2015-05-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Har jag påstått att alla skulle vara snälla och friska om gud fanns? (vilket en god gud kanske hade sett till? )
En god person eller gud tar sig inte rätten att finjustera och diktera.
Citera
2015-05-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
En god person eller gud tar sig inte rätten att finjustera och diktera.
Det vet vi ingenting om. Och många tror att Gud har finjusterat världen.
Citera
2015-05-07, 21:58
Medlem
Varangians avatar
Eftersom vetenskap gör religion oväsentligt. Undantaget något barnsligt narcissistisk plan.

När man skrapar på ytan på någon intelligent "troende", så finner man just det enda argumentet; jag mår bra av det. Narcissistiska vanföreställningar.
Citera
2015-05-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringschefen
Varför motsätter sig religiösa anhängare vetenskapen?

Jag motsätter mig inte vetenskapen.

Citat:
Alltså, eftersom att det finns så pass mycket bevis som pekar mot att vetenskapen och religion inte hänger ihop,

Varför skulle inte min tro och religion hänga ihop med vetenskapen, ge exempel.

Citat:
varför motsätter sig då religiösa förespråkare religiösa rön vetenskapen i helhet?

Menade du: "varför motsätter sig då religiösa förespråkare och religiösa rön, vetenskapen i helhet?"

Om du menar så, ge exempel.

Citat:
Det kan inte vara så att alla religiösa anhängare är dumma i huvudet, så kom gärna med egna teorier om varför det (fortfarande!) är så att religiösa inte "tror" på vetenskap..

Jag är "religiös" och "tror" på vetenskapen (många citationstecken att reda ut), så vad menar du exakt?
Citera
2015-05-09, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är allt rolig. Först kritiserar du falsk auktoritet, för sen själv att häva ur dig meningslöst auktoritets-trams.

900 personer valde att ta sina liv i Jonestown. Föräldrarna gav först sina barn cyanid blandat med läsk, sen drack de det själv. Var alla desa 900 människor mindre begåvade, hade de blivit hjärntvättade och/eller skrämda, eller förljde de bara majoriteten så att ingen skulle kunna skylla på dem senare ("jag gjorde bara som alla andra").

Man väljer [b]själv[b] om man vill bli hjäntvättad, eller skrämd.
Citera
2015-05-09, 11:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är allt rolig. Först kritiserar du falsk auktoritet, för sen själv att häva ur dig meningslöst auktoritets-trams.

Citat:
Ursprungligen postat av Big-Endian
900 personer valde att ta sina liv i Jonestown. Föräldrarna gav först sina barn cyanid blandat med läsk, sen drack de det själv. Var alla desa 900 människor mindre begåvade, hade de blivit hjärntvättade och/eller skrämda, eller förljde de bara majoriteten så att ingen skulle kunna skylla på dem senare ("jag gjorde bara som alla andra").

Precis. Så varför användar du auktoritets-argument?
Citera
2015-05-09, 12:58
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

De var väl lika kristna som någon annan? Kanske mer?
Citera
2015-05-09, 13:02
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
De var väl lika kristna som någon annan? Kanske mer?

Ett bra exempel på att följa auktoritet vs. kritiskt tänkande.
Citera
2015-05-09, 13:05
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Ett bra exempel på att följa auktoritet vs. kritiskt tänkande.

Ja, men varken bibeln eller guden kan ju ha fel
Citera
2015-05-09, 13:06
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja, men varken bibeln eller guden kan ju ha fel

Helt jävla ofelbar juh...
Citera
2015-05-09, 15:01
Medlem
Citat:
Alltså, eftersom att det finns så pass mycket bevis som pekar mot att vetenskapen och religion inte hänger ihop, varför motsätter sig då religiösa förespråkare religiösa rön vetenskapen i helhet?

För att de är rädda, för att bli utskrattade på en fest, förlora sin makt över andra, och kanske t.o.m. bli outkasts för att de vågar stå upp för sin övertygele. Alla religiösa anhängare är inte dumma i huvudet, så kom gärna med egna teorier om varför det fortfrande är så att religiösa inte "tror" på vetenskap.

I "The Matrix" var systmet stanrard och miljoner följde majoriteten. Några visste sanningen, men inte ens många av dem vågade satsa sitt liv för att utmana systemet.
Citera
2015-05-09, 15:45
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
I "The Matrix" var systmet stanrard och miljoner följde majoriteten. Några visste sanningen, men inte ens många av dem vågade satsa sitt liv för att utmana systemet.

Som att det i t ex USA finns en massa garderobsateister som är rädda för konsekvenserna av att "komma ut" menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in