2015-04-27, 23:13
Bannlyst
Alltid undrat varför folk fascineras av den rubriken på en aftonbladet löpsedel från 60-talet. Vad är så speciell med den att folk pratar om den än idag? Vad är det för bild folk får upp i huvudet så fort de ser löpsedeln att de är tvungna att prata om det än idag? Snälla förklara för mig!
Citera
2015-04-27, 23:14
Medlem
asslikethats avatar
För att aftonhoran är så pass pk som dom är idag.
Citera
2015-04-27, 23:21
Medlem
Petter.Dasss avatar
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Löpsedel

Det var 1970.

Om du inte förstår så går det knappast så lätt att förklara. Det var ju dessutom med ett jaktgevär. Ännu bättre. Ser du nu bilden framför dig?

Det handlar ju om vad som säljer och hur, och vilka bilder man får mentalt. Det är sällan intressant att en rörläggare mördat någon, men att en läkare gjort det, eller en advokat, är i det allmänna medvetandet, och därmed på en löpsedel, desto mer intressant. Det är alltså ett exempel på att man tagit med precis alla detaljer som skulle kunna tänkas sälja på en löpsedel, och dessutom på ett sådant sätt att man får bilden av en inavlad ädling som går runt på Biblioteksgatan och med skorrande tungrots-r skjuter negrer närmast i tron att han är i Kenya på storviltjakt med Bror Blixen, när det egentligen var ett vanligt svartsjukedrama, och därmed helt ointressant. Den bilden tycker i alla fall jag är halvrolig.

Och dessutom som motvikt till dagens pk-hysteri.
Citera
2015-04-27, 23:29
Avslutad
Om du inte förstår vad som är så kul med den rubriken så skulle vi kunna skriva en magisteruppsats om ämnet och du skulle fortfarande inte förstå.
Citera
2015-04-27, 23:37
Medlem
Jag pratar ju inte precis om den varje dag även om jag vet vilken du menar.

Nidbilden av greve tycker jag Jarl Kulle gestaltar fenomenalt i Bergmans "Sommarnattens leende".

I den här korta trailern gör greve och ryttmästare Carl Magnus Malcolm entré efter ca 5 minuter. Jag tycker hela filmen är hysteriskt roligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Z_zP-zEylYk

Alltså greve på Östermalm så ser jag Jarl Kulle.
Citera
2015-04-27, 23:40
Medlem
Shuffless avatar
En högt uppsatt adelsman fick för sig att jaga vilt med sitt nyinköpta jaktgevär.
Citera
2015-04-27, 23:53
Bannlyst
Är väl inte så svårt att förstå, eller?
Citera
2015-04-27, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Om du inte förstår vad som är så kul med den rubriken så skulle vi kunna skriva en magisteruppsats om ämnet och du skulle fortfarande inte förstå.
Jag fattar ju att ni tycker det är kul och att ni inbillar er en adelsman med hatt som jagar negrer som löper vilt på Stockholms gator och att det speciellt är från aftonbladet. Men vf göra en så stor grej av det hela?
Citera
2015-04-27, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alcoholwanted
Jag fattar ju att ni tycker det är kul och att ni inbillar er en adelsman med hatt som jagar negrer som löper vilt på Stockholms gator och att det speciellt är från aftonbladet. Men vf göra en så stor grej av det hela?

Det är ju just du som gör en grej av det igenom din tråd, så gå till dig själv och fråga.
Citera
2015-04-28, 00:05
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag pratar ju inte precis om den varje dag även om jag vet vilken du menar.

Nidbilden av greve tycker jag Jarl Kulle gestaltar fenomenalt i Bergmans "Sommarnattens leende".

I den här korta trailern gör greve och ryttmästare Carl Magnus Malcolm entré efter ca 5 minuter. Jag tycker hela filmen är hysteriskt roligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Z_zP-zEylYk

Alltså greve på Östermalm så ser jag Jarl Kulle.

Briljant! Stort tack!
"Dess mål är fotografiet av den gamla damen. Ansiktet. Ögat. Pass på."
Om möjligt ännu roligare än löpsedeln. Lite Albert Engström-varning, fast ändå inte. Engströms grefvar och baroner är ju stundtals hysteriskt roliga. Humor som håller än. Liksom löpsedeln.
Citera
2015-04-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Briljant! Stort tack!
"Dess mål är fotografiet av den gamla damen. Ansiktet. Ögat. Pass på."
Om möjligt ännu roligare än löpsedeln. Lite Albert Engström-varning, fast ändå inte. Engströms grefvar och baroner är ju stundtals hysteriskt roliga. Humor som håller än. Liksom löpsedeln.

Ingen orsak. Får du tillfälle så se filmen, den är verkligen värd en dryg timme av ens liv om man inte redan sett den.
Citera
2015-06-28, 03:22
Medlem
Som sagt, har man någon form av utvecklad humor fattar man det roliga, annars inte. Alla har inte humor, man kan vara bra på andra saker istället, t ex att äta, så det är inget att hänga läpp över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in