• 1
  • 2
2015-05-05, 06:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Det är ju precis det här min frågeställning behandlar.

I det hypotetiska scenariot att jag skulle göra något olagligt så undrar jag om det är nödvändigt med en "burner phone" eller om det helt enkelt räcker med att ett "burner SIM-kort". Såvida inte polisen kan spåra samtalet tillbaka till mig som person, utan bara ett oreggat telefonnummer så borde det ju vara lugnt att använda ett annat SIM-kort. Om det inte är så att polisen kan spåra samtalet till själva telefonen på något vänster?
Som sagt, varför tror du man använder burner phones?
Citera
2015-05-05, 08:37
Medlem
Bara för att sammanfatta för framtiden: din mobil har ett unikt id (IMEI). Alla mobilmaster som telefonen kan se (normalt tre till fem) har IMEI loggat.

Din telefon har även ett SIM-kort med ditt telefonnummer (MSISDN), men det används bara för att koppla ihop ditt telefonnummer med din telefon. Båda sparas vid telefonsamtal.

Vill du vara anonym; använd en burner med kontantkort.
Citera
2015-05-05, 11:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Hej, snabb fråga!

Om jag sätter in ett nytt SIM-kort (som jag köpt och fyllt på kontant) i min mobil (Sony Xperia drygt ett år gammal modell) och ringer ett samtal som polisen i ett senare skede får för sig att titta närmare på. Kan polisen isf. spåra samtalet till mig som person? SIM-kortet är ju öht in knutet till mig, numret är inte reggat på mig. Men kan de ändå spåra genom att se vilken mobil det ringts från? Mobilen är inköpt i mitt namn...

Specifikt exempel jag lagt till: (FB) Kan polisen spåra själva telefonen eller bara abbonemanget?

Ja, IMEI-numret skickas med i varje CDR, så det är inga problem.
Citera
2017-11-02, 22:19
Medlem
barcavadannarss avatar
Hur funkar det när man köper en mobil online då? Kan mobilen kopplas till ens namn ifall man inte har något simkort i.
Citera
2017-11-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barcavadannars
Hur funkar det när man köper en mobil online då? Kan mobilen kopplas till ens namn ifall man inte har något simkort i.

Hur skall du kunna ringa om du inte har något simkort?

Man köper inte en mobil online i sitt eget namn om man vill vara anonym. IMEI IMEI IMEI

Man köper inte en mobil i affär om man vill vara anonym. IMEI IMEI IMEI Kamera Kamera Kamera

Man skickar in en missbrukare som inte känner dig med dina kontanter som köper en mobil i en affär. Med lite tur blåser han inte dig.

Hur många trådar finns det på flashback om att inte kunna bli spårad via sin mobil? 1, 10, 100, 1000

Läs de som redan finns.
Citera
2018-05-20, 10:42
Medlem
En fråga relaterat men lite annorlunda. Polisen kan använda GPS för att hitta än var man än är i Sverige alltså? Bara för att man har ringt och berättat nått, sen lagt på, kan de hitta än?
Citera
2018-05-20, 19:53
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCatReturns
En fråga relaterat men lite annorlunda. Polisen kan använda GPS för att hitta än var man än är i Sverige alltså? Bara för att man har ringt och berättat nått, sen lagt på, kan de hitta än?

Kort svar ja.
Men det är inte GPS dom använder för att se var du är, det är triangulering vilket innebär att dom ser vilka master din telefon har varit uppkopplad mot och så får dom en ungefärlig idé om var du har varit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in