• 1
  • 2
2015-04-22, 21:01
Medlem
Hamnkakas avatar
Hej! Jag har fått en insättning på 394 kr av avsändare "Lön" men jag har inte jobbat någonsin då jag bara har pluggat. Kan det vara någon som driver med mig och låtsas vara en arbetsgivare och då döpt transaktionen till "Lön" (om det ens är möjligt???) eller är det något som har gått snett? Kan man få reda på vem som har skickat pengarna? Vad ska jag göra?
Citera
2015-04-22, 21:03
Medlem
BaraSkitidags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Hej! Jag har fått en insättning på 394 kr av avsändare "Lön" men jag har inte jobbat någonsin då jag bara har pluggat. Kan det vara någon som driver med mig och låtsas vara en arbetsgivare och då döpt transaktionen till "Lön" (om det ens är möjligt???) eller är det något som har gått snett? Kan man få reda på vem som har skickat pengarna? Vad ska jag göra?

Köp en vinare, några öl och njut. De kan inte röra dig.
Citera
2015-04-22, 21:07
Medlem
Citat:

Jag fick en insättning på 5000kr på mitt konto men personen hade råkat föra över fel. Jag fick ett brev från banken där dem bad mig föra över pengarna tillbaka till avsändaren. Det är bara att ringa din bank så får du namnet på personen som gjort insättningen.
Eller så lodsas du som att det regnar och gör nåt kul för pengarna
Citera
2015-04-22, 21:11
Medlem
Gör något kul. En sån liten summa kommer nog inte ägaren till pengarna orka bry sig om. I värsta fall får du väll betala tillbaka pengarna vid ett senare skede
Citera
2015-04-22, 21:11
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Vet två som fått fel på kontot

En som fick in 28.000kr, han lyckades inte få reda på vart pengarna kom ifrån, efter ca 6 månader åkte han utomlands istället.

En annan tog ut i dagens penningvärde 10.800kr via ett postkontor "som det fanns förr i tiden" hela postsäcken försvann och pengarna minskade aldrig på kontot.
Citera
2015-04-22, 21:13
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Det är bara att ringa din bank så får du namnet på personen som gjort insättningen.

Aldrig att banken lämnar ut någons namn, då bryter dom mot sekretesslagen.
Citera
2015-04-22, 21:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Det är bara att ringa din bank så får du namnet på personen som gjort insättningen.

Lycka till! Då gör banken sig skyldig till brott mot banksekretessen och kan riskera både indragna tillstånd och skadestånd. Jag lovar att du i 99% av fallen inte får reda på om en privatperson gjort en insättning.
Citera
2015-04-22, 21:33
Medlem
SaDuBajss avatar
Råkade ut för detta själv 2013. Fick in 3900 kr på kontot. Efter cirka 2 veckor så fick jag samtal ifrån personen som hade skickat pengarna fel, och hotade då med polisanmälan om jag inte skickade tillbaka pengarna till henne. Och swedbank hade då lämnat ut alla mina uppgifter till henne så kunde få tag på mig.. Så jag litar inte ett skit på dessa banker.

Visst det rör sig om en liten summa, men va fan ringa banken och kolla upp det hela. Jag tror du själv hade blivit förbannad om du hade gjort fel och personen " tog pengarna " istället för att fixa så du skulle få tillbaka dom
Citera
2015-04-22, 22:18
Medlem
Citat:

Säkert något kriminellt gäng som kommer kräva tillbaka pengarna med ränta sen. Smily smily
Citera
2015-04-22, 23:01
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaDuBajs
Råkade ut för detta själv 2013. Fick in 3900 kr på kontot. Efter cirka 2 veckor så fick jag samtal ifrån personen som hade skickat pengarna fel, och hotade då med polisanmälan om jag inte skickade tillbaka pengarna till henne. Och swedbank hade då lämnat ut alla mina uppgifter till henne så kunde få tag på mig.. Så jag litar inte ett skit på dessa banker.

Visst det rör sig om en liten summa, men va fan ringa banken och kolla upp det hela. Jag tror du själv hade blivit förbannad om du hade gjort fel och personen " tog pengarna " istället för att fixa så du skulle få tillbaka dom
Tråkig attityd av tjejen som hade fört över fel. Hon kan ju inte direkt polisanmäla dig för sitt slarv. Däremot är det normalt förförande av banken att lämna ut uppgifter i fall av misstagsbetalningar.

Angående TS, har du verkligen aldrig jobbat? Om du inte har det är det troligtvis en misstagsbetalning från ett företag och de kommer inte bemöda sig att få tillbaks pengarna om det inte är ett väldigt litet företag. Dessutom är det krångligt för dig att kontakta banken, det är avsändaren som får göra det och i så fall be om pengarna tillbaks.
Citera
2015-04-22, 23:06
Medlem
Quaser4.s avatar
För ex antal år sedan så jobbade jag på ett företag med cirka 1000-1500 anställda(med alla underleverantörer).
En av mina arbetskollegor var en sådan som inte kollat sitt konto sen -96.
Han äter, jobbar , skiter och ibland sover.

En dag så ringer lönekontoret till honom och ber han föra tillbaka summan dom råkats föra över till han.
Sagt som gjort så kollar han vilken summa det handlade om.
Visade sig vara en summa på närmare fem miljoner.
Han för över denna summa , men fick behålla räntan , var em trevlig peng med tanke på att dom legat där i ett år..
Citera
2015-04-22, 23:07
Medlem
bstinsons avatar
Orkar inte skriva ett långt meddelande då jag sitter på telefon men läs på om conditio indebiti. Du kan under vissa förutsättningar bli återbetalningsskyldig.

http://www.lag24.se/a/condictio-indebiti
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in