• 1
  • 2
2015-04-24, 09:01
Medlem
Svanen1s avatar
Hej,

Satt och tittade efter en ny bil och såg en Lexus 400h för rimliga pengar.
Har aldrig kört en bil med Cvt-låda, vad är era erfarenheter kring denna? Är den pålitlig, hur ser servicen ut med olje byten?

Hur är en Lexus att äga? Vad kostar en service i genomsnitt? Läste mig till att 15k service inkluderar rembyte och att den är dyr. Men hur dyr?

Skulle uppskatta era erfarenheter av denna bil!

Mvh
Citera
2015-04-24, 09:30
Medlem
Kloges avatar
Jag har en Auris med cvtlåda och den är underbar.Samma förbrukning som med manuell låda och med automatlådans bekvämlighet.
Vill man vara gammeldags och växla själv så finns det 7 programmerade "växlar" annars är ju lådan steglös.
Citera
2015-04-24, 11:36
Medlem
Svanen1s avatar
Okej, hur är det med service på lådan? Hur långt har din rullat?

Hittar inte mycket om problem med dom, förutom att de har en helt annan karaktär än andra automatlådor.
Citera
2015-04-24, 12:01
Medlem
Warsawpacts avatar
Hur är det med ljudnivån på CVT-lådor?
Exempelvis under ordentlig acceleration vid omkörning (...tänk landsväg 70-till-100)
Citera
2015-04-24, 12:25
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Vid hård acceleration, typ omkörningar, så kommer motorn ligga på nära maxvarv medans farten ökar. Ett rejält illvrål alltså, likaså när du åker inne i stan och ska iväg lite kvickt.

Jag skulle aldrig kunna leva med en bil som har CVT-låda, den är hemsk att köra. Men, det är säkert en jäkligt bra konstruktion.
Citera
2015-04-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Vid hård acceleration, typ omkörningar, så kommer motorn ligga på nära maxvarv medans farten ökar. Ett rejält illvrål alltså, likaså när du åker inne i stan och ska iväg lite kvickt.

Jag skulle aldrig kunna leva med en bil som har CVT-låda, den är hemsk att köra. Men, det är säkert en jäkligt bra konstruktion.

Låter som att du kört någon av Toyotas mindre modeller med dylik låda, även om det fungerar på samma sätt så upplever man inte något negativt med cvt i 400H, den har en kraftfull V6-motor samt två elmotorer, räcker till riktigt bra tycker jag.
Det finns inga kända typfel med dessa lådor heller, egentligen inte med bilen överhuvudtaget, mycket tillförlitlig, om än avancerad konstruktion.
Citera
2015-04-24, 13:49
Medlem
Kloges avatar
Absolut inga illvrål vid omkörningar.
Du får provköra och ändra din uppfattning. Oljebyte ska vara var 9000 mil. Konstruktionen tycker jag är enklare än en vanlig automat.
Citera
2015-04-24, 15:01
Medlem
Svanen1s avatar
Okej, tack för era svar. Hade knappt hört talas om denna låda förut.

Skulle ni som ägt en säga att det är ekonomiskt försvarbart att köpa och äga en som gått ca 13-15k mil årsmodeller från 07-08 (vill inte ha en 06a pga första modellår) för ca 150 000kr.
Citera
2015-04-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanen1
Okej, tack för era svar. Hade knappt hört talas om denna låda förut.

Skulle ni som ägt en säga att det är ekonomiskt försvarbart att köpa och äga en som gått ca 13-15k mil årsmodeller från 07-08 (vill inte ha en 06a pga första modellår) för ca 150 000kr.

Låter inte fel alls. Har en 09:a som snart gått 20000 mil, fungerar hur bra som helst. Nya är de inte prisvärda, men efter några år så är det drägliga priser på dessa.
Citera
2015-04-24, 17:25
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ursäkta en dum (?) fråga, men vilken modell handlar det om? Är det RX (SUV)?
Citera
2015-04-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ursäkta en dum (?) fråga, men vilken modell handlar det om? Är det RX (SUV)?

RX 400H - finns nog bara den som heter något med "400H" i namnet.
Citera
2015-04-24, 20:03
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
RX 400H - finns nog bara den som heter något med "400H" i namnet.

Du har förmodligen rätt. 200h, 300h och 450h heter väl de andra hybriderna. Har för övrigt själv varit intresserad av både RX 400h och GS450h. Det jag oroar mig lite för på en äldre hybrid är givetvis batterierna. Hur länge håller de i genomsnitt?
Senast redigerad av Limma skinkbit 2015-04-24 kl. 20:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in