• 1
  • 2
2015-05-06, 14:14
Medlem
Hejsan!

Har blivit väldigt intresserad av att börja spara pengar på riktigt och placera pengar i fonder & aktier för en fin utdelning på längre sikt..

Har Handelsbanken som bank och 100k på sparkontot som har 0,00 % i ränta..

Har öppnat konto hos Avanza där jag tänkte placera pengarna på ett sparkonto med bra ränta och då eventuellt fonder och aktier men läste att det kan va dags att minska andelen sparande i aktier och fonder eftersom börsen har gått väldigt bra under en lång tid och den goda trenden kan vara på väg att brytas (?)

Hur tycker ni vore ett klokt och vettigt sätt att placera dessa 100 000:- hos Avanza?

Vilket sparkonto?
Fonder?
Aktier?
Aktiefonder?

Mvh
Citera
2015-05-06, 14:18
Medlem
cleanusers avatar
Månadsspara i billiga indexfonder. Då slipper du fundera så mycket.
Citera
2015-05-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Månadsspara i billiga indexfonder. Då slipper du fundera så mycket.

Eftersom jag är ingen börshaj så låter jättebra att slippa fundera så mycket!

Vilka indexfonder pratar du om?
Citera
2015-05-06, 14:25
Medlem
cleanusers avatar
Exempelvis:

Avanza Zero
SPP USA
AMF Europa
Swedbank Robur Asien
DNB Global Indeks

Jag sparar själv månadsvis i dessa. Man kan givetvis spetsa till det med tillväxtfonder och annat trevligt. Jag har förutom dessa även Spiltan Investmentbolag, men har bitvis varit sugen på att byta ut Avanza Zero mot Didner & Gerge Sverigefond. Den senare har presterat väldigt bra sedan sin start, men avgiften på runt 1,5% är för hög för mitt "slippa fundera så mycket"-resonemang.

Jag vill kunna pytsa in pengar via autogiro, göra inköpen automatiskt och bara behöva kolla till fonderna nån gång i kvartalet eller så. Har varken tillräckligt med tid, intresse eller nerver för att våga mig på några mer vågade grejer.
Citera
2015-05-06, 14:39
Medlem
Razys avatar
Hur långsiktigt är detta sparande?
Citera
2015-05-06, 14:44
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy

Är ingen expert i ämnet men då alla fonder består av 100% aktier så är den ganska långsiktig. Inget du sparar i för att spara ihop veckopengen för att köpa en cykel om två månader.
Citera
2015-05-06, 14:47
Medlem
cleanusers avatar
Citat:

Jag sparar till pensionen. Har ett liknande upplägg för mina barn också, så att dom kan ha en slant för bostadsköp m.m. om 20-25 år. Så inget kortsiktigt överhuvudtaget, då bör man nog hålla sig från börsen.
Senast redigerad av cleanuser 2015-05-06 kl. 14:49.
Citera
2015-05-06, 14:56
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Är ingen expert i ämnet men då alla fonder består av 100% aktier så är den ganska långsiktig. Inget du sparar i för att spara ihop veckopengen för att köpa en cykel om två månader.

Att alla fonder består av 100% aktier kan du väl ändå inte påstå? Sen är det väl ändå skillnad på 1-2 år och 15-20 år? Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Jag sparar till pensionen. Har ett liknande upplägg för mina barn också, så att dom kan ha en slant för bostadsköp m.m. om 20-25 år. Så inget kortsiktigt överhuvudtaget, då bör man nog hålla sig från börsen.

Frågan var riktad till TS. Men ditt upplägg låter sunt.
Citera
2015-05-06, 14:58
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebronk
Hejsan!

Har blivit väldigt intresserad av att börja spara pengar på riktigt och placera pengar i fonder & aktier för en fin utdelning på längre sikt..

Har Handelsbanken som bank och 100k på sparkontot som har 0,00 % i ränta..

Har öppnat konto hos Avanza där jag tänkte placera pengarna på ett sparkonto med bra ränta och då eventuellt fonder och aktier men läste att det kan va dags att minska andelen sparande i aktier och fonder eftersom börsen har gått väldigt bra under en lång tid och den goda trenden kan vara på väg att brytas (?)

Hur tycker ni vore ett klokt och vettigt sätt att placera dessa 100 000:- hos Avanza?

Vilket sparkonto?
Fonder?
Aktier?
Aktiefonder?

Mvh

För att svara på frågan behöver vi, som andra skrivit, veta syftet med sparandet och vilken tidsperiod?

1 månad, 1 år, 5 år, 10 år, 50 år?
Citera
2015-05-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
För att svara på frågan behöver vi, som andra skrivit, veta syftet med sparandet och vilken tidsperiod?

1 månad, 1 år, 5 år, 10 år, 50 år?

5 - 10 år hade jag tänkt mig
Senast redigerad av jonkebronk 2015-05-06 kl. 15:05.
Citera
2015-05-06, 15:07
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Att alla fonder består av 100% aktier kan du väl ändå inte påstå? Sen är det väl ändå skillnad på 1-2 år och 15-20 år? Precis.

Frågan var riktad till TS. Men ditt upplägg låter sunt.

Fonderna jag menade var fonderna som cleanuser rekommenderade, alla dessa fonder innehåller 100% aktier.
Citera
2015-05-06, 15:29
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebronk
5 - 10 år hade jag tänkt mig

Då skulle jag rekommendera att du lägger kanske 25-30% av pengarna fördelat på de fonder cleanuser rekommenderar. Resten i räntefonder och obligationsfonder.

Annars är det bara att pytsa in rubbet på skattekontot, 0,8% ränta och 0% risk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in