Citat:
Ursprungligen postat av
mediekrati
Nu råkar jag veta att det är precis så det går till på flertalet storbanker. Det är inte direkt så att misstagsbetalaren bara kan ringa upp banken och få reda på vem det är, men det sker en undersökning och sedan skickas det ut ett brev med personuppgifter på kontoinnehavaren om det visar sig att det har skett en förmodad misstagsbetalning. Banken tar absolut inte kontakt och är inte alls drivande i processen, de lägger sig inte i mer än att förse misstagsbetalaren med rätt uppgifter.
Du har missuppfattat eller inte förstått helt hur det går till. Du hävdar alltså om jag råkar sätta in 100 kr på ett fel konto så kan jag kontakta banken och be dem bryta banksekretessen och då riskera tillstånd och skadestånd. Det låter för mig helt osannolikt oavsett vad du påstår dig veta. Jag har bra inblick i branschen och har inte hört att någon bank gör så. Jag har dock hört att det har skett via misstag, slarv eller att anställd har brutit mot sekretessen och i något fall då fått sparken.
I all bankverksamhet råder sekretess. Det är en förutsättning för att du med förtroende ska kunna vända dig till en bank för att få råd och hjälp, och vara säker på att de uppgifter du lämnar inte förs vidare till utomstående.
B
anksekretessen är reglerad i lag. Sekretessen omfattar alla uppgifter som rör dina mellanhavanden med banken oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Till och med uppgiften om en viss person är kund i banken eller inte, omfattas av sekretessen. Banksekretessen gäller även för dem som inte längre är kunder i banken.
Sekretessregeln gäller även personliga förhållanden som t ex sjukdom, upprättande av testamente eller skilsmässa. Om en banktjänsteman bryter mot tystnadsplikten kan banken tvingas betala skadestånd.
I vissa situationer är banken skyldig att bryta sekretessen, till exempel på begäran av Finansinspektionen, Skatteverket eller polisen.
Dock så kan du hävda den via ett medgivande men det är en annan sak och säkert så det går till.
Banken utreder och du får på något sätt ge ett medgivande som ger banken rätt att ge motparten dina uppgifter. Aldrig att det sker annars....