2015-05-01, 00:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag r muslim och har lst koranen prm fr prm flera gnger om p svenska och engelska. Allt som str i Torah och Bibeln str med i koranen. Det str om vissa saker mer noggrannare i Torah som berttas mer versiktligt i koranen. Ett exempel kan vara nr Moses fick vara med om miraklet p berget dr Gud talade med honom. Helt klart str det mer ingende om denna hndelse i Torah n vad det gr i koranen men koranen tar upp hndelsen mer kortfattad.

Du frstod inte min frga. Den gllde inte om berttelserna frn Bibeln terberttas i Koranen, utan det faktum att det mesta av Koranens innehll handlar om helt andra saker som gde rum lngt senare, under Muhammeds livstid.

Att jag frgar om det beror p att du pstod i ett tidigare inlgg att Moses fick Koranen uppenbarad fr sig. Inte det vi dag kallar fr Bibeln eller ngon annan text, utan just Koranen (som ju av muslimer antas vara evig och ofrndrad).

Varfr stmmer inte Moses version med Muhammeds version?
Citera
2015-05-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Jo, visst. Men det hr r ju ett klockrent exempel p hur koranen gr emot Torah. Varfr fick Moshe rabbeinu och Muhammed olika versioner om samma hndelse? Ishmael sgs vara arabernas stamfader, s varfr frsker Muhammed som sjlv var arab ge sitt eget folk en srstllning som Torah inte tar upp? Och str det inte dessutom ngonting om Mecka i de hr skrifterna?

Frresten er stammoder Sarah befallade Abraham att driva undan Ismael och hagar ut i knen. Ni hyser agg mot Ismael och det har ni gjort frn frsta brjan.
Citera
2015-05-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du frstod inte min frga. Den gllde inte om berttelserna frn Bibeln terberttas i Koranen, utan det faktum att det mesta av Koranens innehll handlar om helt andra saker som gde rum lngt senare, under Muhammeds livstid.

Att jag frgar om det beror p att du pstod i ett tidigare inlgg att Moses fick Koranen uppenbarad fr sig. Inte det vi dag kallar fr Bibeln eller ngon annan text, utan just Koranen (som ju av muslimer antas vara evig och ofrndrad).

Du frstr inte vad jag menar med att det Moses fick och det Muhammed fick var identiska. Moses fick i uppdrag att befria Israels barn frn farao i egyptiern, de befalldes att korsa och trotsa haven fr att med Guds hjlp frias frn slaveriet. Muhammeds uppdrag var att gra slut p avgudadyrkan.

Nr jag menar att de r identiska menar jag att alla profeter kom med samma budskap om Gud och vad Gud vill med sin skapelse.
Citera
2015-05-01, 00:15
Medlem
Skrifternas avatar
Citat:
Isak och Ishmael tex. Varfr hvdar muslimer att Abraham var p vg att offra Ishmael istllet fr Isak?

Jag tycker det r ngot som br diskuteras mer ifall det var Isak eller Ismael som skulle offras. Jag tycker det br diskuteras mer i trden Ismael/Isak --> (FB) Ismael / Isak.

Anvndaren ServantOfGod skrev en hel del argument som gav std att det var Ismael som skulle offras och inte Isak annars skulle det vara motsgelse i bibeln.
(FB) Ismael / Isak
(FB) Ismael / Isak
Citera
2015-05-01, 00:19
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Frresten er stammoder Sarah befallade Abraham att driva undan Ismael och hagar ut i knen. Ni hyser agg mot Ismael och det har ni gjort frn frsta brjan.

Jag hyser inget agg mot araber, men det hr r vad originalskrifterna sger. Varfr skall man tro mer p en runt 1600 r yngre version fr? Muhammed hade tillgng till bde judiska och kristna skrifter, men han tycks ha skrivit om dem till sin egen frdel.
Citera
2015-05-01, 00:25
Medlem
Citat:
Jag hyser inget agg mot araber, men det hr r vad originalskrifterna sger. Varfr skall man tro mer p en runt 1600 r yngre version fr? Muhammed hade tillgng till bde judiska och kristna skrifter, men han tycks ha skrivit om dem till sin egen frdel.

Absolut inte!! Nej! Detta r frvisso en frmaning Och vem som vill lgger det p minnet Det r skrivet p revrdiga blad Upphjda och rena Av dla och fromma skrivares hnder "

(Koranen 80:11-12)

Gud lovar och svr sjlv i koranen p ett vertygande stt att koranen r frn honom.
Citera
2015-05-01, 00:25
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Man gmmer sig (ensam) i en grotta , eller frsvinner upp p ett ensligt berg. Sen efter ngra dar/veckor s kommer man tillbaka med ett gng helt nya lagar, -->-> titta hr vad Gud har gett mig, s hr mste ni gra & leva nu !! ( Hndelsvis s stmmer detta med vad huvudpersonen redan tyckte ). Vilken lysande ide !!

Men det funkar nog inte nufrtiden. Tex om Lven el kesson skulle tillbringa ngra veckor i Lummelunda-grottan, och sen komma ut med en nyskriven bok och pst att han ftt den frn Gud, och som innehller nya lagar som alla nu mste flja .... ?

Hahah. Det r det som r s skumt med religion egentligen. Vemsom helst kan bara sga "det hr r frn gud" osv. s ska folket lyda
Men tror de p det sjlva?

Moses var vl han som kte i vattnet. S vet inte vad han gjort/sa riktigt. Men jag har hrt mnga historier frn bibeln ocks, ven fast jag inte tror p allt
och ser inte mig sjlv som kristen direkt med allt vad det innebr
Citera
2015-05-01, 00:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrifterna
Jag tycker det r ngot som br diskuteras mer ifall det var Isak eller Ismael som skulle offras. Jag tycker det br diskuteras mer i trden Ismael/Isak --> (FB) Ismael / Isak.

Anvndaren ServantOfGod skrev en hel del argument som gav std att det var Ismael som skulle offras och inte Isak annars skulle det vara motsgelse i bibeln.
(FB) Ismael / Isak
(FB) Ismael / Isak

Faktum r att berttelsen om Abrahams offer av Isak bara finns belagd i den ena av de tv antagna kllorna till Genesis: Elohisten. Och dr tror bibelforskarna att Elohistens version r att Abraham fullfjde sitt offer. Att han stoppades av en ngel var ngot som lades till nr man redigerade ihop Elohisten med Jahvisten, som inte nmner offret, s att texterna skulle stmma med varandra. Jahvisten berttar nmligen om Isak som vuxen man, vilket Elohisten inte gr.

The Redactor of JE is believed to have added very little to the two sources. Only a few phrases to remove serious contradictions and continue the flow of the story in Genesis and Exodus appear to be from the JE redactor. The primary exception is the story of Abraham binding Isaac for sacrifice in Genesis 22 (from E), where the JE redactor is believed to have added an angel stopping Abraham from sacrificing Isaac and replacing the boy with a ram. If this is the case, the original E source had Abraham carry through with the sacrifice of Isaac.

http://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_hypothesis

E str fr Elohisten, J fr Jahvisten och JE fr den hopredigerade texten.
Citera
2015-05-01, 00:30
Medlem
Skrifternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Demotrams frklarade nog fel. Moses fick Tora. Koranen uppenbarades inte vid den tidpunkten. Koranen uppenbarades fr Muhammad och det r bekrftelse frn ldre tiders skrifter.

[5:48] Sedan uppenbarade vi denna skrift fr dig, sanningsenligt, som bekrftar tidigare skrifter och erstter dem. Du ska styra ibland dem enligt GUDs uppenbarelser, och flj inte deras nskeml om de skiljer sig frn sanningen som kommit till dig. Fr var och en av er har vi faststllt lagar och olika riter. Om GUD s nskat, skulle Han ha gjort er till en frsamling. Men Han testar er p s stt genom uppenbarelserna Han givit var och en av er. Ni ska tvla i rttfrdighet. Till GUD ska ni slutligen tervnda - allihop - och d kommer Han att informera er om allt ni tvistat om.
Citera
2015-05-01, 00:43
Medlem
Skrifternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Abraham var inte en profet.

Frsta personen i Bibeln att kallas en profet var Abraham, "far till de troende."
Berttelsen terfinns i Frsta Moseboken 20:6-7:

Gud svarade honom i drmmen: Jag vet att du har gjort detta i god tro, och drfr hindrade jag dig ocks frn att synda mot mig och tillt dig inte att rra henne. Lt nu mannen f tillbaka sin hustru. Han r en profet och kan be fr dig s att du fr leva. Men du skall veta att om du inte lmnar tillbaka henne skall du straffas med dden, du och alla de dina.
Citera
2015-05-01, 12:08
Medlem
Ahyws avatar
Citat:

Stammoder Sarah?

Till europeiska blonda judar?

r Ismael stamfader till vita, svarta, kinesiska muslimer?
Citera
2015-05-01, 12:25
Medlem
Citat:
Absolut inte!! Nej! Detta r frvisso en frmaning Och vem som vill lgger det p minnet Det r skrivet p revrdiga blad Upphjda och rena Av dla och fromma skrivares hnder "

(Koranen 80:11-12)

Gud lovar och svr sjlv i koranen p ett vertygande stt att koranen r frn honom.

Problemet r att det gr Bibeln ocks, kommer frn Gud.

vad vi alla vet s bygger koranen p bibeln ( Guds ord ) och inte tvrtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in