Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-09, 23:27
  #1
Medlem
genos avatar
Hejsan.
Jag har just blivit avstulen min bil.

Nu var det väl inte direkt någon dyr bil visserligen... men det är ändå irriterande.

Vad jag vill göra är att koppla in en GPS-sändare på min bil och gärna kunna koppla denna till bilens batteri om det är möjligt.

Jag har letar runt lite men jag hittar inget som verkar direkt "bra".

Är det någon här som har någon erfarenhet eller några tips om var jag skulle kunna finna en sådan manick?
Citera
2005-10-09, 23:30
  #2
Medlem
Fekkes avatar
Kanske en gömd mobiltelefon i bilen som går på bilbatteriet. När bilen bil snodd ringer du operatören och ber om positionering... Fast det är ju inte GPS iofs.
Citera
2005-10-09, 23:44
  #3
Medlem
Jag tror också att det är det bästa alternativet. Mobil med kontantkort och telia friendfinder. Iofs ingen exakt positionering men när polisen får reda på att de möjligen kan spränga en hel bilstöldsliga så lär exakt positionering bli intressant då du anmäler din bil stulen. Dessutom kan du ju se var den är på några hundra meter när själv.
Citera
2005-10-09, 23:44
  #4
Medlem
genos avatar
jo.. jag har funderat på det också.. fast det enda jag funderar över då är hur bra telefonen skulle fungera i -20c mitt i smällkalla vintern.. skulle ju suga om den pajjade..
Citera
2005-10-09, 23:45
  #5
Medlem
genos avatar
självklart är inte EXAKT positionering viktigt... en radie på ett par 100 meter är helt överkomligt.. det enda jag vill är ju att hämta hem min bil igen

EDIT: nu blev jag sugen på att montera in ett sådant system i min bil... hoppas bara att polisen ringer snart och berättar var bilen finns.
Citera
2005-10-09, 23:50
  #6
Medlem
Inte särskilt troligt. Batterier kan droppa i kapacitet en del om det blir ordentligt kallt iofs. Men generellt gillar elektronik utan rörliga delar kyla.

Se till att fuktisolera, dra laddkabel till telefonen från batteriet och sätt hela paketet på ett välgömt ställe. Helst nånstans där du har bra mottagning utan att behöva dra en extern antenn....
Citera
2005-10-12, 09:17
  #7
Medlem
Khaymans avatar
Här finns en produkt som kan vara intressant: http://www.sanav.com/gps_tracking/g-19B3.htm

Vet inte var man kan köpa den i Sverige dock.

Khay.
Citera
2005-10-12, 09:37
  #8
Medlem
Hispers avatar
Jag är ganska säker på att jag sett Dustin sälja en produkt med den funktionalitet du efterfrågar. Dessutom vet jag att If säljer en sådan också, kanske samma.

En sändare monteras i bilen och sedan kan via ett företag få reda på positionen för fordonet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback