• 1
  • 2
2015-05-05, 00:01
Medlem
Hej, snabb fråga!

Om jag sätter in ett nytt SIM-kort (som jag köpt och fyllt på kontant) i min mobil (Sony Xperia drygt ett år gammal modell) och ringer ett samtal som polisen i ett senare skede får för sig att titta närmare på. Kan polisen isf. spåra samtalet till mig som person? SIM-kortet är ju öht in knutet till mig, numret är inte reggat på mig. Men kan de ändå spåra genom att se vilken mobil det ringts från? Mobilen är inköpt i mitt namn...

Specifikt exempel jag lagt till: (FB) Kan polisen spåra själva telefonen eller bara abbonemanget?
Senast redigerad av Space-Bound 2015-05-05 kl. 00:28.
Citera
2015-05-05, 00:08
Medlem
Det tror jag inte, eftersom att det nya numret inte har något att göra med ditt gamla nummer. Varför undrar du? Däremot kan de ju spåra dig via GPS eller internet om de har ditt id nummer...
Citera
2015-05-05, 00:09
Medlem
Samma telefon som du sedan valt att sälja vidare till någon? Det beror ju på hur mycket personlig information som fortfarande finns kvar på telefonen och hur du valde att betala för telefonen.
Citera
2015-05-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Det tror jag inte, eftersom att det nya numret inte har något att göra med ditt gamla nummer. Varför undrar du?
I det hypotetiska scenariot att jag skulle vilja ringa ett samtal och göra något olagligt så undrar jag om jag måste skaffa en helt ny mobil som jag köper kontant eller om det räcker med att fixa ett nytt SIM-kort och sätta i min nuvarande telefon.
Citera
2015-05-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Samma Sony Xperia-telefon som du sedan valt att sälja vidare till någon?
Jag tror inte jag kommer sälja vidare min kassa telefon till någon annan när jag är klar med den om det är det du menar?

Vad spelar det för roll?
Citera
2015-05-05, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Jag tror inte jag kommer sälja vidare min kassa telefon till någon annan när jag är klar med den om det är det du menar?

Vad spelar det för roll?
Förbise mitt tidigare inlägg som jag redigerade. Jag trodde att du skulle göra dig av med telefonen efteråt. Min gissning skulle i alla fall vara att de kan få ut mer än information om vilket SIM-kort som har använts vid ett samtal. Köp en billig telefon bara.
Senast redigerad av cay 2015-05-05 kl. 00:19.
Citera
2015-05-05, 00:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
I det hypotetiska scenariot att jag skulle vilja ringa ett samtal och göra något olagligt så undrar jag om jag måste skaffa en helt ny mobil som jag köper kontant eller om det räcker med att fixa ett nytt SIM-kort och sätta i min nuvarande telefon.
Vänta lite. Du ska hypotetiskt göra något olagligt och är orolig för att polisen ska suga tag i din lur? Konceptet "burner phone" känner du inte till? Köp en billig jävla Nokia på Elgiganten eller nåt, är du supernojig be en polare. Kostar nog bara en hundring. Sen slänger du givetvis allt som har med telefonen att göra, bränn det gärna och dumpa i havet, när du är klar med den.
Citera
2015-05-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vänta lite. Du ska hypotetiskt göra något olagligt och är orolig för att polisen ska suga tag i din lur? Konceptet "burner phone" känner du inte till? Köp en billig jävla Nokia på Elgiganten eller nåt, är du supernojig be en polare. Kostar nog bara en hundring. Sen slänger du givetvis allt som har med telefonen att göra, bränn det gärna och dumpa i havet, när du är klar med den.
Det är ju precis det här min frågeställning behandlar.

I det hypotetiska scenariot att jag skulle göra något olagligt så undrar jag om det är nödvändigt med en "burner phone" eller om det helt enkelt räcker med att ett "burner SIM-kort". Såvida inte polisen kan spåra samtalet tillbaka till mig som person, utan bara ett oreggat telefonnummer så borde det ju vara lugnt att använda ett annat SIM-kort. Om det inte är så att polisen kan spåra samtalet till själva telefonen på något vänster?
Citera
2015-05-05, 00:27
Medlem
Låt oss använda ett specifikt exempel för att min frågeställning ska bli så tydlig som möjligt.

Ponera att jag ska sälja knark vid ett enstaka tillfälle till en privatperson. Jag ringer vederbörande och avtalar tid och plats, han vet inget om mig och vi har aldrig setts förut.

I efterhand vill han ange mig till polisen. Han ger polisen sin mobil och visar numret jag ringde från.

numret är självklart oregistrerat eftersom jag använt ett nytt SIM-kort.

Kan polisen på något sätt hitta mig ändå genom att spåra själva mobiltelefonen jag ringde ifrån, som är köpt i mitt namn?
Citera
2015-05-05, 00:40
Medlem
Citat:
Hej, snabb fråga!

Om jag sätter in ett nytt SIM-kort (som jag köpt och fyllt på kontant) i min mobil (Sony Xperia drygt ett år gammal modell) och ringer ett samtal som polisen i ett senare skede får för sig att titta närmare på. Kan polisen isf. spåra samtalet till mig som person? SIM-kortet är ju öht in knutet till mig, numret är inte reggat på mig. Men kan de ändå spåra genom att se vilken mobil det ringts från? Mobilen är inköpt i mitt namn...

Specifikt exempel jag lagt till: (FB) Kan polisen spåra själva telefonen eller bara abbonemanget?

Nu förtiden så spårar dom via mobil och nummer.
Sen när du ringer med det nya till någon som du ringt med det gamla nr så är du buggad igen.
Citera
2015-05-05, 00:45
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja det går att knyta till dig. Googla imei nummer. Ett specifikt för varje lur..
Citera
2015-05-05, 01:47
Medlem
Citat:
Det är ju precis det här min frågeställning behandlar.

I det hypotetiska scenariot att jag skulle göra något olagligt så undrar jag om det är nödvändigt med en "burner phone" eller om det helt enkelt räcker med att ett "burner SIM-kort". Såvida inte polisen kan spåra samtalet tillbaka till mig som person, utan bara ett oreggat telefonnummer så borde det ju vara lugnt att använda ett annat SIM-kort. Om det inte är så att polisen kan spåra samtalet till själva telefonen på något vänster?

Ja de hittar snabbt vilken telefon som användes vid samtalet, och vilket/vilka andra SIM-kort den telefonen använt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in