Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-23, 15:42
  #1
Medlem
nutsies avatar
Tjena FB, min grabb kommer med största sannolikhet få F i matte 1B kursen på gymnasiet, om han aldrig klarar att få godkänt, vad händer när han ska gå ut om han är godkänd i alla andra ämnen? Kan han få slutgöra gymnasiet fast han har F i matte? Är uppoffringen att inte få läsa vidare på högskolan?
Citera
2015-04-23, 15:44
  #2
Medlem
Om det inte är så att matte är något sorts kärnämne som måste klaras av varje årskurs så blir det nog Komvux som gäller.
Citera
2015-04-23, 15:44
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Nej, man får inte ut gymnasieexamen om matte 1 är underkänt. Det får vara 250 poäng underkänt av andra kurser i så fall.
Citera
2015-04-23, 15:58
  #4
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Man kan ta studenten men får inget bevis på att man klarat gymnasiet fullständigt.
Så tror jag det är, i alla fall var.

Komvux eller sommarskola. Matte 1B är en kort kurs, går att läsa snabbt och enkelt.
Citera
2015-04-23, 16:21
  #5
Medlem
Det är bara förjävla dåligt. Ta ifrån han hans Iphone och månadspeng tills han lär sig att man måste jobba för saker här i livet.
Citera
2015-04-23, 16:36
  #6
Medlem
Om man inte klarar en kurs, tex matte på gymnasiet får man väl en andra chans via prövning(ett prov) som går en gång på läsår?
Citera
2015-04-23, 16:36
  #7
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutsie
Tjena FB, min grabb kommer med största sannolikhet få F i matte 1B kursen på gymnasiet, om han aldrig klarar att få godkänt, vad händer när han ska gå ut om han är godkänd i alla andra ämnen? Kan han få slutgöra gymnasiet fast han har F i matte? Är uppoffringen att inte få läsa vidare på högskolan?


Jag tycker du som förälder ska fråga ditt barn om han har förståelsen för hur matematiken är uppbyggd. Jag menar, om han förstår hur siffrorna ska läggas samman och hur man ska tänka för att få ut rätt resultat.

Om du själv inte har vidare koll på de matematiska grunderna så tycker jag du ska se några utav dessa filmer om matematik, sätta dig in i hans perspektiv och kanske börja förstå att han tycker det är svårt.
Alla på FB anser matematik varje det mest självklara. Har man svårt att koncentrera sig eller om man är stressad eller pressad av sina omständigheter, är det inte helt lätt att prestera.


Primtal och delbarhet:
https://m.youtube.com/watch?v=a3zV1wCUO-A

Potenslag och negativa exponenter:
https://m.youtube.com/watch?v=iYgG4LUqXks

Komplementhändelser:
https://m.youtube.com/watch?v=zUbQnC5-6gA

Algebra - Ekvationer:
https://m.youtube.com/watch?v=1mFw6FzUie8

Procentuella förändringar:
https://m.youtube.com/watch?v=IRPAK4317zE


Och detta motsvarar högst 1/5 av kursen.
Citera
2015-04-23, 16:37
  #8
Medlem
Jag tror han får ett studiebevis i så fall - ett papper som visar betygen. Idag är det gymnasieexamen som man bör ha, vilket även automatiskt ger grundläggande högskolebehörighet.

Gymnasieexamen går att jämföra med vad som tidigare kallades slutbetyg.

Tar han studenten med F i matematik 1 så behöver han läsa upp kursen på exempelvis komvux för att erhålla en gymnasieexamen.
Citera
2015-04-23, 18:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Om det inte är så att matte är något sorts kärnämne som måste klaras av varje årskurs så blir det nog Komvux som gäller.

+ Han kan göra en prövning på komvux i Matte 1b för 500 kronor om han inte står ut med en termin.
Citera
2015-04-23, 18:23
  #10
Medlem
Man får inte utfärdat ett nationellt gymnasieexamen om man har F i ämnena svenska, engelska eller matematik. Då får man ett samlat betygsdokument som visar att man har gått på gymnasiet, men inte klarat av ett nationellt program. Precis som tidigare påpekats i tråden, så är det Komvux som gäller för att läsa upp ämnena och på så sätt komplettera i efterhand att man får grundläggande behörighet, alternativt fullgod gymnasieexamen.

Man tar inte studenten inte om man inte klarat av ett nationellt gymnasieprogram. Visst, man kan ta på sig vita mössan och låtsas, men man har fortfarande ett samlat betygsdokument vilket betyder att man faktiskt inte klarat av det nationella programmet. Studenten tar man när man har klarat av ett nationellt program (lägst 2250 poäng av 2500) och har beviset utfärdat och påskrivet av rektor.
Citera
2015-04-23, 18:31
  #11
Medlem
Jag har för mig att det går att göra slutprov om man har fått ig i ett ämne innan varje sommarlov? Eller så kan man gå sommarskola om man går i ettan eller tvåan?
Citera
2015-04-23, 19:20
  #12
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutsie
Tjena FB, min grabb kommer med största sannolikhet få F i matte 1B kursen på gymnasiet, om han aldrig klarar att få godkänt, vad händer när han ska gå ut om han är godkänd i alla andra ämnen? Kan han få slutgöra gymnasiet fast han har F i matte? Är uppoffringen att inte få läsa vidare på högskolan?

Förstår man inte matte1b är det väl inte på tal om någon högskola senare, det förstår du kanske? Det kommer skära sig vid både behörighet och kunskapsmässigt för att fullfölja någon utbildning. Matte1 är repetition av matten man lär sig i högstadiet, din son har troligtvis inte svårt för detta utan det är nog något annat som strular.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback