Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-28, 09:14
  #61
Medlem
everlasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Trams. Bara om det är konkurrerande så ska man säga till. Varför ska en restaurangägare bry sig om en arbetstagare väljer att städa hemma hos gamla dom dagarna han inte arbetar?

Trams.

Lagen ger arbetsgivaren full diskretionär rätt att avgöra vad som är acceptabelt. Punkt.
Citera
2015-04-28, 09:15
  #62
Medlem
everlasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanjai
Hej igen

Nu är jag hemma igen efter en trevlig middag med familjen.
Som sagt har jag kontakta facket (HRF) och han sa att jag har ingeting att oroligt över.
Min chef får inte tvinga mig att tacka nej till hemtjänst jobb MEN om han vill inte ha kvar mig så får hans fackförbund kontakta HRF och de kommer göra det under förhandling.

Enligt HRF så har jag inte gjort något fel. Min chef kan inte sig lägga i, om jag välja att jobba på min fritid.


Så jag kommer inte säga upp mig Börjar på hemtjänst om 2 månader

Det stämmer inte.
Citera
2015-04-28, 10:50
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everlast
Det stämmer inte.



Det får nog se efter förhandling. Svårt att säga om du har rätt eller inte.
Det är Visita och HRF som kommer avgöra detta, eller?
Citera
2015-04-28, 13:43
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everlast
Nope. Se AD:s avgöranden AD 27/1999 och AD 69/1985.

Arbetsgivaren har full rätt att avgöra vad som är okej och inte okej.

TS: Om du arbetar "vid sidan om" trots att din nuvarande arbetsgivare har sagt nej är det saklig grund för uppsägning. fyi


Det du säger stämmer inte för fem öre.

Sen är det bra om du läser igenom vad du länkar.

Arbetsgivaren får förbjuda bisysslan om arbetsgivaren finner att bisysslan kan
a) inverka hindrande för arbetsuppgifterna,
b) påverka arbetstagarens handläggning av ärenden i sitt arbete i anställningen, eller
c) innebära verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens.

På vilket sätt anser du att hans andra jobb påverkar dessa punkter?

Även om nån av punkterna skulle falla in så är det mycket svårt att sparka nån pga av detta.
Citera
2015-04-29, 07:36
  #65
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanjai
Du menar att jag ska fråga lov från min chef först innan jag söker extra jobb? Finns det någon som gör det?

Ja, det skall du faktiskt, eller snarare innan du Accepterar en sidotjönst. De flesta kollektivavtal reglerar sidoverksamheter. Det har inte bara att göra med konkurrerade verksamhet utan arbetsgivarens möjlighet att planera dygn och veckovila för sina anställda etc etc.
Citera
2015-04-29, 08:32
  #66
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everlast
Nope. Se AD:s avgöranden AD 27/1999 och AD 69/1985.

Arbetsgivaren har full rätt att avgöra vad som är okej och inte okej.

TS: Om du arbetar "vid sidan om" trots att din nuvarande arbetsgivare har sagt nej är det saklig grund för uppsägning. fyi


Fel. Dessa fall avser offentligt anställda. Inom privat sektor finns inte samma lagreglering. Här råder mer eller mindre avtalsfrihet.
Citera
2015-04-29, 08:35
  #67
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everlast
Det stämmer inte.

Jo det gör det. Det hela regleras av anställningskontraktet som jag förutsätter att de läst igenom.
Citera
2015-04-29, 08:44
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Nej. Min quote blev helt rätt. Styckar du upp min text när du citerar så svarar jag på ett sätt som blir ännu rörigare för dig.
Antingen jobbar du i skyddad verksamhet eller så har du inte fattat begreppet, ständig förbättring. Det begreppet tillkom i samband med att förslagslådorna försvann. Ständig förbättring gäller alla branscher och alla områden. Så där har du helt fel.

I övrigt så har TS fått bekräftat att h*n får 15 tim/vecka. Är det bekräftat så innebär det fasta tider och därigenom kan ägaren till restaurangen beordra övertid redan när hon är i restaurangen.
Själv har jag alltid fått besked om beordrad övertid, muntligen under arbetstid.
Hur din chef agerar vet inte jag. Men det vore korkat att ringa till någon man träffar fem dagar i veckan. Men ni kanske gör så på Samhall?


du quote var under all kritik... i min qoute hade du klafsat in din text.

ständigt förbättringsarbete. lean what ever man väljer att kalla det har inte med detta att göra. att lära upp en chef är inte ständigt förbättringsarbete.


i min värld är övertid oförutsett, att planera övertid är inte tillåtet, men alal gör det och visst kan chefer fråga om man vill ha övertid, alltid trevligt med extra pengar. Övertid inom denna branch torde vara sjukdom samma dag, annars finns det väl extra personal att kalla in två tre dagar framåt?

bara för man har ett jobb nånstans så har man inte sålt alla timmar i veckan, då har man jour/beredskap om man skall finnas tillgänglig på det sättet.

kan tänka mig att i denna branch sker viss skift-gång, så han kanske inte träffar sin chef 5 dagar i veckan som ni gör på samhall.


såklart kan det krocka med två jobb, men om schemana stämmer så är det bara att köra. krockar det så får man tacka nej till något, varför göra det så svårt?
Citera
2015-04-29, 08:50
  #69
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, det skall du faktiskt, eller snarare innan du Accepterar en sidotjönst. De flesta kollektivavtal reglerar sidoverksamheter. Det har inte bara att göra med konkurrerade verksamhet utan arbetsgivarens möjlighet att planera dygn och veckovila för sina anställda etc etc.



Jaså. Här är HRF kollektivavtal som är aktuellt i fallet:
http://visita.se/Upload/dokument/Per...%20slutlig.pdf

Utöver det gäller vad som står i anställningskontraktet några andra lagregleringar finns inte för privatanställda avseende bisysslor.

Offentligt anställda är en annan historia som regleras av lagrum 1994:260 7 § :
"En arbetstagare får inte ha någon anställning eller något uppdrag
eller utöva någon verksamhet som kan rubba förtroendet för hans
eller någon annan arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan
skada myndighetens anseende."
Citera
2015-04-29, 13:04
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
du quote var under all kritik... i min qoute hade du klafsat in din text.

ständigt förbättringsarbete. lean what ever man väljer att kalla det har inte med detta att göra. att lära upp en chef är inte ständigt förbättringsarbete.


i min värld är övertid oförutsett, att planera övertid är inte tillåtet, men alal gör det och visst kan chefer fråga om man vill ha övertid, alltid trevligt med extra pengar. Övertid inom denna branch torde vara sjukdom samma dag, annars finns det väl extra personal att kalla in två tre dagar framåt?

bara för man har ett jobb nånstans så har man inte sålt alla timmar i veckan, då har man jour/beredskap om man skall finnas tillgänglig på det sättet.

kan tänka mig att i denna branch sker viss skift-gång, så han kanske inte träffar sin chef 5 dagar i veckan som ni gör på samhall.


såklart kan det krocka med två jobb, men om schemana stämmer så är det bara att köra. krockar det så får man tacka nej till något, varför göra det så svårt?
Om du väljer att stycka upp min text så väljer jag att svara på ännu jobbigare sätt.
http://www.unionen.se/rad-och-stod/overtid
Citera
2015-04-29, 17:30
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Om du väljer att stycka upp min text så väljer jag att svara på ännu jobbigare sätt.
http://www.unionen.se/rad-och-stod/overtid


"Det krävs särskilda skäl för övertidsarbete: något oförutsett ska ha inträffat som gör att det krävs extra insatser och övertidsarbete får inte schemaläggas.
När det gäller kvälls- eller helgarbete har en arbetsgivare rätt att beordra anställda övertid, även så sent som samma dag, om akuta verksamhetsbehov uppstår."

så släpp det där tjafset med ev övertid nu
Citera
2015-04-29, 18:53
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
"Det krävs särskilda skäl för övertidsarbete: något oförutsett ska ha inträffat som gör att det krävs extra insatser och övertidsarbete får inte schemaläggas.
När det gäller kvälls- eller helgarbete har en arbetsgivare rätt att beordra anställda övertid, även så sent som samma dag, om akuta verksamhetsbehov uppstår."

så släpp det där tjafset med ev övertid nu
Det borde du gjort när du läst länken. Men du förstår tydligen inte vad jag skrivit kontra den texten jag länkade då jag aldrig påstått något annat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback