• 1
  • 2
2015-04-30, 15:09
Medlem
Upprycknings avatar
Har fått ett beslut från Skatteverket där dom underkänner mitt ROT-avdrag pga att utföraren vid en kontroll har underkänts, ej svarat på frågor etc.

Det står även att utföraren kommer att bli återbetalningsskyldig.

Hur påverkar detta ROT-avdraget i min deklaration, vad händer med det?
Citera
2015-04-30, 15:23
Medlem
Vad står det på offerten? Ofta finns det en klausul om Skatteverket skulle underkänna ett rotavdrag av någon anledning, så är du skyldig att betala istället.
Citera
2015-04-30, 15:28
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Vad står det på offerten? Ofta finns det en klausul om Skatteverket skulle underkänna ett rotavdrag av någon anledning, så är du skyldig att betala istället.

Ringde på en annons på Blocket och anlitade en hantverkare, fick ingen offert bara fakturor och där står inget om detta.
Citera
2015-04-30, 15:39
Medlem
Upprycknings avatar
Det står klart och tydligt att "Skatteverket har således fattas beslut om att återkräva den återbetalda skattereduktionen från bolaget" och hantverkaren tycks nu ha gått under jorden...

Problemet är att jag inte kände till att jag var tvungen att kolla upp om jag var berättigad till fullt rotavdrag, visar sig nu att jag inte betalat in tillräckligt med skatt för att vara berättigad till fullt rotavdrag.

I vanliga fall hade jag ju blivit återbetalningsskyldig och fått betala restskatt pga detta men nu när de beslutat att kräva tillbaks hela beloppet från utföraren så borde jag väl slippa det?

Ringde nyss Skatteverkets kundtjänst men det fanns ingen kvar idag som hade koll på detta och de bad mig återkomma på måndag...vore dock skönt att få klarhet i detta redan nu

Är tacksam för svar om nån har koll på detta!
Citera
2015-04-30, 15:57
Medlem
Idiot, hur fan kan man ens komma på tanken att hyra arbetare genom blocket, skriker svartjobb..
Citera
2015-04-30, 16:18
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Idiot, hur fan kan man ens komma på tanken att hyra arbetare genom blocket, skriker svartjobb..

Konstruktivt svar....

Han gav ett bra intryck, hade ett AB med F-skatt osv.

Betalade dessutom inte kontant utan genom överföring till hans bolagskonto.
Citera
2015-04-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppryckning
Det står klart och tydligt att "Skatteverket har således fattas beslut om att återkräva den återbetalda skattereduktionen från bolaget" och hantverkaren tycks nu ha gått under jorden...

Problemet är att jag inte kände till att jag var tvungen att kolla upp om jag var berättigad till fullt rotavdrag, visar sig nu att jag inte betalat in tillräckligt med skatt för att vara berättigad till fullt rotavdrag.

I vanliga fall hade jag ju blivit återbetalningsskyldig och fått betala restskatt pga detta men nu när de beslutat att kräva tillbaks hela beloppet från utföraren så borde jag väl slippa det?

Ringde nyss Skatteverkets kundtjänst men det fanns ingen kvar idag som hade koll på detta och de bad mig återkomma på måndag...vore dock skönt att få klarhet i detta redan nu

Är tacksam för svar om nån har koll på detta!

Även om de kräver tillbaka pengar från utövaren så faller det tillbaka på dig. Risken att du får betala detta är stor. Man kan säga att din betalning för jobbet består av två delar, dels din kontanta del, och dels ditt rotavdrag. Faller rotavdraget på grund av du betalar för lite i skatt för att kunna dra av rotavdraget.
Citera
2015-04-30, 16:37
Medlem
Du beskriver faktiskt två helt olika anledningar/problem:

Dels att du det aktuella året, inte var skattskyldig för ett så stort belopp, att du var berättigad till fullt ROT-avdrag.
Det är hantverkaren inte inblandad i, och anledningen till att seriösa offerter innehåller den klausul som nämnt tidigare.
Resultatet blir då normalt att hantverkaren inte får ROT-delen av SKV, och vill/bör få de pengarna av kunden (du) istället.

Och dels verkar här SKV hunnit betala ut ROT-delen till hantverkaren, men kräver nu tillbaka pengarna av honom (också "normalt" och inte helt ovanligt).
Men, istället för att "bråka" med dig, vilket han "borde", så har han valt att göra sig oanträffbar för SKV! (Kanske pga o-vitt mjöl i påsen.)
Detta kommer mycket snart (om inte redan) leda till att han inte längre kan åta sig ROT-jobb av någon. Och kanske hans F-skatte-sedel också kommer att ifrågasättas.

I värsta fall har du nu skaffat dig en ovän.
Citera
2015-04-30, 16:42
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Även om de kräver tillbaka pengar från utövaren så faller det tillbaka på dig. Risken att du får betala detta är stor. Man kan säga att din betalning för jobbet består av två delar, dels din kontanta del, och dels ditt rotavdrag. Faller rotavdraget på grund av du betalar för lite i skatt för att kunna dra av rotavdraget.

Jag har betalat 25 000 för jobbet, utföraren krävs på 50 000 enligt beslutet.

"Återkravet riktas mot utföraren eftersom arbetet av sin karaktär inte är skattereduktionsgrundande" står det också.

Låter ju som att de bara riktar återbetalningskrav mot utföraren och inte mig.

Vad är det som återstår som jag skulle kunna tvingas betala?

Borde inte detta innebära att ROT-avdrages annulleras och skall tas bort ur min deklaration?
Citera
2015-04-30, 16:45
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du beskriver faktiskt två helt olika anledningar/problem:

Dels att du det aktuella året, inte var skattskyldig för ett så stort belopp, att du var berättigad till fullt ROT-avdrag.
Det är hantverkaren inte inblandad i, och anledningen till att seriösa offerter innehåller den klausul som nämnt tidigare.
Resultatet blir då normalt att hantverkaren inte får ROT-delen av SKV, och vill/bör få de pengarna av kunden (du) istället.

Och dels verkar här SKV hunnit betala ut ROT-delen till hantverkaren, men kräver nu tillbaka pengarna av honom (också "normalt" och inte helt ovanligt).
Men, istället för att "bråka" med dig, vilket han "borde", så har han valt att göra sig oanträffbar för SKV! (Kanske pga o-vitt mjöl i påsen.)
Detta kommer mycket snart (om inte redan) leda till att han inte längre kan åta sig ROT-jobb av någon. Och kanske hans F-skatte-sedel också kommer att ifrågasättas.

I värsta fall har du nu skaffat dig en ovän.

Tack för ett bra svar, du verkar ha koll

Det jag behöver reda ut är om jag kommer slippa betala kvarskatt pga att SKV nu kräver tillbaks allt av honom?

Jag skiter i honom och är redan ovän med honom

Jag betalar in 25 000 får ett rotavdrag på 50 000 enligt deklarationen och nu kräver dom honom på 50000 borde väl rimligen betyda det?

Har han fått ut 50 000 + mina 25 000?
Senast redigerad av Uppryckning 2015-04-30 kl. 16:49.
Citera
2015-04-30, 17:12
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar, du verkar ha koll

Det jag behöver reda ut är om jag kommer slippa betala kvarskatt pga att SKV nu kräver tillbaks allt av honom?

Jag betalar in 25 000 får ett rotavdrag på 50 000 enligt deklarationen och nu kräver dom honom på 50000 borde väl rimligen betyda det?

Stämmer det så har han bluffat skatteverket han kan max ha fått 25 000 från skatteverket ifall du betalat 25 000.
Citera
2015-04-30, 18:21
Medlem
Citat:

Här blir jag också lite förvirrad av beloppen.

Men jag tror att den ROT-ändring som gjordes i efterhand, var just till för att "skatteärendet" skulle bli två-part mellan bara SKV och företaget.

Och att "faktura-priset" skulle bli (som vanligt) ett civilrättsligt två-part mellan företag och kund.

Tidigare skulle ju kunden först betala allt på fakturan, för att senare få en skattereduktion vid deklarationsdags.
Men den kunde ju gå upp i rök för kunden, om företagaren gjorde fel eller lät bli att göra rätt.

Dvs jag inbillar mig att SKV inte kommer att kräva dig på pengarna de betalat ut. (Fast det ju egentligen är DIN restskuld - men inte till SKV.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in