Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Så verkar det ligga till. Man får hoppas att det är bra kontrollfrågor bara annars är detta ett sätt att just få ut uppgifter även om nu det inte rört sig om ett misstag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Du har missuppfattat eller inte förstått helt hur det går till. Du hävdar alltså om jag råkar sätta in 100 kr på ett fel konto så kan jag kontakta banken och be dem bryta banksekretessen och då riskera tillstånd och skadestånd. Det låter för mig helt osannolikt oavsett vad du påstår dig veta. Jag har bra inblick i branschen och har inte hört att någon bank gör så. Jag har dock hört att det har skett via misstag, slarv eller att anställd har brutit mot sekretessen och i något fall då fått sparken.
Diablo1118 läs gärna Zaedrews inlägg. Det gör mig inte så mycket att du inte tror på mig, och jag håller med om att det låter något skevt. Jag är väl insatt i hur banksekretessen fungerar och även hur ofta den (felaktigt) bryts. Jag kan inte svara på varför det systematiskt får gå till såhär. Det kan säkert skilja sig mellan bankerna hur de agerar i liknande fall, men jag vet att det förekommer i vissa av storbankerna.