• 1
  • 2
2015-05-08, 22:14
Medlem
är det okej att använda min cd-skiva med Snow leopard trots att den är äldre än den os jag haft?
Citera
2015-05-08, 22:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
är det okej att använda min cd-skiva med Snow leopard trots att den är äldre än den os jag haft?

Om du ska rensa datorn och installera om systemet så behöver du inte använda skivan. Allt försvinner när du gör detta, så du bör ha kopior på viktiga filer:

Starta om datorn, håller Cmd-R för att starta på återställningsoartitionen. Starta Skivverktyg, markera Macintosh HD och välj Radera. Avsluta Skivverktyg och välj att installera OS X. Se till att ha nätverkskabel i eller var ansluten till trådlös nät. Du får den versionen av Mac OS X som du hade innan ominstallationen.
Citera
2015-05-08, 22:48
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Start i säkert läge är inte samma sak. Då startar du upp på din startskiva men med alla tillägg avstängda. Testa det jag beskrivit innan och hjälper inte det får du installera om.

Säker start kontrollererar och reparerar även filsystemet, men på TS beskrivning så låter det som att det redan är gjort. Man får ju inga val vid start i säkert läge, så det där med fyra alternativ låter mer som att TS faktiskt har startat på återställningspartitionen.
Citera
2015-05-09, 03:28
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Säker start kontrollererar och reparerar även filsystemet, men på TS beskrivning så låter det som att det redan är gjort. Man får ju inga val vid start i säkert läge, så det där med fyra alternativ låter mer som att TS faktiskt har startat på återställningspartitionen.

Jo när du säger det verkar det faktiskt så. Behöver man verkligen radera startskivan innan man laddar nytt OS? Trodde det bara var att installera om och behålla allt gammalt info på disken.
Citera
2015-05-10, 12:40
Medlem
Citat:
Jo när du säger det verkar det faktiskt så. Behöver man verkligen radera startskivan innan man laddar nytt OS? Trodde det bara var att installera om och behålla allt gammalt info på disken.

Hej igen, jag gjorde som du skrev, startade om med alt intryckt och nu fungerar allt igen. Den startade faktiskt oväntat snabbt, jag trodde återställningen skulle ta ett tag. Men jag vet inte riktigt vad som kan ha blivit fel och varför det plötsligt fungerar? Har du någon aning?
Tack för all hjälp.
Citera
2015-05-10, 19:39
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Hej igen, jag gjorde som du skrev, startade om med alt intryckt och nu fungerar allt igen. Den startade faktiskt oväntat snabbt, jag trodde återställningen skulle ta ett tag. Men jag vet inte riktigt vad som kan ha blivit fel och varför det plötsligt fungerar? Har du någon aning?
Tack för all hjälp.

Nej ingen aning faktiskt. Om du bara startat om utan att gör något och det fungerar hux flux låter konstigt. Hoppas det håller i sig bara.
Citera
2015-05-10, 19:47
Medlem
Citat:
Nej ingen aning faktiskt. Om du bara startat om utan att gör något och det fungerar hux flux låter konstigt. Hoppas det håller i sig bara.

Jag gjorde ju som du sa höll alt intryckt och tryckte på Macintosh HD när det kom upp som alternativ, sen startade datorn om och sen fungerade det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in