Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-02, 01:51
  #1
Medlem
jerkuss avatar
NASASpaceflight.com:

Citat:
A group at NASA’s Johnson Space Center has successfully tested an electromagnetic (EM) propulsion drive in a vacuum – a major breakthrough for a multi-year international effort comprising several competing research teams. Thrust measurements of the EM Drive defy classical physics’ expectations that such a closed (microwave) cavity should be unusable for space propulsion because of the law of conservation of momentum.

Det här är alltså en motor som drivs av studsande fotoner, enligt denna förenklande förklaring, som alltså skulle kunna föra ett rymdskepp framåt utan att behöva något drivmedel. Det bryter mot ett antal fysiklagar, och skapar om det funkar gratis energi, men har alltså funkat i så många test nu att det faktiskt inte längre är lika lätt att nonchalera.

Flera tester återstår att göra för att få processen bekräftad, men implikationerna för rymdfart och annat är lätta och frestande att föreställa sig. Frågan är: Vad ger ni för denna modell?
Citera
2015-05-02, 11:49
  #2
Medlem
Jag läste lite om EMdrive och det är lite roligt. Utrustningen som användes gjordes av personen som "förutspådde" att det fungerade. (Lite som med kallfusion...) Det hela känns lite shady, dessutom gjordes inte testerna i vakuum vad jag förstår. Då finns det ju rätt många fler felkällor.

Men hur som helst, fungerar det är det riktigt coolt! Personligen hoppas jag att det fungerar, det skulle vara roligt att se den nya fysiken som blommar upp då.
Citera
2015-05-02, 11:54
  #3
Medlem
Ghibellinos avatar
Vill bara påpeka att EM-motorn tycks strida mot lagen om rörelsemängdens bevarande, men att det fortfarande krävs energi för driften. Så du får ingen "gratis energi".

Man har även ifrågasatt om den fungerar i vakuum, något som dock eventuellt redan har verifierats av en forskargrupp.

Hursomhelst, detta är mycket intressant.
Citera
2015-05-02, 13:34
  #4
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag läste lite om EMdrive och det är lite roligt. Utrustningen som användes gjordes av personen som "förutspådde" att det fungerade. (Lite som med kallfusion...) Det hela känns lite shady, dessutom gjordes inte testerna i vakuum vad jag förstår. Då finns det ju rätt många fler felkällor.

Men hur som helst, fungerar det är det riktigt coolt! Personligen hoppas jag att det fungerar, det skulle vara roligt att se den nya fysiken som blommar upp då.

Mjo, jag förstår nog denna text som att det var just i vakuum senaste testet gjordes?

Citat:
Last year, NASA’s advanced propulsion research wing made headlines by announcing the successful test of a physics-defying electromagnetic drive, or EM drive. Now, this futuristic engine, which could in theory propel objects to near-relativistic speeds, has been shown to work inside a space-like vacuum.
Citera
2015-05-02, 18:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Mjo, jag förstår nog denna text som att det var just i vakuum senaste testet gjordes?


Ja titta! Jag trodde du refererade till förra årets NASA-rapport. Trevligt, hoppas resultatet står sig och att det inte är mätfel.
Citera
2015-05-02, 21:14
  #6
Medlem
fums avatar
Spännande projekt. För bra utfall för att bara sant nästan. Bryter naturlagar och därtill finns det indikationer på att de under projektet uppkommit warpfält, alltså relativ rörelse snabbare än ljuset
Citera
2015-05-03, 16:44
  #7
Medlem
[quote=fum|53209038]Spännande projekt. För bra utfall för att bara sant nästan. Bryter naturlagar och därtill finns det indikationer på att de under projektet uppkommit warpfält, alltså relativ rörelse snabbare än ljuset[/QUOTE

Jag har följt trådarna som länkades, nu skall man inte hoppas för mycket, men är det någon som är villig att spekulera i hur en tillämpning skulle kunna se ut av den här EMdrivemotorn i "warputförande"?

Jag hoppas såklart att de lyckas, det vore ett stort steg för rymdfarten.
Citera
2015-05-04, 12:47
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Vill bara påpeka att EM-motorn tycks strida mot lagen om rörelsemängdens bevarande, men att det fortfarande krävs energi för driften. Så du får ingen "gratis energi".

Man har även ifrågasatt om den fungerar i vakuum, något som dock eventuellt redan har verifierats av en forskargrupp.

Hursomhelst, detta är mycket intressant.

Det handlar ju om att ersätta dagens jonmotorer med en motsvarighet som inte behöver t.ex. xenon som drivmedel. Energikällan kan antingen vara solceller eller någon form av kärnbatteri.

Jonmotorer funkar ju genom att man laddar upp och skjuter iväg xenon-molekyler med hög hastighet. Den nya motorn funkar i princip som en lampa som skickar ut fotoner med ljusets hastighet, men att de bromsas upp pga kollisioner och därför omvandlar en del av ljusenergin till rörelseenergi istället för värme (som t.ex när man lyser på något).
Citera
2015-05-16, 22:52
  #9
Medlem
Bara-Robins avatar
Kan detta fungera av anledning av att när elektronerna sänder ifrån sig fotonerna, så släpps de ifrån i viloläge, men då fotoner inte kan vara i vila, så övergår de till att röra sig i c med en gång.

Alltså, att det är ett mellanläge från att en elektron går ner i energi och släpper ifrån sig en foton, till att fotonen får rörelseenergi?
Citera
2016-11-19, 21:34
  #10
Medlem
stokkers avatar
NASA testar vidare:

"Thrust data from forward, reverse, and null suggested that the system was consistently performing at 1.2 +/- 0.1 mNkW ...... The 1.2 mN/kW performance parameter is over two orders of magnitude higher than other forms of 'zero propellant' propulsion, such as light sails, laser propulsion, and photon rockets having thrust-to-power levels in the 3.33--6.67 uN/kW (or 0.0033--0.0067 mN/kW) range."

Spännande! Är det fastslaget nu att det är "på riktigt" ?

källa: https://science.slashdot.org/story/1...-drive-results
Citera
2016-11-19, 23:22
  #11
Medlem
SigrefIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stokker
NASA testar vidare:

"Thrust data from forward, reverse, and null suggested that the system was consistently performing at 1.2 +/- 0.1 mNkW ...... The 1.2 mN/kW performance parameter is over two orders of magnitude higher than other forms of 'zero propellant' propulsion, such as light sails, laser propulsion, and photon rockets having thrust-to-power levels in the 3.33--6.67 uN/kW (or 0.0033--0.0067 mN/kW) range."

Spännande! Är det fastslaget nu att det är "på riktigt" ?

källa: https://science.slashdot.org/story/1...-drive-results

Läste också precis nyss om det här fast från Sciencealert.
Finns fortfarande en del faktorer de måste utesluta för att verkligen kunna säga att det är på riktigt.
Här har du länken till det jag läste: http://www.sciencealert.com/it-s-off...been-published

Samma sida länkar till en artikel där de ska testa EMdrive ute i rymden. http://www.sciencealert.com/the-impo...ested-in-space
Har inte läst den ännu men om det funkar "som det ska" där så har vi väll nått som är värt uppmärksamhet?

btw, jag vet inte hur bra sciencealert är som nyhetssida när det kommer till sånt här så kom gärna och säg om den duger eller om det finns nå bättre.

I wan't to believe! But sadly I'm an atheist....
Citera
2016-11-20, 18:30
  #12
Medlem
raskenss avatar
För att detta ska kunna fungera krävs att Newtons tredje lag om kraft och motkraft inte håller. En så stor förändring av vår kunskap om naturen var ca 100år sen senaste inträffade när relativitetsteorin las fram. Jag kan utan tvekan slå vad 100miljoner att detta är fullkomligt fel, mätfel slarviga experiment osv. Dom som byggt dessa experiment står definitivt inte på samma begåvningsnivå som Einstein. Snarare är det på Rossi nivå, dom lindar in det i "Nasa" och liknande lockbeten för att det ska verka seriöst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback