2015-05-07, 19:56
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
En annan av mina vänner är ateist och hatar vetenskap.

Får man fråga hur detta vetenskapshat manifesterar sig?
Citera
2015-05-07, 20:02
Medlem
Mankas avatar
Jag ger ett exempel:

Om människan uppfinner en datorsimulation däri något blir självmedvetna och börjar söka också forska om varför de finns till. Människan bakom skapade simuleringen färdigt och tryckte på start. De självmedvetna kommer i vissa fall aldrig tro på människan bakom allt.

Ett annat exempel, om man vill bygga en bilmotor för ett syfte, klart man skapar datorsimuleringen färdig så långt för att se det kritiska hur den uppför sig.

Gud kan mycket väl skapa allt färdigt för människan, varför vänta miljarder år och se utvecklingen från grunden? Innan liv fanns är ju den tiden onödig. Tror starkt på allt färdigutvecklat och bara att skapa människan och se hur vi uppför oss. Det finns inga miljarder år, det är en saga vissa hoppas på. Long ago and far away...
Citera
2015-05-07, 20:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Om människan uppfinner en datorsimulation däri något blir självmedvetna och börjar söka också forska om varför de finns till. Människan bakom skapade simuleringen färdigt och tryckte på start. De självmedvetna kommer i vissa fall aldrig tro på människan bakom allt.

Ett annat exempel, om man vill bygga en bilmotor för ett syfte, klart man skapar datorsimuleringen färdig så långt för att se det kritiska hur den uppför sig.

Gud kan mycket väl skapa allt färdigt för människan, varför vänta miljarder år och se utvecklingen från grunden? Innan liv fanns är ju den tiden onödig. Tror starkt på allt färdigutvecklat och bara att skapa människan och se hur vi uppför oss. Det finns inga miljarder år, det är en saga vissa hoppas på. Long ago and far away...

Falsk analogi.
Citera
2015-05-07, 20:08
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag ger ett exempel:

Falsk analogi. Du har dessutom fel.

Citat:

För inte så länge sen byggde man motorer utan datorer, men jag förstår inte vilken poäng du försöker göra.

Citat:

Qué?
Citera
2015-05-07, 20:11
Medlem
Citat:
Mycket individuellt vad jag vet. En av mina närmaste vänner är vetenskapskvinna OCH djupt religiös.
En annan av mina vänner är ateist och hatar vetenskap.

Det handlar mer om att VISSA vetenskapens män och kvinnor som ej är troende , oftast är de som gärna motsätter sig religion med en självbelåten klapp på magen och. Belägg tack på den Gud jag inte tror på och springer och dreglar efter troende med ett ångestvrål: Guuuud fiiiins inte eller hur, snälla svara mig, please.
Så är det.
Din ateistvän,som hatar vetenskap,tror han/hon på vetenskapen som modell? Att hata vetenskap är väl inte detsamma som att inte "tro" på den?
Citera
2015-05-07, 20:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Din ateistvän,som hatar vetenskap,tror han/hon på vetenskapen som modell? Att hata vetenskap är väl inte detsamma som att inte "tro" på den?
Det kan jag tyvärr inte svara på, kan fråga henne och eventuellt besvara din fråga om hon vill det. Annars blir din fråga obesvarad, tyvärr.
Citera
2015-05-07, 20:38
Medlem
Citat:
Det kan jag tyvärr inte svara på, kan fråga henne och eventuellt besvara din fråga om hon vill det. Annars blir din fråga obesvarad, tyvärr.
Spelar egentligen ingen roll. Tyckte bara det var konstigt att du påpekade att du hade en vän som hatar vetenskap. Det säger ju ingenting om personen ifråga tror på dom vetenskapliga metoderna eller inte.
Citera
2015-05-07, 20:48
Medlem
lobstoks avatar
Finns det nåt ord för oss religiösa som tror att vetenskapen är guds gåva till oss?
ex vaccin etc hela pktet
Citera
2015-05-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Finns det nåt ord för oss religiösa som tror att vetenskapen är guds gåva till oss?
ex vaccin etc hela pktet
Hur menar du? Gud ger oss ju inte vaccin. Det har vi tagit fram själva. Menar du att Gud gav vetenskapsmännen den info dom behövde? I så fall har ju Gud plågat människor i tusentals år innan han gav oss vaccin?
Citera
2015-05-07, 21:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ex vaccin etc hela pktet

"Intelligent Design"'ister.
Citera
2015-05-07, 21:15
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur menar du? Gud ger oss ju inte vaccin. Det har vi tagit fram själva. Menar du att Gud gav vetenskapsmännen den info dom behövde? I så fall har ju Gud plågat människor i tusentals år innan han gav oss vaccin?

Gud gav oss förmågan att tänka och utveckla vaccin, det var upp till os själva att tillverka det
https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Design

Det där om att om gud fanns skulle alla vara friska och snälla tycker jag du ska ta dig en funderare på

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Intelligent Design"'ister.
åt det hållet ja, tack
Senast redigerad av lobstok 2015-05-07 kl. 21:18.
Citera
2015-05-07, 21:23
Medlem
Citat:
Gud gav oss förmågan att tänka och utveckla vaccin, det var upp till os själva att tillverka det
https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Design

Det där om att om gud fanns skulle alla vara friska och snälla tycker jag du ska ta dig en funderare på

åt det hållet ja, tack
Har jag påstått att alla skulle vara snälla och friska om gud fanns? (vilket en god gud kanske hade sett till? )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in