2015-04-27, 09:06
Medlem
Kan någon som är insatt förklara vad detta handlar om?
Är det ett sätt att få in muslimer i även attraktiva områden av Stockholm/Göteborg/Malmö?
Emiraten äger bankerna. Köper upp fastigheter. Hyr ut till deras kunder för en subventionerad summa, som i detta fall då består av enbart muslimer. Är jag bara konspiratorisk?
Citera
2015-04-27, 09:11
Medlem
Svinhudens avatar
Gratis lån låter toppen.
Citera
2015-04-27, 09:15
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Kan någon som är insatt förklara vad detta handlar om?
Är det ett sätt att få in muslimer i även attraktiva områden av Stockholm/Göteborg/Malmö?
Emiraten äger bankerna. Köper upp fastigheter. Hyr ut till deras kunder för en subventionerad summa, som i detta fall då består av enbart muslimer. Är jag bara konspiratorisk?
Ja, det är du. Vissa muslimer anser att ocker är haram och vill alltså inte låna eller låna ut pengar till ränta (ungefär som kristna under medeltiden). Det innebär vissa problem om man typ vill tjacka en schysst barre eller så. För att kringgå dessa bökiga religiösa skrupler har muslimer startat speciella banker som tekniskt sett inte lånar ut pengar till ränta även om kassaflödena är mer eller mindre identiska. De fungerar dock efter samma kapitalistiska principer som sekulära banker, d.v.s. de "lånar" bara ut pengar om de tror sig kunna göra en vinst på "lånet" som motiverar de risker affären innebär.
Citera
2015-04-27, 09:16
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Varför skulle inte banker få äga fastigheter hur som helst?

Ingen aning. Bara återger vad jag läst när FI kommenterade saken.

FI gjorde en utredning för något år sedan där man tittade på om det finns hinder i rörelselagstiftningen för banker för att starta islamisk bankverksamhet här.

– Det finns inga absoluta hinder i rörelselagstiftningen. Banker får dock exempelvis inte äga fastigheter hur som helst. Det är i sig ett hinder, men det går att lösa genom att man till exempel bildar ett annat bolag som äger fastigheterna, säger Johan Terfelt, jurist på FI.

http://mobil.svd.se/naringsliv/intre...ta_svd-3105356
Citera
2015-04-27, 09:30
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Gratis lån låter toppen.

Nja, gratis lån är det inte. De går runt det hela genom leasingliknande förfarande. Om du vill köpa ett hus, så köper den islamska banken det åt dig istället och hyr ut det. Eller också står du som ägare och delar intäkterna på rörelsen med banken, om det är näringsfastighet du köper. (källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking)

Om du vill låna utan att betala avdragsgill ränta så går det redan nu. Den svenska JAK bank finns ju:
https://www.jak.se/
De har ett roligt låne och spara upplägg. Du måste spara om du vill låna.

Jag skulle nog hellre gå till dem än någon muslimsk "affärsman"...
Citera
2015-04-27, 09:31
Medlem
Bucketshops avatar
Detta är givetvis inget som blir mer/mindre förmånligt för kunden. Istället för att ta ränta trixar man runt lite och använder sig av avgifter och liknande, inget magiskt, inget konstigt, inget förmånligt rent monetärt.

http://www.investopedia.com/articles..._investing.asp
Citera
2015-04-27, 09:31
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Ingen aning. Bara återger vad jag läst när FI kommenterade saken.

FI gjorde en utredning för något år sedan där man tittade på om det finns hinder i rörelselagstiftningen för banker för att starta islamisk bankverksamhet här.

– Det finns inga absoluta hinder i rörelselagstiftningen. Banker får dock exempelvis inte äga fastigheter hur som helst. Det är i sig ett hinder, men det går att lösa genom att man till exempel bildar ett annat bolag som äger fastigheterna, säger Johan Terfelt, jurist på FI.

Jag tror de menar att sharia-banker inte får äga fastigheter hur som helst. Jag missuppfattade det som att svenska banker inte skulle få det.

Citera
2015-04-27, 09:36
Medlem
Separatistens avatar
För villor borde det bli ett jäkla meck med lagfarter, pantbrev m.m.

Ännen en grej de kan förstöra som inte var trasigt.
Citera
2015-04-27, 09:46
Bannlyst
Jag undrar hur länge denna bank kommer vara likvid innan den konkar... Inget ställe jag skulle lägga mina pengar i
Citera
2015-04-27, 09:57
Medlem
Edukators avatar
Om de skulle ha kontanthantering över disk så finns det nog potentiella kunder även bland vanligt folk. Ränta på insatt kapital får man ju för övrigt inte heller på svenska banker, i alla fall om man rundar av (0,10 = 0).
Citera
2015-04-27, 10:11
Medlem
PippiDrengs avatar
Jag förstår inte riktigt grejen med att låna pengar utan ränta.
Det är ju inte så att man kan låna pengar "gratis". Pengarna vill ju banken ha in ändå, och helst lite till, och det enda det handlar om är vad man väljer att kalla avgifterna.
Eller är det bara ett sätt att lura till sig kunder? Korkade sådana förstås.
Citera
2015-04-27, 10:27
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Sharia-banker fungerar i princip som vanliga banker. Det är mest semantiskt finlir som gör att man "inte tar någon ränta". Wikipedia förklarar bra.

Ovanstående tål att upprepas.

Det går altså rätt enkelt att skriva om både muslimsak bankers och jak-banks "avgifter" och "tvångssparande" till just en ränta. Exakt samma konsekvenser, men på ett krångligare sätt.

Undrar föresten hur det funkar med ränteavdrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in