2015-04-22, 23:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Tråkig attityd av tjejen som hade fört över fel. Hon kan ju inte direkt polisanmäla dig för sitt slarv. Däremot är det normalt förförande av banken att lämna ut uppgifter i fall av misstagsbetalningar.

Angående TS, har du verkligen aldrig jobbat? Om du inte har det är det troligtvis en misstagsbetalning från ett företag och de kommer inte bemöda sig att få tillbaks pengarna om det inte är ett väldigt litet företag. Dessutom är det krångligt för dig att kontakta banken, det är avsändaren som får göra det och i så fall be om pengarna tillbaks.

Nej det är inte ett normalt förfarande utan jag tvivlar starkt på att det sker så som vissa här beskriver.
Möjligen tar banken kontakt med den som fått fel belopp inbetalt och ber dem återbetala men jag har mycket svårt att se att en bank skulle riskera så stora problem som det kan innebära att bryta mot sekretessen.
Citera
2015-04-22, 23:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quaser4.
För ex antal år sedan så jobbade jag på ett företag med cirka 1000-1500 anställda(med alla underleverantörer).
En av mina arbetskollegor var en sådan som inte kollat sitt konto sen -96.
Han äter, jobbar , skiter och ibland sover.

En dag så ringer lönekontoret till honom och ber han föra tillbaka summan dom råkats föra över till han.
Sagt som gjort så kollar han vilken summa det handlade om.
Visade sig vara en summa på närmare fem miljoner.
Han för över denna summa , men fick behålla räntan , var em trevlig peng med tanke på att dom legat där i ett år..

Det är en helt annan sak.....Ett företag har naturligtvis koll på vad deras anställda har för kontonummer.
Citera
2015-04-22, 23:58
Medlem
Zaedrewss avatar
För vissa insättningar skickas det ut avi efter ett par dagar där det står var det kommer från. Annars är det nog inte mycket att göra, annat än att försöka lista ut detta på egen hand. Som sagt banken lämnar inte ut några uppgifter om avsändare. Enda jag kan tänka mig är om det är en större insättning att de då både har dina och den som skickat fel uppgifter och kan med tillåtelse då av bägge vidarebefordra uppgifter så att ni kan lösa det.
Citera
2015-04-23, 00:06
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej det är inte ett normalt förfarande utan jag tvivlar starkt på att det sker så som vissa här beskriver.
Möjligen tar banken kontakt med den som fått fel belopp inbetalt och ber dem återbetala men jag har mycket svårt att se att en bank skulle riskera så stora problem som det kan innebära att bryta mot sekretessen.
Nu råkar jag veta att det är precis så det går till på flertalet storbanker. Det är inte direkt så att misstagsbetalaren bara kan ringa upp banken och få reda på vem det är, men det sker en undersökning och sedan skickas det ut ett brev med personuppgifter på kontoinnehavaren om det visar sig att det har skett en förmodad misstagsbetalning. Banken tar absolut inte kontakt och är inte alls drivande i processen, de lägger sig inte i mer än att förse misstagsbetalaren med rätt uppgifter.
Citera
2015-04-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Lycka till! Då gör banken sig skyldig till brott mot banksekretessen och kan riskera både indragna tillstånd och skadestånd. Jag lovar att du i 99% av fallen inte får reda på om en privatperson gjort en insättning.

Jag fick namnet på personen som hade fört över summan till mitt konto. Det stod nog i brevet som banken skickade till mig ang felinsättningen.
Citera
2015-04-23, 00:25
Medlem
Citat:
Nu råkar jag veta att det är precis så det går till på flertalet storbanker. Det är inte direkt så att misstagsbetalaren bara kan ringa upp banken och få reda på vem det är, men det sker en undersökning och sedan skickas det ut ett brev med personuppgifter på kontoinnehavaren om det visar sig att det har skett en förmodad misstagsbetalning. Banken tar absolut inte kontakt och är inte alls drivande i processen, de lägger sig inte i mer än att förse misstagsbetalaren med rätt uppgifter.

När personen satte in pengar fel på mitt konto så fick jag brev från banken om det. Banken är Swedbank.
Dem uppmanade mig att föra över pengarna tillbaka. Fick namn och kontouppgifter så jag kunde göra överföringen.

Undrar vad som skulle hända om jag inte skulle fört över pengarna?
Citera
2015-04-23, 00:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Så verkar det ligga till. Man får hoppas att det är bra kontrollfrågor bara annars är detta ett sätt att just få ut uppgifter även om nu det inte rört sig om ett misstag.

Citat:
Fått in pengar på ditt konto av misstag

Om du fått in pengar på ditt konto av misstag har du inte rätt att använda dem. Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som betalats av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig. Dessutom ska du ha hunnit förbruka pengarna. Sådana situationer är ovanliga.

Insättning av pengar på fel konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i Internetbanken eller förväxlat ett bankgiro- och plusgironummer, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan hjälpa dig med att ta reda på vart pengarna skickats. Du kan behöva svara på några kontrollfrågor för att banken ska kunna avgöra att betalningen skett av misstag. Att det är en felaktig betalning är en förutsättning för att banken ska kunna lämna ut uppgifter om mottagaren till dig. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Gör inte mottagaren en återbetalning måste du själv driva saken mot den personen.
http://bankforsakring.konsumenternas...ing-av-misstag
Citera
2015-04-23, 00:31
Medlem
behåll pengarna!
Citera
2015-04-23, 00:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Borde egentligen tillkomma någon form av hittelön också. Jag menar tänk för en pensionär som fått in en fel summa och sedan måste ta och knalla ner till banken och föra tillbaka. Det är en halv dags arbete det
Citera
2015-04-23, 00:53
Medlem
svallerbyttans avatar
Fick in 2000:- en gång som var märkt "svennsexa". Eftersom jag inte kände någon som skulle gifta sig skickade jag tillbaka en krona märkt "Skickat fel?". Fick då som svar "Haha pinsamt, kan du skicka tillbaka?"

Så lyckades reda ut det utan att banken behövde blanda sig i. Det man ska tänka på är bara att meddelandena skickas med en viss fördröjning om det är mellan banker. Sedan är det inte alla som har koll på sina kontoutdrag nu för tiden.
Citera
2015-04-23, 06:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Du har missuppfattat eller inte förstått helt hur det går till. Du hävdar alltså om jag råkar sätta in 100 kr på ett fel konto så kan jag kontakta banken och be dem bryta banksekretessen och då riskera tillstånd och skadestånd. Det låter för mig helt osannolikt oavsett vad du påstår dig veta. Jag har bra inblick i branschen och har inte hört att någon bank gör så. Jag har dock hört att det har skett via misstag, slarv eller att anställd har brutit mot sekretessen och i något fall då fått sparken.

I all bankverksamhet råder sekretess. Det är en förutsättning för att du med förtroende ska kunna vända dig till en bank för att få råd och hjälp, och vara säker på att de uppgifter du lämnar inte förs vidare till utomstående.

Banksekretessen är reglerad i lag. Sekretessen omfattar alla uppgifter som rör dina mellanhavanden med banken oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Till och med uppgiften om en viss person är kund i banken eller inte, omfattas av sekretessen. Banksekretessen gäller även för dem som inte längre är kunder i banken.

Sekretessregeln gäller även personliga förhållanden som t ex sjukdom, upprättande av testamente eller skilsmässa. Om en banktjänsteman bryter mot tystnadsplikten kan banken tvingas betala skadestånd.

I vissa situationer är banken skyldig att bryta sekretessen, till exempel på begäran av Finansinspektionen, Skatteverket eller polisen.

Dock så kan du hävda den via ett medgivande men det är en annan sak och säkert så det går till.
Banken utreder och du får på något sätt ge ett medgivande som ger banken rätt att ge motparten dina uppgifter. Aldrig att det sker annars....
Senast redigerad av Diablo1118 2015-04-23 kl. 06:38.
Citera
2015-04-23, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
Köp en vinare, några öl och njut. De kan inte röra dig.

Sådär resonerar bara ett drägg.

Dessutom så kan du mycket väl bli återbetalningsskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in