2015-04-27, 10:37
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Jag förstår inte riktigt grejen med att låna pengar utan ränta.
Det är ju inte så att man kan låna pengar "gratis". Pengarna vill ju banken ha in ändå, och helst lite till, och det enda det handlar om är vad man väljer att kalla avgifterna.
Eller är det bara ett sätt att lura till sig kunder? Korkade sådana förstås.

En del i det hela är väl säkert att underlätta för andra nyanlända förmågor att få lån överhuvudtaget.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6151364
Citera
2015-04-27, 10:58
Medlem
PippiDrengs avatar
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Islam...ing#Principles

Islamic banking is restricted to Islamically acceptable transactions, which exclude those involving alcohol, pork, gambling, etc.

Är inte detta diskriminering? Ja, inte i Sverige förstås.
Citera
2015-04-27, 10:59
Bannlyst
Det är ju uppenbart att denna bank kommer att användas för att tvätta terroristiska nätverks pengar och sponsra terrordåd inrikes såväl som utrikes.
Citera
2015-04-27, 11:07
Medlem
SpecialEditions avatar
Muslimer är vidskepliga och genom att kalla ränta för något annat går de runt påbuden från 600-talet. Det blir lika dyrt för kunden som att ta ett lån hos valfri svensk bank.

Man kan inte beskylla muslimer för att vara speciellt begåvade.
Citera
2015-04-27, 11:19
Medlem
TheSources avatar
Intressant.

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med detta?
Citera
2015-04-27, 11:29
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Muslimer är vidskepliga och genom att kalla ränta för något annat går de runt påbuden från 600-talet. Det blir lika dyrt för kunden som att ta ett lån hos valfri svensk bank.

Man kan inte beskylla muslimer för att vara speciellt begåvade.

Muslimen som vill starta banken måste ju anses vara något extraordinär som vill tjäna pengar på de som är vidskepliga. Det finns ju trots allt kundunderlag för det.
Kalla det för något annat så blir det ok.
Citera
2015-04-27, 11:34
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Muslimen som vill starta banken måste ju anses vara något extraordinär som vill tjäna pengar på de som är vidskepliga. Det finns ju trots allt kundunderlag för det. Kalla det för något annat så blir det ok.
En svala gör ingen sommar.
Citera
2015-04-27, 11:34
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Detta är givetvis inget som blir mer/mindre förmånligt för kunden. Istället för att ta ränta trixar man runt lite och använder sig av avgifter och liknande, inget magiskt, inget konstigt, inget förmånligt rent monetärt.

http://www.investopedia.com/articles..._investing.asp

Fast blir det inte lite negativt som privatperson ändå. Jag tänker du kommer ju inte kunna använda dig av ränteavdraget för dom lånade pengarna eftersom du inte har någon ränta? Och banken måste ju ta ut samma kostnad som vanligt.
Citera
2015-04-27, 11:35
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Fast blir det inte lite negativt som privatperson ändå. Jag tänker du kommer ju inte kunna använda dig av ränteavdraget för dom lånade pengarna eftersom du inte har någon ränta? Och banken måste ju ta ut samma kostnad som vanligt.
Foliehatten på: Är det därför sossarna vill minska ränteavdraget?
Citera
2015-04-27, 11:36
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Alltså det känns lite som att hela grejen med att muslimer inte gillar ränta och vill ha egna banker egentligen går ut på att de inte vill gynna judar som vi ju vet äger varenda bank
Citera
2015-04-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Foliehatten på: Är det därför sossarna vill minska ränteavdraget?

Ja. Det pågår ett folkutbyte och en kulturrevolution i Sverige. Detta är väl planerat av svetsarn.
Säger som GW, är inte så förtjust i slumpen.
Citera
2015-04-27, 12:46
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis

Exakt hur man strukturerar lånen skiljer sig såklart från fall till fall. Det jag menade var att man inte kan säga att islamic banking systematiskt är bättre eller sämre för kunden, det är bara annorlunda. Ska jag spekulera skulle jag nog tro att du har en bra poäng, i och med att man erbjuder en service utöver servicen som en vanlig bank erbjuder (nämligen att man struktar avtalen så att kunden känner att denne handlar på ett moraliskt sätt) skulle man rimligtvis kunna ta ut en lite högre avgift. Så skulle nog tro att kunderna i många fall får betala ett lite högre pris i utbyte mot att få möjlighet att låna pengar och agera i enlighet med sin religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in