Fick en fundering angående de slutsatser jag dragit (efter att ha läst relativt omfattande litteratur) samt andra dragit vad beträffar val av aktier till en portfölj där premissen för portföljen är att den iprincip ska sköta sig själv, d.v.s. aktierna som ligger i portföljen ska bara ligga där och växa till sig över tid och varje månad fyller man på med fler aktier jämt fördelat över dessa bolag.
Slutsatserna är då alltså: Köp bolag som kan uppvisa lång historik utav stabil ekonomi och som saluför produkter/tjänster som det sannolikt kommer finnas en bestående efterfrågan på, och såklart som företaget kan fortsätta tjäna pengar på .
Nu till min fundering: Om vi INTE tänker på utdelningen dessa bolag kan/bör generera, varför ”ska” man då
egentligen köpa bolag som uppfyller ovanstående kriterier till en sådan portfölj som nämns ovan? Varför skulle då (borträknat utdelningen) dessa bolag
egentligen vara en bättre investering än andra?
Utan att ha tänkt alltför mycket, så blir min slutsats kongenial med trådens Topic, dock med borttaget frågetecken
Vill gärna höra andras infallsvinklar!