• 1
  • 2
2015-04-27, 08:16
Medlem
9797s avatar
För första gången i Sverige har det lämnats in en ansökan om att få starta en islamisk bank, det vill säga en bank där räntor är förbjudna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6151425

Bakom ansökan står praktiserande muslimen och "affärsmannen" Bashir Aman som, när han inte klurar på sina bankdirektörsdrömmar, är rektor på Al-Azharskolan i Vällingby som är norra Europas största friskola med muslimsk profil.

http://www.lararnasnyheter.se/lararn...art-mangfalden

http://mobil.dn.se/insidan/gud-for-m...jag-inte-leva/

Finansinspektionen har ju redan för flera år sedan tittat på frågan och gett klartecken. Men det är alltså först nu en konkret ansökan har kommit in. Så, vad tror ni? Bra? Dåligt? Innebär det att araberna nu kommer kunna vara med och slåss på bostadsmarknaden och kanske berika fler områden där de tidigare varit chanslösa att köpa bostad?

Lite tyst i nyhetsflödet än så länge men det kommer nog igång, är ju ändå en stor grej som jag ser det. Ämnet kommer även diskuteras i eftermiddagens Studio Ett i P1.

http://sverigesradio.se/sida/default...programid=1637
Senast redigerad av 9797 2015-04-27 kl. 08:36.
Citera
2015-04-27, 08:35
Medlem
Får kristna bli kunder?Hur funkar det med deras kreditkort?
Citera
2015-04-27, 08:36
Medlem
nabbolbs avatar
Fan va bra! Hur kan man klaga på en bank som inte kommer ta ränta?
Citera
2015-04-27, 08:37
Medlem
Sebzors avatar
Tror aldrig det blir verklighet. Tar man bort räntorna så är bankens inkomster courtage på aktier samt avgifter vid köp med kreditkort. Tror inte banken kommer klara sig särskilt bra på det.

Skulle det mot förmodan hända så tror jag andra banker följer efter och sänker sina räntor. Kanske inte plockar bort dem helt, men det blir nog förbättring iallfall.
Citera
2015-04-27, 08:42
Medlem
De har snart allting för att kunna förverkliga sin dröm om ett parallelsamhälle.
Skolor, banker, lagar (till viss del) m.m.
Hur är det möjligt för islam att så hårdnackat vägra anpassa sig till det svenska samhället och ändå överleva? Finns det NÅGOT område där de har anpassat sig en ynka procent?
Citera
2015-04-27, 08:42
Medlem
Det finns ju mängder av arabiska banker. De tar avgifter istället för ränta. Det blir exaktamundo lika dyrt för kunden.
Citera
2015-04-27, 08:43
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Tror aldrig det blir verklighet. Tar man bort räntorna så är bankens inkomster courtage på aktier samt avgifter vid köp med kreditkort. Tror inte banken kommer klara sig särskilt bra på det.

Skulle det mot förmodan hända så tror jag andra banker följer efter och sänker sina räntor. Kanske inte plockar bort dem helt, men det blir nog förbättring iallfall.
Sharia-banker fungerar i princip som vanliga banker. Det är mest semantiskt finlir som gör att man "inte tar någon ränta". Wikipedia förklarar bra.
Citera
2015-04-27, 08:44
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Utmärkt, jag förutsätter att samtliga medborgare trots religiös åskådning och etnisk härkomst kommer att kunna ansöka om de räntefria lånen.
Citera
2015-04-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerGregerxD
Utmärkt, jag förutsätter att samtliga medborgare trots religiös åskådning och etnisk härkomst kommer att kunna ansöka om de räntefria lånen.
Ja, självklart.
Citera
2015-04-27, 08:50
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor

Verklighet lär det nog kunna bli. Det finns redan idag flera internationella storbanker i t.ex Tyskland och Storbritannien som erbjuder islamisk finansiering, dvs enligt de principer som förespråkas av sharialagarna.

Vad gäller t.ex bostadsköp så har jag fattat det som att banken köper bostaden åt kunden och sedan hyr araben huset/lght:en av banken.

FI har ju tittat på frågan som sagt och även om det finns vissa hinder som att banker inte får äga fastigheter hur som helst så går det att lösa/kringgå relativt enkelt genom att bilda lite bolag som istället står som ägare för fastigheterna.
Senast redigerad av 9797 2015-04-27 kl. 08:53.
Citera
2015-04-27, 08:58
Medlem
Jag joinar direkt. Fantastiskt förslag.
Citera
2015-04-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
FI har ju tittat på frågan som sagt och även om det finns vissa hinder som att banker inte får äga fastigheter hur som helst så går det att lösa/kringgå relativt enkelt genom att bilda lite bolag som istället står som ägare för fastigheterna.
Varför skulle inte banker få äga fastigheter hur som helst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in