2015-04-29, 11:17
Medlem
Man gömmer sig (ensam) i en grotta , eller försvinner upp på ett ensligt berg. Sen efter några dar/veckor så kommer man tillbaka med ett gäng helt nya lagar, -->-> titta här vad Gud har gett mig, så här måste ni göra & leva nu !! ( Händelsvis så stämmer detta med vad huvudpersonen redan tyckte ). Vilken lysande ide !!

Men det funkar nog inte nuförtiden. Tex om Löven el Åkesson skulle tillbringa några veckor i Lummelunda-grottan, och sen komma ut med en nyskriven bok och påstå att han fått den från Gud, och som innehåller nya lagar som alla nu måste följa .... ?
Citera
2015-04-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Man gömmer sig (ensam) i en grotta , eller försvinner upp på ett ensligt berg. Sen efter några dar/veckor så kommer man tillbaka med ett gäng helt nya lagar, -->-> titta här vad Gud har gett mig, så här måste ni göra & leva nu !! ( Händelsvis så stämmer detta med vad huvudpersonen redan tyckte ). Vilken lysande ide !!

Men det funkar nog inte nuförtiden. Tex om Löven el Åkesson skulle tillbringa några veckor i Lummelunda-grottan, och sen komma ut med en nyskriven bok och påstå att han fått den från Gud, och som innehåller nya lagar som alla nu måste följa .... ?
Tja det finns inga belägg för att moses har existerat och muhammed var en analfabet.
Citera
2015-04-29, 12:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Sånt är iofs inte begränsat till abrahamismen.

Citat:
Men det funkar nog inte nuförtiden.

På sekt/kult-nivå gör det.
Citera
2015-04-29, 13:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Haha en helt lysande illustration !

En annan version av "modest" viljeansträngning i att säga sig äga anspråk på kunskap, men med tidsparametern utöver plats.

: åka motorcykel igenom ett väldigt stort museum och säga, jahapp.. då har jag fått mig en fin historisk presentation.

För det är helt fascinerande hur en isolering i sig skulle vara den utfällande referensen, ingen kan bestyrka var muhammed sov, var han slumrade och hur han egentligen lyckades urskilja diverse akustik i denna grotta och grottvandring med en massa håligheter och skuggspelet innan han ens äntrade grottan.

Audiovisuella förstärkningar och div. sublimeringar är ju verkligen uppenbart, så uppenbart...

Djuren både ovan och under jord.. de knakar inte alls och formaterar ljudbilder då? ;-)
Citera
2015-04-29, 13:34
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Har en anekdot, faktiskt....

När min katt inte jamade jamande, utan jamande mimerade ; mamma

yes, katten artikulerade med M, så jag tror hon kan vara egentligen en budbärande ängel. Ouiii

Jag behöver bara backa bandet och få fatt i ett filmklipp ur minnet att med visualiserad förstärkning den dagen men i ultrarapid där man kan SE att läpparna formar resp. fonem och kanske... att auran kan komma med på bilden, å andra sidan har det utlysts bildförbud gällande islam, så där... ges utrymme för den ena efter det andra, så klart.

Men om en religion gick ut på att mantra jamanden och recitera dessa över säg 700 år..

Näh det ska inte gå att jämföra och inte härleda bevittnelser, så klart inte.

Vore det då en religiös kult, baserad på villkorslös tro ?
Citera
2015-04-29, 13:35
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det funkade antagligen inte särskilt ofta förr i tiden heller.
Historien lär ju vara nedlusad med massa wannabeprofeter som aldrig fick nåt inflytande. Och med de som fick inflytande under en kort tid i en begränsad grupp.

Det senare sker ju även idag.. typ David Koresh, Karin Olofsdotter, David Icke, Charles Manson, Sun Myong Moon och några hundra till.
Citera
2015-04-29, 13:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Det är ju det att DFSM är en varelse, (som kan ha flåsat muhammed i nacken, vi vet inte riktigt) med betydligt högre uppbackning i det mer esentiella, ang. muhammeds villfarelse väl ute ur grottan, (om det finns dokumenterat) då han ur sitt multipla seende, ur det skapade idéströmningar om hur både tre fyra fem och fler hustrur skulle stillas, för att så småningom sås och skördas.

Frågan är om han egentligen fann DFSM:S guldkorn... lite tveksamt där.

Det går att härleda DFSMshans sprituell-filosofiska konkretiserade tankefrön (sanningsbärandet) omedelbart och mitt framför ögonen, i realtiden. Jag ser dock inte islam hava de spåren.. riktigt ännu, men de kan ju framträda va vad tiden lider.

De kanske ber om öl, trots allt, de också? Men inväntar Allahs mer konkreta budskap, men ber just därför så hårt ?

(islamtrogna saudier säljer öl, så mkt vet jag)

Av törst, muhammed var kanske törstig och slickade på grottväggar där, då utan insyn.. idag, gone men alkohol ville han aldrig ha?

Hur kan islam vara så säker på det ?
Citera
2015-04-29, 14:07
Medlem
Citat:

Du har helt rätt, den personen är inte riktigt normal om man säger så..
Citera
2015-04-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det funkade antagligen inte särskilt ofta förr i tiden heller.
Historien lär ju vara nedlusad med massa wannabeprofeter som aldrig fick nåt inflytande. Och med de som fick inflytande under en kort tid i en begränsad grupp.

Det senare sker ju även idag.. typ David Koresh, Karin Olofsdotter, David Icke, Charles Manson, Sun Myong Moon och några hundra till.

Icke påverkar allt fler, fast få erkänner det öppet. Foliehattstämpeln fruktas, så de nickar och håller med i smyg.
Citera
2015-04-29, 19:24
Medlem
Citat:

Nej, riktigt så var det inte! Uttala dig inte om saker du inte har någon aning om. Först och främst var Muhammed rädd för det som hände och ville absolut inte bära en sådan börda i en sådan tid som han levde i och komma med något som han kom med. Men det han kom med var utanför hans vilja och önskningar. Gud befallde honom och vilken dum människa avvisar något som universums herre, livets herre befaller.

Jag tror nog inte att Moses, Abraham, Noah och Muhammed och resterande av profeterna visste vilken kraft de hade som stöd när de kallades till profeter. De visste att Gud var stor och hade allt i sin makt men de visste absolut inte vilken skapelse han har skapat och hur oändligt stor makt han har. Idag förstår vi det när vi undersöker universums djup och blir häpna ju mer in i universum vi kommer.

Som svar på din fråga; Muhammed kom inte för att ändra på något. Han kom som en bekräftelse på allt det som Torah och Bibeln innehåller.
Citera
2015-04-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams

Som svar på din fråga; Muhammed kom inte för att ändra på något. Han kom som en bekräftelse på allt det som Torah och Bibeln innehåller.

Bibeln innehåller att Ordet blir kött och jesus är Guds son, korsfäst, varför ändrade muhammed på det ?
Citera
2015-04-29, 22:55
Medlem
Bogomils avatar
Nu är det ju inte så, att abrahamismen kom med några epokeskapande teologiska nyheter ... frånsett det extremt starka fokuserande på exklusiv, monopolistisk elitism. Överlag hade dåtidens religioner en mångfald av 'guder' som visserligen kunne vara griniga och orimliga, men trots allt inte gav anledning till teologisk diktatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in