Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-03, 18:32
  #1
Medlem
Kungkrans avatar
Som rubriken lyder så mår inte min väns ytterdörr så jätte bra..

Skulle bära ut en tjock tv från min väns lägenhet då jag tappar tv'n på ytterdörren, nu buktar dörren utåt längst ner vid golv listen samt att det blev spricka/fliser som buktar ut vid nedersta gångjärnet på dörrens utsida, det blev inget hål eller så från insidan på dörren, det är en sleten ytterdörr i trä och trycker man med handen från golv och ca 1m upp på dörren så kan du lätt se/känna att dörren är helt förstörd och 1 lättare spark hade fått halva dörren att ligga i trappuppgången.

Nu undrar jag om hemförsäkringen täcker detta?
Kanske underlättar om min vän själv tar på sig ansvaret för att hemförsäkringen skall gå igenom?

Hur kommer jag billigast undan, behöva ljuga för att få igenom hemförsäkringen?

Tar emot alla tips och råd!

Det är typ en sånhär dörr: https://www.google.se/search?q=tambu...ml%3B200%3B275

Bild 2: https://www.google.se/search?q=tambu...px%3B170%3B170

En äldre tamburdörr, hur fan kan en hyresvärd ha såna skit dörrar att vem som helst kan ta sig in i ens lägenhet med 3-5 hårdare sparkar? Är det ens lagligt?
Känns inte speciellt tryckt att ha en sån ytterdörr enligt mig..
__________________
Senast redigerad av Kungkran 2015-05-03 kl. 18:35.
Citera
2015-05-03, 18:40
  #2
Medlem
internetpolisens avatar
"Nu undrar jag om hemförsäkringen täcker detta?"

Möjligt - om du har någon form av drulleförsäkring. Men du ska nog inte ha höga förväntningar. Det gälller trots allt försäkringsbolag, och dom är ju inte kända för sin givmildhet.
Citera
2015-05-03, 18:46
  #3
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
"Nu undrar jag om hemförsäkringen täcker detta?"

Möjligt - om du har någon form av drulleförsäkring. Men du ska nog inte ha höga förväntningar. Det gälller trots allt försäkringsbolag, och dom är ju inte kända för sin givmildhet.

Håller med dig, och att behöva dra en lögn för att få det att gå igenom lättare känns ju väldigt taskigt mot vännen vars äger dörren/lägenheten..

Men man gör väl det man kan antar jag.
Citera
2015-05-03, 19:45
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Som rubriken lyder så mår inte min väns ytterdörr så jätte bra..

Skulle bära ut en tjock tv från min väns lägenhet då jag tappar tv'n på ytterdörren, nu buktar dörren utåt längst ner vid golv listen samt att det blev spricka/fliser som buktar ut vid nedersta gångjärnet på dörrens utsida, det blev inget hål eller så från insidan på dörren, det är en sleten ytterdörr i trä och trycker man med handen från golv och ca 1m upp på dörren så kan du lätt se/känna att dörren är helt förstörd och 1 lättare spark hade fått halva dörren att ligga i trappuppgången.

Nu undrar jag om hemförsäkringen täcker detta?
Kanske underlättar om min vän själv tar på sig ansvaret för att hemförsäkringen skall gå igenom?

Hur kommer jag billigast undan, behöva ljuga för att få igenom hemförsäkringen?

Tar emot alla tips och råd!

Det är typ en sånhär dörr: https://www.google.se/search?q=tambu...ml%3B200%3B275

Bild 2: https://www.google.se/search?q=tambu...px%3B170%3B170

En äldre tamburdörr, hur fan kan en hyresvärd ha såna skit dörrar att vem som helst kan ta sig in i ens lägenhet med 3-5 hårdare sparkar? Är det ens lagligt?
Känns inte speciellt tryckt att ha en sån ytterdörr enligt mig..

Ja. Det är lagligt att ha en ytterdörr av papper. Varför skulle det inte vara det?
Nej. DIN hemförsäkring täcker inte detta.
din kamrats kan täcka, om han har allriskförsäkring OCH ljuger om hur det gick till. (Ja, hans premie riskerar att stiga)
Citera
2015-05-03, 19:49
  #5
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja. Det är lagligt att ha en ytterdörr av papper. Varför skulle det inte vara det?
Nej. DIN hemförsäkring täcker inte detta.
din kamrats kan täcka, om han har allriskförsäkring OCH ljuger om hur det gick till. (Ja, hans premie riskerar att stiga)

Okej, vad menar du att hans premie riskerar att stiga?
Citera
2015-05-03, 19:52
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Okej, vad menar du att hans premie riskerar att stiga?


Jag menar att han eventuellt kommer att behöva betala mer för sin försäkring framöver eftersom han har behövt utnyttja allriskförsäkringen.

Tänk också på att han själv inte har rätt att "fixa det" själv utan fastighetsägaren själv får bedöma hur den skall åtgärdas.
Citera
2015-05-03, 20:00
  #7
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag menar att han eventuellt kommer att behöva betala mer för sin försäkring framöver eftersom han har behövt utnyttja allriskförsäkringen.

Tänk också på att han själv inte har rätt att "fixa det" själv utan fastighetsägaren själv får bedöma hur den skall åtgärdas.

Tack, din hjälp uppskattas!

Låt säga att jag snubblade på en golvlist som är ca 1.7m ifrån ytterdörren och därmed åkte tv'n jag bar på in i dörren och orsakade denna skada, hade det underlättat för att få igenom hemförsäkringen? Kan ju inte se golvet när man bär en stor tjock tv.. Nej det finns inga spikar/skruvar i denna golvlist, golvlistens höjd är 2cm från golvet.
Citera
2015-05-03, 20:02
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Tack, din hjälp uppskattas!

Låt säga att jag snubblade på en golvlist som är ca 1.7m ifrån ytterdörren och därmed åkte tv'n jag bar på in i dörren och orsakade denna skada, hade det underlättat för att få igenom hemförsäkringen? Kan ju inte se golvet när man bär en stor tjock tv.. Nej det finns inga spikar/skruvar i denna golvlist, golvlistens höjd är 2cm från golvet.

I det fall Du beskriver ovan skulle varesig din eller hans försäkring täcka saken.
Citera
2015-05-03, 20:07
  #9
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I det fall Du beskriver ovan skulle varesig din eller hans försäkring täcka saken.


Hur är det med självrisk?
Ingår sånt i hemförsäkring och kan det gynna?
Citera
2015-05-03, 21:01
  #10
Medlem
Fredrik81s avatar
Om det inte är alldeles för uppenbart att skadan bara hade kunna hänt innefrån lägenheten. Skulle din vän sonika felanmäla den trasiga dörren till fastighetsskötaren. Han skulle kunna säga typ att den var så när han kom hem från jobbet. Att någon tagit sig in i trapphuset och försökt bryta upp hans dörr.

Säljer själv ytterdörrar. En sådan modell som sitter i trapphus är väldigt dyra efterson dom ska stå emot brand och ljud bättre än traditionella dörrar. En sk säkerhetsdörr. Så du kan nog räkna med 15-20.000:- för en ny.
Citera
2015-05-03, 21:25
  #11
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Om det inte är alldeles för uppenbart att skadan bara hade kunna hänt innefrån lägenheten. Skulle din vän sonika felanmäla den trasiga dörren till fastighetsskötaren. Han skulle kunna säga typ att den var så när han kom hem från jobbet. Att någon tagit sig in i trapphuset och försökt bryta upp hans dörr.

Säljer själv ytterdörrar. En sådan modell som sitter i trapphus är väldigt dyra efterson dom ska stå emot brand och ljud bättre än traditionella dörrar. En sk säkerhetsdörr. Så du kan nog räkna med 15-20.000:- för en ny.

Whatttt, den summan va ju inte rolig direkt, men skulle dem sätta dit en likadan dörr som sitter där mu så kan dörren absolut inte kosta mer än 5000kr, riktig skit dörr, vet att alla som flyttar här så fenoveras hela kägenheten och då byter dem även ytterdörr till en riktigt grym dörr, och det är nog en sån dörr du pratar om.

Om det inte finns en chans att dem sätter dig en likadan dörr som sitter där nu? den dörren har 2st gångjärn och dem nyare dörrarna har 3st, så blir ju byte av karm och hela rubbet om dem vill utnyttja situationen :/
Citera
2015-05-03, 21:34
  #12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Kolla om du hittar en begagnad någonstans. http://www.rivners.se/sites/forsalj.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback