Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-30, 00:29
  #1
Medlem
Glappkontakts avatar
Den lägenheten jag har fått godkänt att flytta till inom fastigheten kommer att målas om innan jag tar den i besittning. Ett normalt underhållsarbete utan standardhöjningar.
Nu har dom planerat att passa på och höja hyran med ca 40%. Jag tycker inte den höjningen jämfört med tidigare hyresgäst är rimlig.
Dessutom har dom via mail aviserat att det kan komma framtida renoveringar som ska vara standardhöjande. Får en klar känsla av att det här bara är en 2-stegsraket för att höja hyran maximalt.

Är det rentav legal och vad kan man göra?
Är det möjligt att avsäga sig renoveringen och hävda samma hyra som tidigare?

Jo, jag vet att ett alternativ är att bo kvar i den lägenheten jag har.
Citera
2015-04-30, 01:04
  #2
Medlem
Glappkontakts avatar
Har bara skriftlig överenskommelse med fastighetsägaren om bytet. Inga kontrakt skrivna.
Är det fortfarande bindande?
Citera
2015-04-30, 01:05
  #3
Medlem
bithaxs avatar
Kontakta hyresnämnden.
Citera
2015-04-30, 01:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Har bara skriftlig överenskommelse med fastighetsägaren om bytet. Inga kontrakt skrivna.
Är det fortfarande bindande?

Nämndes dessa ändringar i överenskommelsen?
Citera
2015-04-30, 02:10
  #5
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Nämndes dessa ändringar i överenskommelsen?

Det enda som sagts i samband med förhandlingarna är att det bör målas/tapetseras om.

Den hyreshöjning som nämnts muntligt är OM det blir en totalrenovering och standardhöjning av köket. Som jag nämnt tidigare så är inte det aktuellt i dagsläget och kan inte påverka hyran i nuläget.

Lägenheten är troligen inte renoverad på ca 15 år.
Citera
2015-04-30, 08:31
  #6
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Det enda som sagts i samband med förhandlingarna är att det bör målas/tapetseras om.

Den hyreshöjning som nämnts muntligt är OM det blir en totalrenovering och standardhöjning av köket. Som jag nämnt tidigare så är inte det aktuellt i dagsläget och kan inte påverka hyran i nuläget.

Lägenheten är troligen inte renoverad på ca 15 år.


Lite rörigt nu. Du är otydlig och motsägelsefull mot ditt första inlägg.

Är det hyreshöjning bara om lägenheten renoveras med standardhöjningar? Inte annars? 40% kan vara mycket, men det beror ju på vilken hyra du har idag. Du kanske har extremt låg hyra?
Citera
2015-04-30, 10:06
  #7
Medlem
Inaniss avatar
Vad omtalade du med fastighetsägaren om för hyra? Vad den förra hyresgästen hade i hyra spelar ingen roll när du förhandlar din hyra, det är möjligt att den haft alldeles för låg hyra.

Det är ganska vanligt att det blir ett språng i hyreshöjningen när det blir ny hyresgäst. Beror på att det förhandlas normalt om höjningar av hyran som blir en eller ett par procent när den egentligen borde vara högre (beroende på ur vems synvinkel man ser det naturligtvis). Om då en hyresgäst bott där ett antal år kan hyran släpa efter. Var väldigt tydligt när jag bodde i studentkorridor då kunde det skilja flera hundra kr på olika rum (samma storlek etc) beroende på när personen flyttat in, och det var ändå bara över några år.
Citera
2015-04-30, 16:47
  #8
Medlem
Glappkontakts avatar
Ber om ursäkt om jag var otydlig. Ska försöka hitta den kronologiska ordningen.
-Jag fick förfrågan om att byta till större lägenhet i fastigheten.

-Bytet blev godkänt av FÄ/Styrelsen och jag informerades om detta via mail.

-Vi pratade om lägenheten skulle renoveras och av vem, (jag själv eller hantverkare), och även vilka delar som skulle renoveras.

-Ett alternativ var att jag skulle stå för målning och fastighetsägaren för totalrenovering av kök. I detta fall skulle vi förhandla om en hyreshöjning för en eventuell standardhöjning.

-Jag får ett mail ifrån fastighetsägaren där dom har bestämt att utföra målningen själva, utan att involvera mig i färgval och bara köra stockholmsvit överallt. Köket skulle lämnas orört.

-Blir informerade om den nya hyran som har ökat med 40%.
"Vi avser idag inte att göra några andra ändringar i avtalet än den nya hyran."
I samma mail blir jag även informerad om att, "I dagsläget gör vi inget åt köket då vi tycker att det håller tillräckligt god standard för uthyrning. Detta utesluter inte att vi i framtiden utför ytterligare förbättringar av standarden. Detta är dock inte aktuellt i dagsläget."
Citera
2015-04-30, 17:38
  #9
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Ber om ursäkt om jag var otydlig. Ska försöka hitta den kronologiska ordningen.
-Jag fick förfrågan om att byta till större lägenhet i fastigheten.

-Bytet blev godkänt av FÄ/Styrelsen och jag informerades om detta via mail.

-Vi pratade om lägenheten skulle renoveras och av vem, (jag själv eller hantverkare), och även vilka delar som skulle renoveras.

-Ett alternativ var att jag skulle stå för målning och fastighetsägaren för totalrenovering av kök. I detta fall skulle vi förhandla om en hyreshöjning för en eventuell standardhöjning.

-Jag får ett mail ifrån fastighetsägaren där dom har bestämt att utföra målningen själva, utan att involvera mig i färgval och bara köra stockholmsvit överallt. Köket skulle lämnas orört.

-Blir informerade om den nya hyran som har ökat med 40%.
"Vi avser idag inte att göra några andra ändringar i avtalet än den nya hyran."
I samma mail blir jag även informerad om att, "I dagsläget gör vi inget åt köket då vi tycker att det håller tillräckligt god standard för uthyrning. Detta utesluter inte att vi i framtiden utför ytterligare förbättringar av standarden. Detta är dock inte aktuellt i dagsläget."


Tackade du på fullt allvar ja till en lägenhet och tecknade nytt kontrakt för den utan att veta vad din hyra skulle bli? För inte förväntade du dig väl att den skulle ligga på samma som din befintliga lägenhet (om du nu bytte till en större)?
Hur vet du vad den gamla hyresgästen betalade? Pratade du med honom eller var det något som hyresvärden sa?
Tycker du det blir för dyrt och inte har skrivit under någonting får du informera dom om att du tycker att det inte passar dig eftersom det är mer än du tycker lägenheten är värd och bo kvar i din nuvarande lägenhet.
Citera
2015-04-30, 18:47
  #10
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Tackade du på fullt allvar ja till en lägenhet och tecknade nytt kontrakt för den utan att veta vad din hyra skulle bli? För inte förväntade du dig väl att den skulle ligga på samma som din befintliga lägenhet (om du nu bytte till en större)?
Hur vet du vad den gamla hyresgästen betalade? Pratade du med honom eller var det något som hyresvärden sa?
Tycker du det blir för dyrt och inte har skrivit under någonting får du informera dom om att du tycker att det inte passar dig eftersom det är mer än du tycker lägenheten är värd och bo kvar i din nuvarande lägenhet.
Vi har inte skrivit kontrakt än. Eftersom det inte har varit tal om hyreshöjning tidigare så kom det lite plötsligt. Jag hade inte förväntat mig att dom skulle höja hyran på den nya lägenheten då man gör en standardrenovering, målning tak, väggar och snickerier. Däremot hade jag förväntat mig en högre hyra om köket hade blivit renoverat med en högre standard än normalt.

Tidigare hyra är bekräftad av en styrelsemedlem och även avierna från den som bodde där innan.

Jag har för mig att det finns reglerat att man inte får justera hyran på det sätt som dom gjort nu.
Hyresgästföreningen kan inte svara (som vanligt) och hyresnämnden går inte att nå.
Citera
2015-04-30, 19:21
  #11
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Vi har inte skrivit kontrakt än. Eftersom det inte har varit tal om hyreshöjning tidigare så kom det lite plötsligt. Jag hade inte förväntat mig att dom skulle höja hyran på den nya lägenheten då man gör en standardrenovering, målning tak, väggar och snickerier. Däremot hade jag förväntat mig en högre hyra om köket hade blivit renoverat med en högre standard än normalt.

Tidigare hyra är bekräftad av en styrelsemedlem och även avierna från den som bodde där innan.

Jag har för mig att det finns reglerat att man inte får justera hyran på det sätt som dom gjort nu.
Hyresgästföreningen kan inte svara (som vanligt) och hyresnämnden går inte att nå.

Hyresgästföreningen har förmodligen bättre koll än vad jag har, eller så bara svarar dom inte för dom inte är helt säkra...
Men som jag förstått det räknas du som en ny hyresgäst för lägenheten. (trots att du byter inom deras fastighetsbestånd). Då förhandlas ett nytt kontrakt med en ny hyra, en hyra som inte är beroende av vad tidigare hyresgäst haft utan av vad man kan ta av marknaden (inom dom regler som gäller för bruksvärde etc). Är den hyran 40% högre så är det så. Men gör dom höjningen med motiveringen att dom målat och så är det inte okej (om det inte är standardhöjande vilket det du beskriver inte är).
Tycker du ska ta ett snack med dom och försöka få dom att motivera sin höjning (även om dom egentligen inte behöver göra det). Spela in samtalet, kan vara bra att ha om du vill ta strid om hyran. Säger dom då att det beror på att dom gör normalt underhåll så kan du ju försöka säga till dom att det inte bör höja hyran. Men jag tror inte dom har någon juridisk skyldighet att ge dig en lägre hyra beroende på vad den förra hyresgästen hade. Det handlar nog mer om att övertyga dom om att hyran inte borde vara så hög som dom vill ha den.

Men i slutändan handlar det ju om, vad tycker du hyran är värd (om du inte känt till tidigare hyresgäst)? Tycker du lägenheten är värd att bo i för den nya hyran? Annars bör du kunna ha kvar din gamla lägenhet till din gamla hyra.
Citera
2015-04-30, 21:37
  #12
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Hyresgästföreningen har förmodligen bättre koll än vad jag har, eller så bara svarar dom inte för dom inte är helt säkra...
Men som jag förstått det räknas du som en ny hyresgäst för lägenheten. (trots att du byter inom deras fastighetsbestånd). Då förhandlas ett nytt kontrakt med en ny hyra, en hyra som inte är beroende av vad tidigare hyresgäst haft utan av vad man kan ta av marknaden (inom dom regler som gäller för bruksvärde etc). Är den hyran 40% högre så är det så. Men gör dom höjningen med motiveringen att dom målat och så är det inte okej (om det inte är standardhöjande vilket det du beskriver inte är).
Tycker du ska ta ett snack med dom och försöka få dom att motivera sin höjning (även om dom egentligen inte behöver göra det). Spela in samtalet, kan vara bra att ha om du vill ta strid om hyran. Säger dom då att det beror på att dom gör normalt underhåll så kan du ju försöka säga till dom att det inte bör höja hyran. Men jag tror inte dom har någon juridisk skyldighet att ge dig en lägre hyra beroende på vad den förra hyresgästen hade. Det handlar nog mer om att övertyga dom om att hyran inte borde vara så hög som dom vill ha den.

Men i slutändan handlar det ju om, vad tycker du hyran är värd (om du inte känt till tidigare hyresgäst)? Tycker du lägenheten är värd att bo i för den nya hyran? Annars bör du kunna ha kvar din gamla lägenhet till din gamla hyra.
Hyresgästföreningen sa i princip bara att dom kan ge stöd OM vi går vidare med ärendet och kan inte lovat något i förväg.
Har jämfört med andra lägenheter i området och den nya hyran ligger klart i det övre segmentet. Även standarden avsevärt mycket högre i de andra lägenheterna. Standardhöjning i ett senare skede är redan aviserad och med hög sannolikhet så kommer det att, i deras ögon, motivera en ny hyreshöjning.
Får försöka hitta mer information och det ser ut som att Hyresnämnden får vara utslagsgivande.

Det kommer garanterat bli betydligt mer intressant bytesobjekt jämfört med det jag har i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback