• 1
  • 2
2015-05-08, 01:05
Medlem
Hej!
Jag behöver akut hjälp, jag kan inte trycka på dockan, jag får in dashboard hela tiden, kan inte komma åt program eller skrivbord? Har startat om, fungerar inte, vad gör jag!
Citera
2015-05-08, 06:02
Medlem
Nu kan jag inte markera skrivbordet, inget händer, det är liksom låst, som om batteriet i musen vore slut men det är det inte.
Citera
2015-05-08, 06:04
Medlem
onnyts avatar
Vad har du för dator, OS-version?
Citera
2015-05-08, 10:45
Medlem
Inte Yosemite, utan någon av versionerna före det.imac.
Citera
2015-05-08, 10:55
Medlem
onnyts avatar
Prova att starta om datorn. När när du hör startljudet håller du genast ner tangenterna alt+cmd+r+p och fortsätt håll kvar. Låt datorn starta upp om två-tre gånger med tangentkombinationen nertryckt. Efter tredje start-plonget släpper du upp tangenterna och låter datorn starta som vanligt. Kolla om det hjälpte annars återkom så felsöker vi vidare.

Edit: Ibland funkar det här inte med Bluetooth-tangentbord. Då får du leta upp något med sladd.
Citera
2015-05-08, 11:28
Medlem
nej det fungerar inte. En del program öppnas automatiskt hela tiden, men jag kan inte ta bort bocken som säger att den ska öppna. Nu kan jag inte stänga av programmen eller fönstren med tangentbordet. Jag kommer inte åt skrivbordet med tangentbordet heller. måste jag installera om Os? jag har en cd med Snow leopard, men det är inte min senaste version av os. vad gör jag? har provat att reparera skivan med skivverktyg.
Citera
2015-05-08, 11:43
Medlem
onnyts avatar
OK. Testa att starta om datorn och håll ner alt under uppstarten. Nu skall det komma upp två ikoner mitt på skrivbordet. Nu kommer ja inte ihåg vad de olika partitionerna heter men det framkommer nog ganska klart när du ser dem. Välj den det står Recovery

http://cdn.makeuseof.com/wp-content/...-hd.png?92a7a3

När den boota klart väljer du skivverktyg i menyraden, markerar HDn som krånglar, klicka "reparera". Reparationen kan behövas göras om ibland eller så går det inte alls. I så fall får du ladda ner OS X igen och installera.

Efter reparationen starta om som vanligt och se om det hjälpt.
Citera
2015-05-08, 12:14
Medlem
men jag har ju reparerat via skivverktyg, är inte det samma sak? det hjälpte inte. jag kan inte trycka på skrivbordet med musen alls. Vad är fel?
Citera
2015-05-08, 12:15
Medlem
går det att ta den gamla versionen av os eller måste jag ta den senaste?
Citera
2015-05-08, 12:20
Medlem
onnyts avatar
Du kan inte reparera din startskiva om du inte startar upp från Reparationspartitionen som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Behörighetsreparation går men det är inte samma sak. För att kunna felsöka hela HDn MÅSTE du starta upp på den partitionen. Där kan du även ladda ner det OS som du har installerat på din dator nu. Du behöver dock (mins inte riktigt) troligtvis ha ditt Apple-ID och därtillhörande lösenord till hands. Testa att reparera först och återkom sedan.
Citera
2015-05-08, 16:13
Medlem
Men jag tror att jag redan gjort det, jag startade i säkert läge, fick upp fyra alternativ, ett var att reparera skivan. jag valde det. sen har jag även reparerat skivbehörigheter. ingen skillnad. Det verkar som att jag har flera skrivbord, men jag kommer inte åt något av dem. vad ska jag göra?
Citera
2015-05-08, 17:36
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Men jag tror att jag redan gjort det, jag startade i säkert läge, fick upp fyra alternativ, ett var att reparera skivan. jag valde det. sen har jag även reparerat skivbehörigheter. ingen skillnad. Det verkar som att jag har flera skrivbord, men jag kommer inte åt något av dem. vad ska jag göra?

Start i säkert läge är inte samma sak. Då startar du upp på din startskiva men med alla tillägg avstängda. Testa det jag beskrivit innan och hjälper inte det får du installera om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in