Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-05-03, 16:04
  #49
Medlem
andreasofthebfts avatar
Nä, det är inte förbjudet att ta blodprov för att visa på olagliga substanser, det kommer aldrig gå att anmäla vårpersonal för det heller.

Bättre att sluta knarka, men jag antar det är enklare att hela tiden hitta andra att skyffla sina problem på istället för att ta tag i sig själv.

jag förstår endel blir hatiska, jag däremot fylls av glädje vid tanken på alla pundar-hobbyjurister där ute som på allvar tror de kommer ha något att komma med, för att de läst en paragraf.

/Kram
Citera
2015-05-03, 16:32
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, naturligtvis. Eller så ändrar man rättegångsbalken, så att det inte krävs blodprov för att döma för narkotikabrott, utan det räcker med att som förr bedöma den misstänktes "gester och åtbörder". Knarkarna kan till och med få välja; bli dömd på hur man ser ut och beter sig, eller frivilligt gå med på blodprov och chansa på att det inte ger utslag.

Det viktigaste på slutet är förstås att knarkarna blir inlåsta - inte att befordra deras sk rättigheter. De har två rättigheter; att inte börja med knark och att sluta om de börjat.


Haha, du tror säkert på massinvandringens välsignelser med. Ett tips är att bilda dig en egen uppfattning och sluta upp med att låta dig sondmatas av det politiskt korrekta etablissemanget.
Citera
2015-05-03, 16:43
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasofthebft
Nä, det är inte förbjudet att ta blodprov för att visa på olagliga substanser, det kommer aldrig gå att anmäla vårpersonal för det heller.

Bättre att sluta knarka, men jag antar det är enklare att hela tiden hitta andra att skyffla sina problem på istället för att ta tag i sig själv.

jag förstår endel blir hatiska, jag däremot fylls av glädje vid tanken på alla pundar-hobbyjurister där ute som på allvar tror de kommer ha något att komma med, för att de läst en paragraf.

/Kram
Vilka problem?
Citera
2015-05-03, 18:47
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissie.blogg.se
Vill bara säga till TS att jag är på din sida när det gäller narkotikabrott. Men gravt psykiskt sjuka (som är en fara för sig själv och samhället), ska inte dessa tvångsvårdas? Enligt din teori så är även detta ett etiskt brott.

Det finns en stor apparat kring tvångsvård av psykiskt sjuka och utvecklingsstörda, och där får man använda visst våld för att t ex ta prover som krävs för att kunna ge rätt vård.

Detta bryter inte mot några etiska regler.

Antingen skall man vara dömd till sluten psykiatrisk vård av en domstol, eller så skall det utfärdas ett vårdintyg, och det krävs rätt mycket för att det skall ske. Det räcker definitivt inte med att stoppa fel sorts torkade blad i pipan!
Citera
2015-05-03, 18:48
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasofthebft
Nä, det är inte förbjudet att ta blodprov för att visa på olagliga substanser, det kommer aldrig gå att anmäla vårpersonal för det heller.

Bättre att sluta knarka, men jag antar det är enklare att hela tiden hitta andra att skyffla sina problem på istället för att ta tag i sig själv.

jag förstår endel blir hatiska, jag däremot fylls av glädje vid tanken på alla pundar-hobbyjurister där ute som på allvar tror de kommer ha något att komma med, för att de läst en paragraf.

/Kram

Säger som i filmerna: "See you in court...!"
Citera
2015-05-03, 19:23
  #54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det finns ett bättre, och mer moraliskt försvarbart, sätt: skjut av varenda knarkhandlare man kan hitta.
Du strixen.
om det skulle bli så att avkriminilariseringens hantlangare skulle ta över i demokratiska val, slulle du då fortsätta propagera för halshuggning av rekreationsdrogare
Citera
2015-05-03, 22:05
  #55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revisor123

Detta bryter inte mot några etiska regler.

Antingen skall man vara dömd till sluten psykiatrisk vård av en domstol, eller så skall det utfärdas ett vårdintyg, och det krävs rätt mycket för att det skall ske.

Det finns en väldig massa människor som inte håller med. Främst är det fråga om personer som dömts till sluten psykiatrisk vård som menar att det strider mot internationell rätt att tvångsvårda och att deras mänskliga rättigheter kränks. Helt i analogi med de saker som hävdas i den här tråden om droganvändning och drogtestning.

Det finns rätt så gott om människor som tycker att det är deras ensak om de slutat med sina psykmediciner och om de hör röster. Det är helt okontroversiellt för dom. På samma sätt som någon i den här tråden som menade att det är en mänsklig rättighet att få trycka i sig vilken drog man vill. Gå ut på stan och fråga runt hur många som delar den *mycket* säregna uppfattningen.
Citera
2015-05-03, 23:25
  #56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revisor123
Det är tvång som är förbjudet för sjukvårdspersonal. Alla undersöningar som är FRIVILLIGA är OK enligt de etiska reglerna. Att t ex undersöka ett våldtäktsoffer för att samla bevis är fullständigt acceptabelt om det sker med offrets samtycke.

Det krävs ingen vårdpersonal för att ta DNA-prov av en misstänkt gärningsman - det räcker med en vanlig konstapel.

Läkare, sköterskor och apotekare får inte medverka vid avrättningar i USA, även om de verkställs enligt nationella lagar.
Jag vet hur vi löser problemet!
Vi går enbart på polismannens bedömning.

Skulle den skyldige neka så går det bra att för egna pengar besöka en vårdinrättning och be om ett analyserat blodprov med tillhörande utlåtande, ungefär så som rattfyllon gör för att få köra bil.
Citera
2015-05-04, 09:31
  #57
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det finns rätt så gott om människor som tycker att det är deras ensak om de slutat med sina psykmediciner och om de hör röster. Det är helt okontroversiellt för dom. På samma sätt som någon i den här tråden som menade att det är en mänsklig rättighet att få trycka i sig vilken drog man vill. Gå ut på stan och fråga runt hur många som delar den *mycket* säregna uppfattningen.
Nej det är inte alls "på samma sätt" - de exempel du ger står ju i rak motsats till varandra. Jag tycker att tvångslagstiftning i vissa fall kan vara berättigat, men inte som nu där det är fråga om rent godtycke. Det spelar egentligen ingen som helst roll hur många som tycker si eller så, sånt har ingen bäring på ett arguments validitet. Som svar till dig kan konstateras att Sverige är det enda land i Europa som har utvecklat en förbudslagstiftning som kriminaliserar konsumtion av narkotikaklassade droger. Så uppfattningen att människor har rätt att konsumera narkotika är enligt min mening inte säregen alls, dock utmärker sig den extremmarxistiska svenska Bejerotspolitiken som just säregen.
Citera
2015-05-05, 15:02
  #58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej det är inte alls "på samma sätt" - de exempel du ger står ju i rak motsats till varandra. Jag tycker att tvångslagstiftning i vissa fall kan vara berättigat, men inte som nu där det är fråga om rent godtycke. Det spelar egentligen ingen som helst roll hur många som tycker si eller så, sånt har ingen bäring på ett arguments validitet. Som svar till dig kan konstateras att Sverige är det enda land i Europa som har utvecklat en förbudslagstiftning som kriminaliserar konsumtion av narkotikaklassade droger. Så uppfattningen att människor har rätt att konsumera narkotika är enligt min mening inte säregen alls, dock utmärker sig den extremmarxistiska svenska Bejerotspolitiken som just säregen.
Finland förbjuder också bruk av narkotika. Hur det står till i Norge eller Danmark vet jag inte, men jag misstänker starkt att Norrmän har en ungefär lika korkad inställning som svenskarna och finnarna har.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback