• 1
  • 2
2015-05-03, 12:45
Medlem
Jo absolut, ville bara inte att det skulle spra ur.

Vinbrsblad r spnnande tycker jag, tipset mottaget.
Citera
2015-05-03, 14:41
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notesoffreedom
Hall hall!
Funderar p vad jag kan blanda ut min tobak med, tnk er som marijuana-blomman fast som inte r olagligt. D.v.s som tar mycket plats, brinner bra och r ltt och billig att tillverka. Det vore ju frtrffligt om gr att f till en angenm doft som citron eller ngon annan spnnande rt kanske. Samt att det gr att komma undan extremt billigt om man kan blanda ut tobaken till exermpelvis en tredjedel men nd behlla smakens karaktr. Fr mig handlar rkning i strsta utstrckning om knslan av det nmligen.

r det farligare att rka ngot annat n tobak? Eller r det sjlva principen av att dra ner rk i lungorna som r det farligaste? Andra tankar om eventuella experiment uppskattas. Finns det enkla tester eller gr det att gra tester innehllet av rken, kan vem som helst f vad som helst deklarerat av ngot labb?

Skitdumma frgor kanske, men jag r hoppfull om serisa svar.

Daminiana, jamaican dogwood, lavendel, sk dig till de kryddor man gr te utav, dem r rkbara till viss grad njutbara ocks.

Ngot som r poppis att blanda ut tobak med r nejlika.

Citat:
Ursprungligen postat av roaccutankillen
Cannabis r ju dock hlsosammare.

Prova vattenpipa med massa olika smaker!
Vattenpipans kol r inte s gtt att suga i sig, observera att det du (jag) tnker p r socker-bombade aromer i tobak, inget roligt att suga i sig tillsammans med kolrk...
Senast redigerad av psykoshippien 2015-05-03 kl. 14:46.
Citera
2015-05-04, 05:50
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Daminiana, jamaican dogwood, lavendel, sk dig till de kryddor man gr te utav, dem r rkbara till viss grad njutbara ocks.

Ngot som r poppis att blanda ut tobak med r nejlika.
-Jag tnkte faktiskt inte p att blanda ut tobaken med kryddor, utan bara med snt som ger lite mer volym.
Nejlikor r vanligt, eller var vanligt under en tid iaf. Det fanns en tobak som var smaksatt med nejlikor, den frbjds i USA och Kanada om jag inte r fel ute.. Nr du sger det s fick jag ett recept p cigarettobak (bytte mot fr) om jag bara kom ihg vad tobaken hette s kan jag plocka fram mailet, och ge er ett "orginal"recept.. Ngon lsare som har koll p det kanske??

Citat:
Vattenpipans kol r inte s gtt att suga i sig, observera att det du (jag) tnker p r socker-bombade aromer i tobak, inget roligt att suga i sig tillsammans med kolrk...
S tnkte jag ocks "psykoshippien" men efter att ha lst freskrifterna gllande aromer har min "attityd" kring aromer ndrats.. Dom fr nmligen Inte tillstta socker i aromena innan de sljs som livsmedels godknd produkt. Men ni ska trots detta vara frsiktiga med dom d dom har rtt strikta regler mngd mssigt i tobak och livsmedel i vrigt.

Stter ut ett utklipp ur ett ganska lngt mail frn Livsmedelsverket.
Kan kanske vara intressant fr er i detta fall:
Livsmedelsverkets freskrifter LIVSF 2006:12 om snus och tuggtobak, som reglerar vad som fr ing
http://www.livsmedelsverket.se/om-os...v&_t_hit.pos=6.
Om aromer str fljande:

5 Endast aromer, inklusive rkaromer, och livsmedel med aromgivande egenskaper som fr anvndas i livsmedel fr ing i snus och tuggtobak fr att ge eller frndra lukt eller smak.

Hr kan du lsa mer om regler fr aromer
http://www.livsmedelsverket.se/produ...ikning/aromer/.
Senast redigerad av TobaksHasse 2015-05-04 kl. 05:56.
Citera
2015-05-04, 14:55
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
-Jag tnkte faktiskt inte p att blanda ut tobaken med kryddor, utan bara med snt som ger lite mer volym.
Nejlikor r vanligt, eller var vanligt under en tid iaf. Det fanns en tobak som var smaksatt med nejlikor, den frbjds i USA och Kanada om jag inte r fel ute.. Nr du sger det s fick jag ett recept p cigarettobak (bytte mot fr) om jag bara kom ihg vad tobaken hette s kan jag plocka fram mailet, och ge er ett "orginal"recept.. Ngon lsare som har koll p det kanske??
Det lter hur intressant som helst, med bde receptet och "tillfngavgssttet".
Jag hade ett par tyska bekanta hr i Sverige som, varje gng ngon skulle till Tyskland s skulle de ha nejlikecigg, limpvis. Fr intrycket att det inte krngs p affrer i Sverige heller, eller i mnga andra lnder. Det knastrar s karaktristiskt med nejlika-kryddade cigaretter, vilket kar uppmrksamheten och smakmedvetenheten.

Hoppas polletten om tobakssorten(?) hette, trillar ner i dina gor, vore roligt att ta del av.

Hittade en text som beskrev innehller i "Kretek" a.k.a. nejlikecigg.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.quit.org.au/downloads/resource/facts-evidence/herbal-cigarettes-kreteks-bidis-roll-your-own-cannabis-fact-sheet.pdf
Kretek or clove cigarettes
Kreteks are a type of small cigarette that contains tobacco (about 60%), ground clove
buds (about 40%) and cocoa.
12
They are made in Indonesia where they are the most
popular type of cigarette.
13
A small number of brands are imported into Australia;
common brands are Gudang Garam and Djarum.
kanske intressant fr TS?
Citat:
Stter ut ett utklipp ur ett ganska lngt mail frn Livsmedelsverket.
Kan kanske vara intressant fr er i detta fall:
Livsmedelsverkets freskrifter LIVSF 2006:12 om snus och tuggtobak, som reglerar vad som fr ing
http://www.livsmedelsverket.se/om-os...v&_t_hit.pos=6.
Om aromer str fljande:

5 Endast aromer, inklusive rkaromer, och livsmedel med aromgivande egenskaper som fr anvndas i livsmedel fr ing i snus och tuggtobak fr att ge eller frndra lukt eller smak.

Hr kan du lsa mer om regler fr aromer
http://www.livsmedelsverket.se/produ...ikning/aromer/.
De gr ver tobakslagen med produkter dr man strsslar tobaken med melass (se lnk)
mvh
Senast redigerad av psykoshippien 2015-05-04 kl. 15:03.
Citera
2015-05-04, 19:52
Medlem
TobaksHasses avatar
Jag och min stora trut.. Jag har kollat efter det aktuella receptet (utan resultat), borde ftt trff p "clove" men icke.. P internet hittade jag iaf:
http://www.recipehouse.com/Dreadful-...tes/?print=3x5

Men somsagt det r inte det jag flaxar efter..
Citera
2015-05-05, 13:18
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag och min stora trut.. Jag har kollat efter det aktuella receptet (utan resultat), borde ftt trff p "clove" men icke.. P internet hittade jag iaf:
http://www.recipehouse.com/Dreadful-...tes/?print=3x5

Men somsagt det r inte det jag flaxar efter..
Intressant inlgg, upplever dock att det finns mer att hmta n sdr dock, vilket du ocks ptalar (eller i alla fall vittnar om en annan skrift) men det kanske bara r fr att skepticismen i lnkens text hll mttet av ett och inga mer hobbyexperiment.

Men just kretek r intressant d det r en mix av cigarett och cigarill, d.v.s. preparerad utver tobak...

mvh

Edit:
TS: Jag kom p igr att jag har en vn som inte brukar nikotin, nr han rullar spliffar s anvnds ekologisk kamomill (hans egen trdgrd) som fyllning, brnd kamomill smakar mycket mildt, tror du finner liknande smak i ex. lggrs...
Senast redigerad av psykoshippien 2015-05-05 kl. 13:23.
Citera
2015-05-05, 15:37
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Det lter hur intressant som helst, med bde receptet och "tillfngavgssttet".
Jag hade ett par tyska bekanta hr i Sverige som, varje gng ngon skulle till Tyskland s skulle de ha nejlikecigg, limpvis. Fr intrycket att det inte krngs p affrer i Sverige heller, eller i mnga andra lnder. Det knastrar s karaktristiskt med nejlika-kryddade cigaretter, vilket kar uppmrksamheten och smakmedvetenheten.

Hoppas polletten om tobakssorten(?) hette, trillar ner i dina gor, vore roligt att ta del av.

Hittade en text som beskrev innehller i "Kretek" a.k.a. nejlikecigg.

kanske intressant fr TS?

De gr ver tobakslagen med produkter dr man strsslar tobaken med melass (se lnk)
mvh
D borde kanske det hr kunna hjlpa dig lite p traven:
http://fairtradetobacco.com/threads/...ighlight=clove

Nu begriper jag jag ndrar mig frn att ha ett recept till att haft; det var en PDF-fil och dom har gtt frlorade. Men hr av mig om jag lyckas f det igen (eller annat trovrdigt)..
Senast redigerad av TobaksHasse 2015-05-05 kl. 15:54.
Citera
2015-05-11, 10:07
Medlem
Nejlikor och vinbrsblad r riktigt intressant, ska definitivt testa. Tack fr tipsen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in