutom verkar det ju som om han faktiskt gjorde försök på grisar med donerade luftstrupar men sen slutade, mycket märkligt att han sen uppenbarligen fortsatte med de konstgjorda organen direkt på människor.

En annan fråga (jag är inte läkare): Finns det någon offentlig/överstatlig/internationell översyn som reglerar hur privata medel anslås till medicinsk forskning? Eller är det upp till varje fond eller rik person att ge det till vem de vill? Vem reglerar hur statliga medel anslås?
Citera
2016-02-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYlady
Men det verkar ju som om det faktiskt lyckades i några fall där han använde donerade luftstrupar, jag försöker hitta mer information om det men har inte haft någon större framgång. Vet någon t ex något om Ciaran Finn-Lynch, lever han fortfarande och i så fall hur är hans tillstånd? Och alla de övriga patienterna som fick donerade luftstrupar? All information mottages tacksamt.

Dessutom verkar det ju som om han faktiskt gjorde försök på grisar med donerade luftstrupar men sen slutade, mycket märkligt att han sen uppenbarligen fortsatte med de konstgjorda organen direkt på människor.
´

Ja, det var ju det här jag påpekade och menade igår. Att PM faktiskt var med och räddade ett antal liv med banbrytande operationsmetoder. Det var pga dem som han blev så ryktbar att han anställdes av KI naturligtvis.

Vad hände sedan? Blev PM bombarderad med kontakt från folk som ville ha en donerad organisk luftstrupe? Och när det inte fanns tillräckligt många sådana att tillgå blev PM besatt av iden med plaststruparna? Och påskyndande alltsammans för att han ville bli känd och rädda liv snabbt som attan?

Många dödsjuka skulle ju dö under tiden han experimenterade på mindre djur och grisar. Fick PM storhetsvansinne här och trodde att han var så smart att han skulle lyckas direkt på människor?

Hur som helst, så råder det ju ingen tvivel om att PM är kompetent och innovativ - bara synd att han inte kunde hålla sig till den rätta forskningsvägen - då hade han kanske blivit hyllad nu istället för att rättmätigt bespottas från alla håll.

Jag vill poängtera att jag inte stöder PM på något sätt, men om han inte var väldigt duktig skulle han aldrig fått möjligheten att missbruka förtroenden på detta sätt då han aldrig skulle fått sådana tjänster!
Senast redigerad av Archambault 2016-02-23 kl. 16:25.
Citera
2016-02-23, 16:58
Medlem
studentrolands avatar
Citat:

En annan fråga (jag är inte läkare): Finns det någon offentlig/överstatlig/internationell översyn som reglerar hur privata medel anslås till medicinsk forskning? Eller är det upp till varje fond eller rik person att ge det till vem de vill? Vem reglerar hur statliga medel anslås?
Du kanske är reporter?
Hur-som-helst, Ciaran Finn-Lynch är troligen vid liv ännu, och kanske t.o.m. fungerar bra, vem vet... enl. wikipedia fick han en medalj i Vatikanen! tre år efter sin banbrytande operation, och lite mer "kött på benen" ang. hans operation finns här...

Grisförsöken som föregick de mänskliga transplantationerna observerades som mest under 60 dagar enl. denna rapport...

Luis Coronas från Spanien som opererades 2010 i Barcelona är också han vid liv och tacksam för Macchiarini's insatser... en ung 26årig obenämnd ryska som transplanterades i december 2010 i Moskva är kanske? också ännu vid liv, men hur det gick med den då 19åriga Kesaya Shorten som opererades i Florens 2010 är ju nu bekant...hon omtransplanterades i London av Martin Birchall, Guri Sandhu m.fl. med en konstgjord POSS-PCUplaststrupe och dog senare...hur det gick för den 31åriga kvinnan från Tjeckoslovakien som opererades ung. samtidigt i Florens är det dock ännu ingen som tagit reda på vad jag vet...

Ang. pengarnas fördelning här i världen så brukar de som har tillgång till dem göra lite hur de vill med dem, ja... ...det är IMO en av fördelarna med kapitalismen över motsatsen, d.v.s. där någon annan bestämmer över individens pengar/tillgångar och det övriga som finns att bestämma över... jämför USA med NordKorea t.ex.... hur de statliga medlen se'n anslås skiljer sig alltså mellan olika stater...

Att självbestämmandet enl. USAmodellen (vilken f.n. sköljer över världen och Sverige, bl.a. medelst autonomireformen och akademisk linjestyrning) sedan löpt amok och gått överstyr är en annan trådfråga, off-topic här, antar jag...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-23 kl. 17:38.
Citera
2016-02-23, 17:16
Medlem
Varför tar ingen och gör en sammanfattning av PMs samtliga operationer?

Skriver år, organisk eller syntetisk strupe - och hur det gått för patienten. (kanske också om patienten dött av strupen eller av andra komplikationer - Chris Lyles dog ju fast strupen verkade fungera utmärkt)

Det skulle ju vara minst sagt guld värt, och vi skulle slippa många upprepningar i tråden.
---
Det står ju i svenska tidningar att han gjort 8 operationer och 2 patienter är vid liv. Sen står det på andra sidor att han gjort upp till 16 operationer tror jag.

Vore mycket intressant att få en helhetsbild av samtliga operationer.

Som det är nu måste man ju läsa 75 sidor tråd och kopiera text från många sidor för att få en överblick över vilka han opererat och hur det gått.

Wikipedia nämner ju typ bara 4-5 operationer.
Senast redigerad av Archambault 2016-02-23 kl. 17:20.
Citera
2016-02-23, 17:29
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archambault
Varför tar ingen och gör en sammanfattning av PMs samtliga operationer?

---
Sign. Havererad har ju redan gjort en ganska gedigen sammanställning uppdelad i fyra (4) poster...
(FB) Åklagare har inlett förundersökning om strupoperationer på Karolinska

Dessutom sitter säkert ett antal författare och skriver på bokprojekt över den här historien...rätt vad det är kommer sammanställningarna över patienternas enskilda öden att översvämma etern...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-23 kl. 17:32.
Citera
2016-02-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archambault
´

Ja, det var ju det här jag påpekade och menade igår. Att PM faktiskt var med och räddade ett antal liv med banbrytande operationsmetoder. Det var pga dem som han blev så ryktbar att han anställdes av KI naturligtvis.

Vad hände sedan? Blev PM bombarderad med kontakt från folk som ville ha en donerad organisk luftstrupe? Och när det inte fanns tillräckligt många sådana att tillgå blev PM besatt av iden med plaststruparna? Och påskyndande alltsammans för att han ville bli känd och rädda liv snabbt som attan?

Många dödsjuka skulle ju dö under tiden han experimenterade på mindre djur och grisar. Fick PM storhetsvansinne här och trodde att han var så smart att han skulle lyckas direkt på människor?

Hur som helst, så råder det ju ingen tvivel om att PM är kompetent och innovativ - bara synd att han inte kunde hålla sig till den rätta forskningsvägen - då hade han kanske blivit hyllad nu istället för att rättmätigt bespottas från alla håll.

Jag vill poängtera att jag inte stöder PM på något sätt, men om han inte var väldigt duktig skulle han aldrig fått möjligheten att missbruka förtroenden på detta sätt då han aldrig skulle fått sådana tjänster!

Samma här, hade han hållit sig inom gränserna för medicinsk etik hade han förmodligen kunnat göra stora framsteg inom stamcellsforskningen, men det verkar som om han greps av storhetsvansinne (eller var galen redan från början fast det inte yttrade sig förrän senare). Men faktum är ändå, såvitt jag förstår, att det gick för snabbt även med de donerade luftstruparna och minst hälften av de patienterna har också avlidit, men det är svårt att få fram uppgifter om det.
Citera
2016-02-23, 17:46
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Samma här, hade han hållit sig inom gränserna för medicinsk etik hade han förmodligen kunnat göra stora framsteg inom stamcellsforskningen, men det verkar som om han greps av storhetsvansinne (eller var galen redan från början fast det inte yttrade sig förrän senare). Men faktum är ändå, såvitt jag förstår, att det gick för snabbt även med de donerade luftstruparna och minst hälften av de patienterna har också avlidit, men det är svårt att få fram uppgifter om det.
Vadå "minst hälften" har avlidit...vilka då?
Barcelona, Claudia Castillo - lever?
Barcelona, Luis Coronas - lever
Florens, Kesaya Shorten - avlidit
Florens, 31-årig Tjeckoslovakiska - ?
Moskva, 26-årig ryska - ?
London, Ciaran Finn-Lynch - lever?

Dessutom; på Visjnevskis brännskadecenter i Moskva och efter flygolyckan i Jaroslavl (7 september 2011) opererades Aleksandr Galimov av Paolo. Aleksandr fick då en transplantation av en naturlig luftstrupe. Aleksandr som hade 90% brännskador avled dagen efter av sina skador.
Senast redigerad av studentroland 2016-02-23 kl. 17:49.
Citera
2016-02-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Du kanske är reporter?
Hur-som-helst, Ciaran Finn-Lynch är troligen vid liv ännu, och kanske t.o.m. fungerar bra, vem vet... enl. wikipedia fick han en medalj i Vatikanen! tre år efter sin banbrytande operation, och lite mer "kött på benen" ang. hans operation finns här...

Grisförsöken som föregick de mänskliga transplantationerna observerades som mest under 60 dagar enl. denna rapport...

Luis Coronas från Spanien som opererades 2010 i Barcelona är också han vid liv och tacksam för Macchiarini's insatser... en ung 26årig obenämnd ryska som transplanterades i december 2010 i Moskva är kanske? också ännu vid liv, men hur det gick med den då 19åriga Kesaya Shorten som opererades i Florens 2010 är ju nu bekant...hon omtransplanterades i London av Martin Birchall, Guri Sandhu m.fl. med en konstgjord POSS-PCUplaststrupe och dog senare...hur det gick för den 31åriga kvinnan från Tjeckoslovakien som opererades ung. samtidigt i Florens är det dock ännu ingen som tagit reda på vad jag vet...

Ang. pengarnas fördelning här i världen så brukar de som har tillgång till dem göra lite hur de vill med dem, ja... ...det är IMO en av fördelarna med kapitalismen över motsatsen, d.v.s. där någon annan bestämmer över individens pengar/tillgångar och det övriga som finns att bestämma över... jämför USA med NordKorea t.ex.... hur de statliga medlen se'n anslås skiljer sig alltså mellan olika stater...

Att självbestämmandet enl. USAmodellen (vilken f.n. sköljer över världen och Sverige, bl.a. medelst autonomireformen och akademisk linjestyrning) sedan löpt amok och gått överstyr är en annan trådfråga, off-topic här, antar jag...

Tack. Jag advokat i New York och f.d. frilanskorre här för svenska tidningar. Specialintresserad av fallet Macchiarini.
Citera
2016-02-23, 18:12
Medlem
Citat:
Tack. Jag advokat i New York och f.d. frilanskorre här för svenska tidningar. Specialintresserad av fallet Macchiarini.

Dessutom undrar jag om någon har dokumented där de fyra läkare som anmälde honom själva blev anmälda?
Citera
2016-02-23, 18:20
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
En detalj i fallet Macchiarini angående skiftet mellan donerade vs. konstgjorda strupar nämner Bosse Lindqvist c;a 30 min. in i den första delfilmen "stjärnkirurgen"...där sägs att Paolo förväntades enl. anställningsavtalet med KI år 2011 att "leverera banbrytande operationer inom tre (3) månader"... en tidstypisk OPSformulering alltså, med "deadlines" som man enligt kontraktet förväntas uppfylla inom utsatt tid... samtidigt som han nåddes av nyheterna att flera? av hans tidigare patienter med donerade luftstrupar började få problem med att struparna "kollapsade"... och att det var därför som han övergick till mer "stabila" luftstrupar i form av de syntetiska... ytterligare ett exempel på hur den privatkapitalistiska affärsmodellen med sin "new public management" slår igenom i Sverige via Macchiarinifallet syns c;a 21 min. in i samma film, där han säger att "vi är 4 månader efter tidsplanen"... ... kontraktet som KI upprättat med stjärnkirurgen verkar alltså vara utformat som ett vanligt affärskontrakt där vissa åtaganden förväntas bli uppfyllda...

Du som är advokat i N.Y. kanske är mer insatt än andra lekmän som undertecknad om hur anställningskontrakt vanligtvis är utformade?
Senast redigerad av studentroland 2016-02-23 kl. 18:51.
Citera
2016-02-23, 18:40
Medlem
JojjeWaldeniuss avatar
Citat:
Dessutom undrar jag om någon har dokumented där de fyra läkare som anmälde honom själva blev anmälda?
Vilket dokument menar du? Menar du PMs andreman Phillips anmälan mot Grinne*mo för forskningsfusk (som bara var ett smutskastningsförsök och gick ut på att KHG använt samma text på flera ansökningar för att få forskningsmedel. Ej ok enl KI men ngt som är praxis bland forskare ändå men som KI blåste upp stort för att smutskasta de fyra)!eller KS hot om anmälan mot dem för journalintrång (där de hade fullmakter från de avlidnas patienternas anhöriga eller från den turkiska flickan som fortfarande lever), eller KS genomgång av all deras e-post under flera år eller hotet om polisanmälan? Precisera så kanske ngn kan hjälpa till.
Citera
2016-02-23, 18:47
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
På "RetractionWatch" står det så här;
Jo någonting hände faktiskt och det var att anmälarna attackerades av Karolinska Universitetssjukhuset och bland annat hotades med avsked. Anledningen till detta var att de skulle ha gjort sig skyldiga till journalintrång. Man tror knappt sina ögon och öron när man får vetskap om detta. Vad de hade gjort var att för att styrka sina anklagelser till anmälan bifoga avidentifierade journalutdrag (se dokumentation tillgänglig på retractionwatch.com – sök på namnet Macchiarini)..

...och när man söker på ordet "Macchiarini" hamnar man här...fast jag hittar ingen länk till de papperen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in