• 1
  • 2
2015-04-30, 22:29
Medlem
Utföraren, som alltså fått betalt från Skatteverket och sedan återkrav, blir tvungen att betala vad som av denne krävs, sedan kommer utföraren att infordra motsvarande summa från kunden. Orsaken var ju tydligen inte bristande skatteinbetalning, det var snarare fel typ av arbete, inget som medgav rotavdrag.
Citera
2015-05-02, 17:45
Medlem
Upprycknings avatar
Återstår att se vad dom säger på måndag, tror ni jag slipper kvarskatt?
Citera
2015-05-02, 20:47
Medlem
gniff754s avatar
Här måste det väl vara intressant vad det står på din faktura, där borde väl stått vad priset var innan avdrag för ROT. Var priset 50 tusen innan ROT? Var det ett arbete som borde ge ROT?

Än så länge låter det som det största problemet inte är att du tjänat för lite för att kunna göra avdrag, utan att något är fel i hur hantverkaren skött det hela, antingen att det inte var något jobb som var berättigat till ROT eller att han försökt fiffla i större skala och rapporterat att jobbet var större än det egentligen var. Enklast är väl att ringa skattemyndigheten och fråga och försäkra dig om att det som hantverkaren rapporterat in om jobbet stämmer med din syn på saken.
Citera
2015-05-02, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Här måste det väl vara intressant vad det står på din faktura, där borde väl stått vad priset var innan avdrag för ROT. Var priset 50 tusen innan ROT? Var det ett arbete som borde ge ROT?

Än så länge låter det som det största problemet inte är att du tjänat för lite för att kunna göra avdrag, utan att något är fel i hur hantverkaren skött det hela, antingen att det inte var något jobb som var berättigat till ROT eller att han försökt fiffla i större skala och rapporterat att jobbet var större än det egentligen var. Enklast är väl att ringa skattemyndigheten och fråga och försäkra dig om att det som hantverkaren rapporterat in om jobbet stämmer med din syn på saken.

Det är väl för att hantverkaren har angett 50.000 och kunden inte har betalat in tillräckligt med skatt som skv har hört av sig till kunden? Det är nog hantverkaren som ska jagar. Han borde få ett krav på 25.000 från skatteverket eftersom kunden bara betalt 25.000. Sedan åker hantverkaren på 25.000 till eftersom SKV inte godkände att det aktuella arbetet var giltigt för rot-avdrag öht. Dessa 25.000 kan då hantverkaren kanske tycka att kunden ska betala, möjligtvis.
Citera
2015-05-04, 04:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppryckning
Återstår att se vad dom säger på måndag, tror ni jag slipper kvarskatt?

Hur mycket preliminärskatt har du betalat in enligt deklarationen?
Citera
2015-05-27, 21:24
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Här blir jag också lite förvirrad av beloppen.

Men jag tror att den ROT-ändring som gjordes i efterhand, var just till för att "skatteärendet" skulle bli två-part mellan bara SKV och företaget.

Och att "faktura-priset" skulle bli (som vanligt) ett civilrättsligt två-part mellan företag och kund.

Tidigare skulle ju kunden först betala allt på fakturan, för att senare få en skattereduktion vid deklarationsdags.
Men den kunde ju gå upp i rök för kunden, om företagaren gjorde fel eller lät bli att göra rätt.

Dvs jag inbillar mig att SKV inte kommer att kräva dig på pengarna de betalat ut. (Fast det ju egentligen är DIN restskuld - men inte till SKV.)

Precis så här är det.

Hur har det gått för dig, TS? Hört nåt mer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in