Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-27, 08:44
  #1
Medlem
Kan tänka mig att de som arbetat med mac/OS X länge har många "tips och trix" som en nybliven mac-användare inte känner till. Ex olika sätt man kan använda pekplattan på macbook (Air). Men kan även vara olika smarta kortkommandon eller smart funktionalitet som inte finns i Windows.

Dela med er.
Citera
2015-04-27, 09:44
  #2
Moderator
Rassas avatar
Om man kollar i Systeminställningar-->Styrplatta på Apples bärbara datorer så visas det fint med filmer för respektive inställning vad man kan göra.

Lista över användbara kortkommandon och massor av andra tips finns i menyn "Hjälp" högst upp i menyraden.

Apples supportsida för kortkommandon: https://support.apple.com/sv-se/HT201236

Allmän support för olika hård- och mjukvara: https://www.apple.com/se/support/mac/


Annars är det svårt att komma med tips sådär allmänt, det är nog bättre att användaren frågar mer specifikt efter funktioner, programvaror, mm.
Citera
2015-04-27, 12:06
  #3
Medlem
Kethrs avatar
(FB) FAQ för er som funderar på att skaffa en Mac eller är nya inom Mac-världen.
(FB) Den stora tråden om Macprogram.
(FB) FAQ för er som er nya inom Mac-världen 
Citera
2015-04-27, 20:31
  #4
Medlem
Littons avatar
Arbetsflöde är viktigt för mig, men trots att de flesta idag värdesätter sin tid så slösar så gott som alla jag träffar bort enroma mänger tid vid datoanvändning. Enkom beroende på okunskap och oförståelse för vad en dator kan göra och hur man bör använda den.

Jag har för mycket att säga i detta. Men varken tråden eller min tid räcker till. Ok ok, en kan jag bjuda på. OS X har snabbare hantering av dialogrutor än Windows. Helmarkerad blå börjar oftast som Save är kopplad till retur, Don't Save är markerad men en blå ram, den är kopplad till mellanslag. Och du kan flytta ramen med tab och exikvera med mellanslag. Obs! Detta funkar inte alltid från default, under Inställningar > Tangentbord > Kortkommandon så ska Tangentbordstjänster gälla för Alla reglage.

Bästa sammanställningen jag sett är denna:
http://entrepreneurial-life.tumblr.c...-re-engineered

Men det finns långt mycket mer, artikeln skrapar bara på ytan. Och det finns alltid speciallösningar just för dina behov. Dock är det ett synnerligen gott tecken att du är hungrig och förstår att det finns mycket man kan göra. Fast jag skulle vilja utföra en varning, ju mer du lär dig om OS X ju mer kommer du inse hur korkat Windows är. Jag har skrivit många tips om OS X här på FB, kolla mina tidigare inlägg.

Du har en kul tid av experimenterande framför dig!
Citera
2015-04-27, 20:40
  #5
Medlem
JutomenPepsis avatar
Quicksilver är ett fruktansvärt kraftfullt program/verktyg även om jag typ enbart använder det till för att snabböppna program :P Better Touch Tool är nästan ett måste också, du kan mappa om alla knappar och göra massa nya kommandon för olika program eller i OS X.
Citera
2015-04-27, 22:01
  #6
Medlem
jabbe91s avatar
Skulle vilja rekommendera Alfred & BetterSnapTool :P Underlättar väldigt mycket i hela flödet hur man använder sin MacBook tykcfer jag :P
Citera
2018-07-27, 21:43
  #7
Medlem
noipss avatar
Installerade om Mac OS på min MBP för ett tag sedan. Använder det mörka gränssnittet för menyer och dock. Vill minnas att Notiscenter hade ett mörkt tema innan ominstallationen, men jag hittar inte den inställningen. Någon som vet om det går att ändra eller om jag inbillar mig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback