• 1
  • 2
2015-05-07, 13:58
Medlem
Ovcharkas avatar
Har märkt en stor förändring, särskilt på senare tid. Jag har skrivit och läst på detta forum sedan 2006. Förr rådde kunskapsspridning och vettiga diskussioner. Man ställde frågor och fick svar - som sedan i vissa fall debatterades.

Nu känns det som att ämnen som startas i allra högsta grad är egocentraliserade: "Hjälp mig med min läxa", "Min flickvän har gjort slut - hur gå vidare", "Hur öppnar man en konservburk?" blandat med diverse tramstrådar.

Gamla drakar verkar fly. De samlas på andra ställen eller släpper helt kontakten med Flashback. Jag själv är inte alls lika aktiv här längre, och många av de jag skrivit med genom åren är inte det heller.

Jag vet att detta kan uppfattas som en "Det var bättre förr"-tråd, men det är inte syftet. Syftet är attställa frågan om ni (användare) tror att Flashback kommer finnas kvar om nåt år? Åtminstone i den form den tidigare (och delvis nu) har?

Forum ö.h.t. verkar försvinna. Det är Facebook och Facebook-grupper för hela slanten.
Citera
2015-05-07, 14:10
Medlem
Sebzors avatar
Flashback kommer bara fortsätta att växa.
Citera
2015-05-07, 14:13
Medlem
Scraps avatar
Flashback tror jag kommer leva många år framöver. Visst förändras det men inte betyder det att forumet tvingas lägga ner.

Du skriver också att trådarna förr i tiden var mer att man ställde en fråga och fick svar. Så är det väl exakt nu också? Hur öppnar man en konservburk? Svar: Hacka sönder locket.
Eller kan du förklara mer exakt vad du menar med tramstrådar? Det har det alltid funnits och jag har inte sett någon större ökning på senare tid heller.

Snarare så att själva stämningen försvinner. Om man går tillbaka till kanske 2005 och tittar lite i loungen så var det mycket färre antal användare och det var lite klubbkänsla. Alla kände alla och när någon startade en tråd var det lite småsköna svar såsom "Nä men vafan Pelle, har du varit i farten nu igen". Man utvecklade lite relation till de få användarna som hängde på forumet. Det är inte lika lätt nu eftersom forumet blivit så pass större, tyvärr.
Citera
2015-05-07, 14:18
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Flashback tror jag kommer leva många år framöver. Visst förändras det men inte betyder det att forumet tvingas lägga ner.

Du skriver också att trådarna förr i tiden var mer att man ställde en fråga och fick svar. Så är det väl exakt nu också? Hur öppnar man en konservburk? Svar: Hacka sönder locket.
Eller kan du förklara mer exakt vad du menar med tramstrådar? Det har det alltid funnits och jag har inte sett någon större ökning på senare tid heller.

Snarare så att själva stämningen försvinner. Om man går tillbaka till kanske 2005 och tittar lite i loungen så var det mycket färre antal användare och det var lite klubbkänsla. Alla kände alla och när någon startade en tråd var det lite småsköna svar såsom "Nä men vafan Pelle, har du varit i farten nu igen". Man utvecklade lite relation till de få användarna som hängde på forumet. Det är inte lika lätt nu eftersom forumet blivit så pass större, tyvärr.

Nu började jag hänga här 2011 men tycker att der finns en viss "kompis" känsla i laidback. Folk har koll på varandra och forumets användare hyfsat.

Tycker att det fortfarande kan komma intressanta diskussioner och frågeställningar. Sen kommer det som sagt alltid finnas trolltrådar
Citera
2015-05-07, 14:40
Medlem
Jag ser ingen som helst anledning varför Flashback inte skulle finnas kvar, sen så har forumet förändrats rätt lite ändå men en viss skillnad finns det om man läser trådar ifrån tidigt 2000-tal och sedan in på 2010-talet!

Men så är det, tider förändras och allt dess omkring det lika så!
Citera
2015-05-07, 14:57
Medlem
habilgerbils avatar
Internets kackerlacka Flashback kommer överleva oss alla.
Citera
2015-05-07, 15:41
Medlem
inofficiells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Forum ö.h.t. verkar försvinna. Det är Facebook och Facebook-grupper för hela slanten.

Om detta stämmer så är det en mycket sorglig utveckling. Tror att det beror på att internet blivit mer tillgängligt för den stora massan. Förr var det en högre andel nördar med starka intressen som hängde online vilket gjorde att vi fick en mer intressant och mångskiftande internetkultur. Den stora massan drivs mest av egot (man vill visa upp sig/få bekräftelse) och komersiella intressen.

Sorgligt men sant.

För att svara på frågan så tror jag Flashback kommer överleva, garanterat. Om det kommer överleva andligt däremot, det är tveksamt.
Senast redigerad av inofficiell 2015-05-07 kl. 15:44.
Citera
2015-05-07, 16:24
Medlem
Ovcharkas avatar
Ja, det kan vara så, att Flashback överlever, men användarna till större del kommer "komma och gå". Stammisarna försvinner och några nya tillkommer inte. Det är min prognos.

Men frågan på sikt är om Flashback kommer vara lika starkt utan sina profiler? När den dagen kommer och man inte känner igen ett nick. Inga "gamla rävar". När varje användare har max 10 postade inlägg.

Nu är Flashback forum/community. Men mindre och mindre så...
Citera
2015-05-07, 17:16
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Flashback kommer att finnas kvar så länge ägarna tjänar pengar. Det är min förutsägelse. Och människors behov av att få säga sitt hjärtas mening under någorlunda trygga förhållanfen kommer nog inte att försvinna.

Den här typen av frågestållnngar har jag sett vid andra tillfällen. Och det är väl inte svårare än att Flashback förändras med resten av samhället. Kanske till och med förändras lite före resten av samhället. Det äldre användare, en del så kallade profiler och rävar, ser som tråkig utveckling är nog mest bara en naturlig utveckling; från ett slags kompisklubb till ett riktigt diskussionsforum där det främst är argumenten och övrigt som sägs, som avgör om det som skrivs är värt att bekata eller inte. Det vill säga det är inte användares antal inlägg eller tid som medlem, som avgör vad som bör eller inte bör beaktas och tas seriöst.

Och läggs Flashback ner, så kommer nåt annat, liknande, att dyka upp. Vet faktiskt helt ärligt inte om Flashback komemr att försvinna, men jag tycker att det är kul att skriva här trots att jag inte passar in alls, och skulle faktiskt vara beredd att delta i start av nåt liknande, skulle Flashback av nåt skäl försvinna. Vilket jag hoppas att det inte gör.
Citera
2015-05-07, 17:19
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Nu började jag hänga här 2011 men tycker att der finns en viss "kompis" känsla i laidback. Folk har koll på varandra och forumets användare hyfsat.

Tycker att det fortfarande kan komma intressanta diskussioner och frågeställningar. Sen kommer det som sagt alltid finnas trolltrådar
Hmm, ja det kanske blir vad man gör det till. Om du aktivt söker polare så går det men det var nog lättare förr i tiden känns det som.
Citera
2015-05-07, 18:15
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Hmm, ja det kanske blir vad man gör det till. Om du aktivt söker polare så går det men det var nog lättare förr i tiden känns det som.

När jag läst gamla trådear, mer än 10 år gamla, så är det uppenbart att folk var mer kompisar. En sådan kompiskaraktär på forumet är givetvis trevligt för dem som hittar kompisar, men för alla andra är det en sak som gör forumet ointressant. För mig var det faktiskt en av de saker som gjorde att jag för länge sedan valde bort Flashback som start för min Internethatar-karriär. Jag valde helt andra fora, där man inte var kompis med varandra i så hög utssträckning som här. Och det finns faktiskt vissa delar av Flashback där kompisandan fortfaranhde är stark. Nu är det isolerat till vissa äldre trådar, men visst finns denna kompis- och ryggdunkarmentaliteten kvar på detta forum. Flera trådar på Flashback är i princip inget annat än slutna klubbar för inbördes beundran, vilket gör dem oerhört svåra att få vara med i. Mer ägnade för chatt faktiskt.

Det som till slut gjorde att jag registrerade mig här var två saker. Flashback innehåller allt. Det är inte som Avpixlat, insomnade Politiskt Inkorrekt och nuvarande Fria Tider, en enfrågesajt med i princip enbart propagandasyfte. Här på Flashback kan både nazister och kommunister, böghatare och bögar, tala i princip fritt. Samt att Flashback saknar agenda. Flashback driver som sajt betraktat inte propaganda. Till och med jag får plats här, utan att jag behöver vara andra till lags. Det är det jag gillar med Flashback. Och som jag tror gör att forumet kommer att finnas kvar. Här får alla vara med. Utom i vissa trådar för inb-rdes beundran. Och till och med det är nåt som talar till Flashbacks fördel, att det går att ha läsvärda trådar där man nästan bara ryggdunkar.

I övrigt finner jag mer läsvärt på Laidback än vad jag gör på övriga delarna av Flashback. Här kan man upptäcka att de som i övriga delar av Flashback framstår som kompletta idioter, faktiskt är helt ok. Roliga, busiga och positiva! Har humor och kan skaratta åt sig själva och andra. Sina i övrigt korkade åsikter till trots.

Känner att jag nu blivit allt för seriös, och vill därför avsluta med att försäkra att jag inte tycker nåt av det jag skrivit här ovan. Skojar bara. Men det måste man göra ibland.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-05-07 kl. 18:18.
Citera
2015-05-07, 18:18
Medlem
Bertil85s avatar
Facebook drar säkert folk. Däremot om man vill diskutera då är ett forum mycket bättre.

Det du upplever kanske är en dipp; jag tror att Flashback kommer växa mer och mer och bli bättre och bättre.

Dock så är ju Flashback ett underground forum så det drar inte den stora massan annat än tramadolknaprande svensson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in