Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-27, 14:49
  #49
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Svaret är, ja.
Tanken är, framförallt, att du ex.vis. inte arbetar för ett konkurerasnde bolag.

Jävla skitsnack.
Citera
2015-04-27, 16:55
  #50
Medlem
healthyasfucks avatar
Förstår inte ens varför du berättar för din chef vad DU ska göra på DIN fritid. Har han inte ett skit med att göra. Nu har du ju satt dig i jobbig sits, hade jag vart du hade jag jobbat på de extradagarna om du vill och ljugit för chefen och sagt att du sket i det.

Han verkar ju ändå vara ett brunt rövhål.
Citera
2015-04-27, 17:27
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av healthyasfuck
Förstår inte ens varför du berättar för din chef vad DU ska göra på DIN fritid. Har han inte ett skit med att göra. Nu har du ju satt dig i jobbig sits, hade jag vart du hade jag jobbat på de extradagarna om du vill och ljugit för chefen och sagt att du sket i det.

Han verkar ju ändå vara ett brunt rövhål.

Jag hade 2 arbetskamrater som referens. Nu eller senare kommer fram att jag har ett extra jobb. Plus att jag brukar bli uppringd några gånger om dagen på min fritid. (En gång ringde min chef 7 gånger under 1 timme när jag körde till Stockholm på min semester)
Så ja, jag var tvungen att berätta.
Citera
2015-04-27, 18:06
  #52
Medlem
Inte första gången en chef vill att man inte ska ha ett extra jobb.

Vad du gör på din fritid är helt upp till dig.

I viss fall kan dom hindra dig om det gäller konkurrerade verksamheter.

Men i ditt fall är det inte ens nära.

Anledningen till chefens beteende är för att du ska vara tillgänglig dygnet runt. Han har dock inte rätten på sin sida.

Skulle han försöka sparka dig så kan det bli dyrt för honom.


Dessutom är ditt kontrakt fel.
Du ska ha en kontrakt där det tydligt står vad du är och vad som ingår i dina uppgifter.
Han kan således inte kräva att du ska jobba som restaurang chef.
Enligt lagen så är du vanlig restaurang medarbetare.

Dessutom så ska du ha mycket mer lön, dessutom månadslön.


Skulle det bli fackliga förhandlingar så kommer din chef aldrig vinna.
Så mitt råd till dig är säg inte upp dig och boka möte med dina lokala fack samt din chef.
Citera
2015-04-27, 19:16
  #53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av healthyasfuck
Förstår inte ens varför du berättar för din chef vad DU ska göra på DIN fritid. Har han inte ett skit med att göra. Nu har du ju satt dig i jobbig sits, hade jag vart du hade jag jobbat på de extradagarna om du vill och ljugit för chefen och sagt att du sket i det.

Han verkar ju ändå vara ett brunt rövhål.

Håller med. Det fanns absolut ingen anledning att berätta för honom att du ska ta ett extrajobb.
Citera
2015-04-27, 19:17
  #54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wanjai
Jag hade 2 arbetskamrater som referens. Nu eller senare kommer fram att jag har ett extra jobb. Plus att jag brukar bli uppringd några gånger om dagen på min fritid. (En gång ringde min chef 7 gånger under 1 timme när jag körde till Stockholm på min semester)
Så ja, jag var tvungen att berätta.

Du vet väl om att du kan tacka nej och inte är tvungen att jobba de timmar du inte är schemalagd? Be honom sluta ringa dig och enbart arbeta de timmar du är schemalagd så hade du sluppit hela den karusellen. Men slår vad om att din chef är en fitta till irakier
Citera
2015-04-27, 20:00
  #55
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Du har alltså en anställning 40tim/vecka på restaurangen o ändå tar du hemtjänstjobb 10-15tim utan att stämma av det med din chef först? Förstår att hen blir besviken på dig i så fall.

Om du enligt avtal inte har rätt till tillägg när du utbildar kollegor (varför skulle du får det?) är det solklar arbetsvägran från din sida. Arbetsvägran kan absolut leda till avsked.

Lycka till!

Det var det löjligaste jag hört.

1. Finns det avtal om bisysslor på ditt nuvarande arbete? Om inte så kör på. Finns många som har fler än ett jobb.
2. Du ska ska självklart ha extra betalt om du utför sysslor utanför din arbetsbeskrivning.
3. Det är INTE arbetsvägran att inte vilja åta sig uppgifter utanför arbetsveskrivningen.

Fan du är inte livegen.
Citera
2015-04-27, 20:02
  #56
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Svaret är, ja.
Tanken är, framförallt, att du ex.vis. inte arbetar för ett konkurerasnde bolag.

Trams. Bara om det är konkurrerande så ska man säga till. Varför ska en restaurangägare bry sig om en arbetstagare väljer att städa hemma hos gamla dom dagarna han inte arbetar?
Citera
2015-04-27, 20:32
  #57
Medlem
Hej igen

Nu är jag hemma igen efter en trevlig middag med familjen.
Som sagt har jag kontakta facket (HRF) och han sa att jag har ingeting att oroligt över.
Min chef får inte tvinga mig att tacka nej till hemtjänst jobb MEN om han vill inte ha kvar mig så får hans fackförbund kontakta HRF och de kommer göra det under förhandling.

Enligt HRF så har jag inte gjort något fel. Min chef kan inte sig lägga i, om jag välja att jobba på min fritid.


Så jag kommer inte säga upp mig Börjar på hemtjänst om 2 månader
Citera
2015-04-27, 20:51
  #58
Avstängd
Firmabilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Många som snackar om lönen, som även jag iofs tycker är rätt låg för att vara restaurangchef med 30 under sig.
Dock är hela restaurangbranschen fucked up, det är hårt slit, dåliga tider och inga pengar.
Dom flesta som arbetar på uteserveringar som poppar upp nu i varenda stad när solen tittar fram, ligger runt 95-100kr/timmen (om inte mindre, dessutom kvittar det om det är dag eller kväll). Att jobba på restauranger inne i köpcentrum ligger också runt 100-110kr/timmen.
Jobbar man på finare hotell med restauranger, kommer man kanske upp i 130-140kr/timmen när man arbetar kvällar.

Vilket skitsnack. Visst är det är otroligt mycket fulspel i restaurangbranchen men det finns också många bra arbetsplatser. De 2 senaste åren jag jobbat har jag haft minst 140/h och då jobbar jag knappast med finlir och har ytterst lite erfarenhet.

Men vad vet jag, jag kanske bara haft en jävla tur.
Citera
2015-04-27, 20:56
  #59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Trams. Bara om det är konkurrerande så ska man säga till. Varför ska en restaurangägare bry sig om en arbetstagare väljer att städa hemma hos gamla dom dagarna han inte arbetar?
Du noterade kanske inte orden "framför allt", sedan kan det finnas flera skäl beroende på bransch
Citera
2015-04-28, 09:09
  #60
Medlem
everlasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, det finns över huvudtaget inget krav på att man måste fråga sin huvudarbetsgivare om lov för extrajobb på fritid. Det är bara om det är inom konkurrerande verksamhet man måste fråga.

Däremot kan man vara skyldig att rapportera vilka sidoverksamheter man jobbar med, men det är något helt annat än att fråga om lov.

Jobbar man mindre än heltid så kan arbetsgivaren i regel inte ens neka en att jobba återstående timmar hos en konkurrent. Detta är inte ovanligt hos de som bara har en halvtidstjänstgöring.

Nope. Se AD:s avgöranden AD 27/1999 och AD 69/1985.

Arbetsgivaren har full rätt att avgöra vad som är okej och inte okej.

TS: Om du arbetar "vid sidan om" trots att din nuvarande arbetsgivare har sagt nej är det saklig grund för uppsägning. fyi
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback